Immanuel Kant

Fipplade in mig till Mora imorse efter att hämtat farsan på verkstaden och skjutsat hem honom. Tog en fika med Göte Draget Sjölin. Snackade med Pink Ballsikonen Mr G.L också....Fick lite input om lördagens bowlingförluster...

Tog min vanliga promenad in på bokhandeln där gummisnoddar inhandlades:-O minsann...Brukar använda dem till metetackel och annat fiskerelaterat.
Blev naturligtvis några böcker också och nu börjar bokhögarna hemma bli smått överdimensionerade:-) Men vafan, man ska ha nåt att göra när man blir gammal också.....Vadå? Jag gammal redan? Kanske men jag spar ändå lite litteratur tills senare:-)



Immanuel Kant är ju en intressant figur.......Med tanke på att jag oftast ondgör mig över bristande kunskap hos vissa delar av mänskligheten och ständigt är rädd för okunskap...Så läser jag detta (kortfattat)

Kant, för övrigt ett namn som känns coolt;-) Så opolerat klart på något vis......som att heta Hörn, Klas Kub eller möjligen Sven Sida....Fast Snucke Slånbär är iaf det coolaste namnet;-)

Jo, han Kant....var av den meningen att all kunskap börjar från erfarenheter och under alla förhållanden måste härröra från dem.
Han upptäckte att det fanns betingelser förankrade i den tänkande personen själv, som präglade dennes uppfattning av världen (här är ju jag sådan misantrop att jag inte ens tror att alla är tänkande personer:-P) Han kom fram till att inga sanna utsagor var möjliga om hur världen "i sig själv" (dvs oberoende av betraktaren/tänkaren) egentligen var beskaffad, eftersom personen aldrig kunde betrakta saker och ting befriad från dessa betingelser.
Människans kunskap gäller alltså inte tingen i sig, utan bestämmer i stället hur tingen anses beskaffade.

Nåja, kanske dags att dra i sig några rödvinare och slå det ena benet över det andra och lägga hakan i handen och fundera djupt några sekunder....för att därefter slå en gaffel hårt och distinkt rätt in i höftbenet...Man blir aldrig så klar i skallen som efter lite smärta serverad som junkfood....Ska läsa på mer om Kant och de andra figurerna få se om min filosofiska sida kan utvecklas några steg i rätt riktning.

Avslutar med ett kategoriskt imperativ, en så kallad allmän handlingsprincip, som Kant uttrycker i en av sina skrifter..."Handla så att din valda handlingsregel alltid även kan gälla som princip för alla andra människors handlande"
Well, tycker själv att det är ett hyfsat uttryck

Lev väl

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kant är cool (låter nästan som Kenta..)!

Motsatsen till den gode Kant finns dock dessvärre representerad bland vissa markägare (ett fåtal skall sägas) i vår region som tvärtemot Kant tror att kunskap inte är något som förvärvas, utan är något som man per automatik har när man äger en bit mark. Deras devis skulle kunna vara något typ detta "kunskap är inget man förvärvar - det är något man ärver".

Ojojoj... inse att lära sig saker och ta nya intryck är ju det som gör livet värt att leva - annars kan man ju lika gärna sluta med det...

2009-04-20 @ 20:43:11
Postat av: Knogen

"Immanuel Kant was a real pissant, who was very rarely stable..."



Ääh, den tar vi en annan gång ;-)



Jaså, det är till att ha blivit filosof på äldre ;-) dar! Groovy!



Dagens boktips till filosof-Pinkie:



Lin Yutang - Konsten att njuta av livet

2009-04-20 @ 21:28:21
Postat av: Knogen

"Handla så att din valda handlingsregel alltid även kan gälla som princip för alla andra människors handlande"



Nu börjar det faktiskt bli lite intressant. Du och jag utgör ju kvintessensen för misantropi. Vi hyser en stark misstro mot det mänskliga släktet (på goda grunder skulle jag vilja påstå). Att du och jag handlar på ett sätt vi skulle vilja upphöja till allmän giltighet är en sak. Men vill vi att resten av det mänskliga släktet agerar på ett sätt som DE vill upphöja till universell giltighet?

2009-04-21 @ 13:38:54
Postat av: Mr Pink

Intressant frågeställning, filosof Knogolonovich:-) Men tanken och handlingen måste, trots din oro, utgå från sin egen person....Jag tror ju att om en majoritet av människor gör goda handlingar så blir det en bättre värld att leva i.....Nu vet jag ju(hmm, misantrop;-)) att människor handlar som idioter ibland(även jag)så just uttrycket "goda handlingar" kan vara av en ganska så subjektiv karaktär.....

2009-04-21 @ 15:16:30
Postat av: Manuél

Qué?

2009-04-21 @ 20:13:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0