Reflektioner

Läser tidningen

Kollar nyhetsprogram

Läser alla sidor i tidningen. Tycker om att läsa.

Vill hänga med i det som sker och händer. Gör det.

Blir frustrerad och min misantropiska sida tar över när allt sköljer över min hjärna. Så mycket skit. Överallt.

Försöker plocka ut det bra. Se det som är något.

Ser en intervju med Jarvis Cocker (Pulp). Klok man. Säger att det bästa man kan göra för alla människor(i synnerhet barn) är att föregå med gott exempel. Inte komma med pekpinnar utan föregå med gott exempel. Finns många som borde tänka på det.
Tyvärr är det så att goda exempel likväl som sunt förnuft kan vara två olika saker beroende på tolkaren........

Lyssnar kort på Yvonne Lombard och Per Ragnar i morgonsoffan, de pratar om ålderdom....Lombard är över 80. Ser betydligt yngre ut. Pratar väl liksom Per Ragnar. Själv känner jag mig som 80. Ser ut som 85;-)

Linda Rosing gravid.Kärleksbarn. Suck. Presshyenorna utnyttjar henne till max. Tragiskt.

Bingo Rimér och Katrin Zytiomerska.Ett par. Finns de på riktigt?

------------------------------------

På lördag missar jag inte direktsändning av Schyfferts 90talsshow! Går på Svt1 klockan 21.00. Blir skoj.

Annars vill jag rekommendera en gammal film som slog sig in i mina tankar häromdagen....."Ravenous" En vintrig historia som utspelar sig i västernmiljö. Klart sevärd. Kanske ska säga att den har ett visst kannibalistiskt tema:-)
Bra film hursomhelst! Tror den kom någonstans i slutet på 90-talet och med Guy Pierce i huvudrollen.

Dags att slå upp en drink kanske? Godaste sommardrinken får ni recept på right away:-)

Mojito/ 
6 cl ljus rom(visserligen emot mina principer med ljus rom menmen...)
Pressa i saften från en 1/2 lime
Ett par teskedar strösocker eller råsocker
Färsk mynta, a lot

Fram med ett glas, i med juicen(eller några klyftor lime) , ha i sockret och rör tills det löst sig. Släpp ner myntabladen och muddla hela smäcket ordentligt så myntabladen krossas. Fyll upp med rom och mycket is,MYCKET IS.....Toppa med lite sodavatten och sedan kan ni njuta av en läskande och jäkligt god drink:-)


Hepp


Kommentarer
Postat av: Knogen

Pinkie>

Hm. Det är väl just i drinkar som en ljus rom gör sig bäst ändå? Tänk om du skulle blanda drinkar på mörk rom! Det skulle ju vara som att blanda whisky & cola på en ljuvligt komplex Speyside :-)

2009-05-21 @ 23:17:25
Postat av: Mr Pink

Ljus rom gör sig bäst i drinkar, det är en korrekt analys:-)

Dock förhöjer mörk rom smaken och lyxkänslan avsevärt i en rad drinkar...framförallt lyxkänslan;-) Den jag eftersträvar att uppnå i det mesta:-)

För övrigt är cola och whisky rätt gott, Speyside eller Bunnahabain kvittar;-)

2009-05-21 @ 23:25:35
Postat av: freddan

du behöver faktiskt inte alls krossa myntan till en spenatliknande röra. Det sitter så mycke smak i bladen att de mesta fösvinner när du plockar dom från stammen. Var försiktig när du plockar och se till att just plocka inte dra av bladen(då försvinner all smak). mycke smak sitter utanpå bladen och inte i dom.



sen är de obegripligt i mina ögon hur man kan tycka att mojito är gott...



här kommer tips på en av de bästa cocktails jag smakat. detta trots att jag inte gillar xante.



ta en bit skalad färsk ingefära, stor som en halv sockerbit. Muddla den hårt i en shaker.

kläm i fyra lime klyftor.

2-3 cl sockerlake.

4cl xante



shakea med is, sila av i ett cocktailglas och njut av en udda smakupplevelse.



är du osäker så smaka av, ibland är ingefäran starkare och då kan mera lime/socker behövas.

2009-05-22 @ 09:14:59
Postat av: Mr Pink

Haha:-) Mojito är ju kalasgott...Du har druckit för mycket flytande Brasem, tror det kan förvirra smaklökarna;-)

Lägger till en flaska Xante på inköpslistan för den där drinken lät jäkligt god

2009-05-22 @ 09:54:39
Postat av: Knogen

Vik hädan ofrälse! Balvenie som drinkingrediens!!! Men vad i hela...!!!



