Fiskestämman

Rafsade ihop några rader om årets fiskestämma som jag besökte i tisdags. Har publicerat dem på Orsa Fiskevårdsområdes hemsida. Kanske som vanligt inte helt nyanserade;-) Kan väl tillägga att jag inte sitter i styrelsen utan besökte stämman som en person som värnar om fiskevård.

"Res frågor du, broder. De är i alla avseenden relevanta.

Bevistade själv stämman i tisdags och som vanligt var det en pulshöjande upplevelse 8)

Tänkte bara nämna några saker som jag i min timida framtoning kanske inte fick tillfälle att reda ut i tisdags B)

Först ut var herr Bengts som helt utan gångbara argument fastslog att Lillåbryggan var skit...Han svamlade en kort stund om att det varit ett mudderverk där i somras en kort stund och dammsugit för att sedan försvunnit till andra vatten. Han VISSTE DÅ INTE hur saker och ting sköttes mer än att det var SKIT. Sedan åkte det ju cyklar och mopeder på bryggan...OCH minsann hade han inte sett en bil också...Och kort hade han knäppt på fordonet.

Vilket jävla nonsens!

Som jag förklarade på stämman så är skyltar uppsatta i ändarna på bryggan och är det så att körning av allehanda motorfordon ändå sker så är det ett samhällsproblem och inte ett problem som stämman ska handha. Föreslog även herr Bengts att lämna in en polisanmälan vad gäller bilåkningen.

Att han och den andre herrn vid namn Brus (som även han blandade och gav angående bryggan) inte VET något mer om bryggan än vad de själva suttit och fantiserat ihop är föga överraskande då de knappast är kända för att TA REDA på fakta innan deras, i många fall, idiotiska åsikter formuleras och läggs fram.


Muddring kommer att återupptas i slutet av sommaren 2009. Anledningen till att arbetena avslutades i somras var att pengarna tog slut. Då mudderföretaget hade ett annat uppdrag av privata uppdragsgivare flyttades mudderverket och arbeten utfördes där.

Den muddring som utförts har kontrollerats och ansetts fullt godkänd då sandnivån uppnåtts.


Vad gäller herr Brus intrikata formulering om var alla experter som uttalat sig om bryggan och fisket hållit hus och inte kunnat se till att det blivit bra kan jag bara säga att herr Brus kanske inte är den skarpaste kniven i lådan. Som jag uttryckte på mötet är det korkat intill gränsen för vad som är tillåtet att tro att för att man är en fiskeexpert så ska man tydligen (i Brus värld) även vara byggnadsingenjör. Jag är expert på själva fisket. Vad Brus är expert på är döljt i dunkel...Jag har iaf inte hittat något.


I tillägg tycks det som nämnda herrar har svårt att förstå varför Orsa Kommun står som huvudman. Som ordförande Rexefjord bland annat så bra förklarade så sparar vi en hel del med pengar på det viset i och med momsen.


Att sedan Lillåbryggan anses som ett mycket lyckat projekt av väldigt många kommuninnevånare och turister  tycks ha gått dessa fabulationstekniker förbi.


Herr Brus har även en förkärlek av att höra sin egen röst. Att nagelfara varenda liten punkt hör naturligtvis till hans fulla rätt men att han samtidigt i mångt och mycket idiotförklarar styrelsearbetet har han inte alls något gehör för.


När han kommer in på utplanteringsplanen som styrelsen arbetat med brister det ordentligt i logiken för nämnde man.

I Bredljån där styrelsen föreslagit att plantera ut öring 1+-4+ så tycker Brus tillsammans med anförvant att "Nä, det går inte, där finns det stora abborrar som äter upp de små öringarna"

Så då lägger de ett förslag på att plantera ut större öring.

När de sedan kommer till Källsjön så får de den briljanta idén att där ska det planteras ut yngel/rom på lekgrunden i sjön. Att Källsjön är full i abborre tas där ingen hänsyn till!

Hur fan tänker man då? Kan någon svara på det? Jag må vara dum i huvudet men logiken i det resonemanget förstår jag inte.


Sedan kommer de in på Gässi där herr Brus absolut vill plantera in röding. Något som många vetenskapliga undersökningar belägger att det inte är tillrådligt att plantera in röding i den vattenkvalitet som Gässi besitter. Det är helt enkelt för mörkt vatten.

Lyssnar Brus på det örat? Nej, naturligtvis inte...17000 kronor kommer det experimentet att kosta och utan att blinka befäster Brus sin egen dumhet.

Att fiskevård handlar om att tänka på fiskens bästa går honom helt förbi. Rödingarna kommer inte att kunna jaga när vattnet är mörkt, så enkelt är det. Alltså blir det ganska svältfödd röding i Gässi och att svälta fisk är INTE god fiskevård!


Förslaget om röding i Gässi går igenom och fråga inte mig hur i hela friden det kan gå till. Jag vet iaf att det är för många som sitter TYSTA!


Att delar av stämman sedan inte tycker att Orsa Fiskevårdsområde ska köpa en ny båt är ju smått skrattretande. Där sitter herr Brus än en gång och diskuterar för sig själv om att han minsann inte vet hur styrelsen funderat...Har de tänkt var de ska använda båten? Vilken båttyp som är bäst? Undersökt priser? Blablabla.....Tröttsamt är tamigfan bara förnamnet!

Klart styrelsen gått igenom vad båten ska användas till och det tycks majoriteten förstå men inte Brus och andra bakåtsträvare.