Du ska nog hålla dig till att kasta mäskbollar till braxar, istället för pärlor för svin ;-) ;-)

2009-05-22 @ 11:25:58
Postat av: Anonym

Knogen, du är för låst i gamla övertygelser;-) Du påminner lite om gubbarna i Ofvo:-O;-) Hahaha:-)



Nu har jag smädat dig så nu säger du väl upp bekantskapen:-P

2009-05-22 @ 11:55:22
Postat av: Mr Pink

Ja, det var alltså jag som skrev det där sista...:-)

2009-05-22 @ 11:56:01
Postat av: Bullen

Mojito framkallar den värsta magkatarr attack du kan tänka dig, men gott är det.

2009-05-22 @ 21:11:56
Postat av: Mr Pink

Har druckit många Mojitos utan att få magkatarr.....:-) Magkatarren har oftast kommit av den kokta njure som ibland avnjuts i god symbios med Mojiton;-)

2009-05-22 @ 21:36:19
Postat av: Totte

Avslagen julmust och Explorer bättre kann de inte bli. Kanon drink blandas i munnen den som inte spyr är kung.

2009-05-23 @ 09:56:34
Postat av: Knogen

Pinkie>

Nu har du nog fått saker och ting om bakfoten (igen). Det är nämligen så att det är precis just de gamla stötarna du beskriver som skulle göra groggar på fin och omsorsfullt tillverkad maltwhisky.



"-Vå fån i hälvätä! Vadå finoiski? Jag har då fån alltid blandat grågg på oiski å de ska jag fånimäj fortsätta mä, även om den hetär Bälväni, ällär Glentjosan eller va fån såm hälst. Skål!"



Vi andra, lite mer sofistikerade och tänkande elitist...ehm... individer, som vet att uppskatta kvalitet, dricker vår malt som den är. Givetvis med en skvätt vatten för att frigöra smakämnen som bundits av alkoholen ;-) ;-)

2009-05-23 @ 10:20:33
Postat av: Mr Pink

Knogen - Mina bakfötter är solida. Det var inte just själva blandningen som menades med min jämförelse med de gamla stötarna:-) Utan mer själva övertygelsen, där man sitter fast i gamla värderingar....likt din där du inte kan tänka dig att smäda en Speyside med lite cola;-):-)



Julmust och Explorer är en lysande drink;-)Med en liten minijulgran som drinkpinne är den fulländad:-)

2009-05-23 @ 13:00:02
Postat av: Knogen

Pinkie>

Vänta få se här nu! Gamla värderingar, säger du. Du menar som det gamla synsättet att maltwhisky är till för att blandas ihop med grainwhisky i torftiga blended-hopkok, och endast i undantagsfall ska säljas som malt?



Det var nämligen inte många år sedan Systembolagets utbud av malt begränsades till tursitblasket Glennfiddich, Glenlivet, Glen Grant och något märke till.



I dag har intresset för malt mångdubblats. Man har fått en helt annan attityd till maltwhiskyn. Kunskapsnivån har skjutit i höjden. Det gamla synsättet att whisky (som då är liktydigt med blended) är något man bör blanda med vämjeligt sötblask, börjar lyckligtvis försvinna mer och mer.



Så ledsen, men den vars rumpa sitter mest fast i gamla värderingar är din min vän ;-) ;-)

2009-05-24 @ 18:02:37
Postat av: Mr Pink

Hahaha:-) Tillstår att du vinner "duellen";-) Hade jag haft mer tillgång till tid hade jag dock kverulerat ihop en "attack" utan att för den skull hävda att mina tankegångar vore de mest korrekta......:-)Även om de är det;-)

2009-05-24 @ 19:14:05
Postat av: Knogen

Yes, yes, YEEEEES!!! En prestigeseger större än den Barca i går knypplade hem, utan att behöva förta sig :-D



Nåväl. Gädda på första kastet med jiggspöt (utrustat med popper) på senkvällen i måndags, utanför Bredå. Naturligtvis i kajaken. Ingen jätte, men ändå. Lite senare hakade det på en trehektos borre också (samma popper). Men jag har ju börjat vänja mig vid kilosborrar nu, så den kändes ju löjligt liten ;-)

2009-05-28 @ 12:00:36
Postat av: Anonym

Jaja, skratta dig inte harmynt nu din lilla kajakråtta;-)

Var det nya jiggspöt? Funkade bra alltså?



2009-05-28 @ 19:43:51
Postat av: Knogen

Jodå, det funkade hyfsat. Däremot var poppern jag fick firrarna på lite dum och ville inte hålla till i ytan. Får försöka hitta en bättre till nästa gång.



Men spöt var ju helt okej :-)

2009-05-29 @ 00:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0