Något som Kjell Strandberg också mycket klarsynt redogör för. En båt som kostar 18000 kronor men där Brus tycker att det ska bordläggas för det är så mycket pengar. Den snubben är inte direkt konsekvent i mina ögon...Att slänga bort 17 lappar på ett experiment som är dömt att misslyckas går bra men att köpa en ny båt som är välbehövd det går inte.


Slå ner mig om ni vill men är det något jag blir förbannad och rädd över så är det sådan kunskap som visas upp av dessa herrar . En kunskap som helt enkelt är baserad på fatal okunskap!


Orkar här inte ta upp alla saker som dryftades.

Men att höra argument som " ja,där finns det bara smågäddor för jag och barnbarnet har varit där och fiskat" eller " det är ju ingen som får nån fisk där ju, inte ens jag får ett napp där"

Argument framställda av,vad de själva kallar sig, fiskare. I mina ögon kompletta lallare som inte har något med sportfiske att göra överhuvudtaget.


När vi kom till frågan om arrenderingen av Dragatjärn så kom det vanligt idiotiska argumenten fram igen...Då ville Brus minsann arrendera en strömsträcka av Oreälven om Dragatjärnsarrenderingen gick igenom!


Vill tacka Kjell Strandberg för den mycket klarsynta redogörelsen för varför Ofvo skulle arrendera till en ung företagare som vill satsa på sikt. Till skillnad mot de trångsynta som med sina åsikter lever för hundra år sedan.

Stor eloge till Strandberg!


Kommer på mer saker här också nu vartefter.....Vad gäller inköp av fisk så predikar Brus hela tiden och ifrågasätter styrelsens arbete. Uppenbart är att han vet, han har hört, han har pratat....med den aktuelle fiskodlaren och ingen från Ofvo har hört av sig.

Själv tycker jag det är konstigt att styrelsen inte tar bladet från munnen direkt. Nu gjordes det i viss mån till slut så tack för det. Nu kanske Brus kan sluta snacka en massa dynga angående fiskinköpen.

I min värld är det solklart. Är det någon i något led som missköter sig så avslutas samarbetet! Punkt slut! Nu har ju styrelsen också gjort det som Rexefjord förklarade. Ta till dig det nu , herr Brus.


Vidare håller jag med Bruksens tidigare inlägg om Jörgen Storm. Varför i hela friden väljer man bort utbildade styrelseledamöter? Kan någon förklara det?


Tycker själv att röstningen var en smula rörig och såg själv för sent att både Jörgen och Tobbe stod utanför. Anledningen vet ju inte jag då det kan vara så att de sagt ifrån sig. Men någon ur styrelsen borde ju kunnat varit mer frisläppt med röstresurserna och nämnt de som ni ville ha in, om det nu var så.


Det här var lite blandade rader med kanske lite för "snabbt" ihoprafsade rader men tycker att ordet är fritt och att dumhet skall bekämpas. Kan inte stillatigande (som alldeles för många) år efter år sitta och lyssna på samma jävla dumheter från samma personer utan att reagera.


Vill avsluta med att styrelsen i Orsa Fiskevårdsområde har mitt fulla förtroende och jag litar på att era förslag till verksamhet är genomarbetade/tänkta . Ni gör ett bra arbete! Håll i och låt er inte nedslås av bakåtsträvande stugsittare!"


Kommentarer
Postat av: Storm

Kan nog tänka mig att du har redogjort till fullo hur det kan se på en fiskestämma när Herr B deltar !



Nej!!, jag har inte sagt ifrån mig till omval. Har kanske inte kunnat delta i den omfattning jag velat under alla möten men så kan det ju vara.



En sak är dock idiotsäker, kommer aldrig att ta på mig ETT ENDA UPPDRAG om Herr B har någon post inom Orsa FVOF !!



Hae't Gött !!

2009-04-19 @ 21:28:51
Postat av: John Green

Hej Kenneth och tack för att du med friska ögon går på en fiskestämma. Det måste fler göra till gagn för det framtida fiskevårdsarbetet.

Jag ser gärna bloggare med klartext och fräna kommentarer. Hur ska annars fiskevård och fiske skaffa sig nägon framtid.

Vi måste alla sikta framåt,samarbeta,skaffa kunskaper och jobba efter de förutsättningar vi har i dagsläget. Okunskap och dumheter faller förr eller senare på eget grepp. Information är jätteviktig och då gärna i klartext.

Kör på !!!

Med fiskehälsning

John

2009-04-19 @ 23:45:04
URL: http://MrPinkskriver
Postat av: John Green

Hej Kenneth och tack för att du med friska ögon går på en fiskestämma. Det måste fler göra till gagn för det framtida fiskevårdsarbetet.

Jag ser gärna bloggare med klartext och fräna kommentarer. Hur ska annars fiskevård och fiske skaffa sig nägon framtid.

Vi måste alla sikta framåt,samarbeta,skaffa kunskaper och jobba efter de förutsättningar vi har i dagsläget. Okunskap och dumheter faller förr eller senare på eget grepp. Information är jätteviktig och då gärna i klartext.

Kör på !!!

Med fiskehälsning

John

2009-04-19 @ 23:46:30
URL: http://MrPinkskriver
Postat av: Mr Pink

Tack John för din kommentar:-)Du är alltid värd en guldstjärna för ditt engagemang inom fiskevården!



Jörgen, förstår till fullo och att Herr B helst inte ska ha någon post är ju solklart...Det skulle alla må bättre av

2009-04-20 @ 11:43:25
Postat av: Storm

Tack John !!



Vet att du kämpat bra mycket längre än mig och att vi har samma tankar när det gäller fiskevård.



Tänk om alla kommentarer var lika genomtänkta :-) !!



Hae't Gött !!

2009-04-20 @ 21:40:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0