VM - nu drar det igång!

Kan inte nog understryka hur mycket jag verkligen uppskattar ett världsmästerskap i fotboll. Det är utan tvekan det absolut största i idrottslig väg man kan uppleva, oavsett om det är framför teven eller på plats.

Att se bilden på Cannavaro upphissad i luften och själv hissandes bucklan från Vm-06 går inte att se sig mätt på! Helt jävla fantastiskt!

Inför världsmästerskapen som strax går igång är det en massa tips och undersökningar i media som jag naturligtvis läser. Tipsen går som så ofta förr i favör, Spanien, Brasilien, Argentina bla bla bla.......
I en nyligen gjord undersökning bland vanligt folk framkom att det lag som man mest önskar att INTE stå som mästare är.....ITALIEN.  Man blir ju inte förvånad. Sådana "strömningar" har känts genom hela min uppväxt i alla fall:-P

Det är ett bespottat Italien som kommer till spel och i princip ingen tror på laget. Vilket då är positivt i den bemärkelsen att det är oftast då som italienska landslag lyfter sig några grader och presterar. Hoppas hårt på att så är fallet även det här mästerskapet.
Har också mina dubier kring laget men får hoppas Lippi har koll på läget och får till ett homogent lag. Fungerar defensiven är Italien väldigt svårslagna, speciellt med en av världens absolut bästa målisar mellan stolparna, Gigi Buffon.
I EM senast var defensiven kräkframkallande. Aldrig har jag sett ett italienskt landslag uppträda så virrigt och att släppa in tre mål i en och samma match(mot Holland) är något jag hoppas slippa uppleva det här mästerskapet. Cannavaro, be my god!

I ett VM brukar en del lag börja strålande och alla blir så begeistrade och utnämner mästarna redan efter några gruppspelsmatcher där de spelat ROLIGT. Finns sällan några mästerskap där man vinner titlar för att man spelar roligt. Man ska spela bra, vilket innebär ett gott taktiskt upplägg, stenhård defensiv och vinna med 1-0:-)

Vem vinner VM då? Tja, enligt mina beräkningar och om hjärtat läggs åt sidan för ett ögonblick (ett kort ögonblick) så ser jag på några av förhandsfavoriterna så här......
Argentina - med en galen Maradona som coach kan det gå hur som helst. Tror helt enkelt att han är för dålig som coach och därav blir det pannkaka av alltihop. De har väldigt bra spelare men när jag hör att de ska spela med trebackslinje där Gabriel Heinze ingår så tror jag inte alls Argentina står som slutsegrare. Heinze är en säkerhetsrisk av major grade! Lägg därtill en åldersstigen Veron på mittfältet som ska styra och ställa....Nix, det går inte. Messi då? Har han gjort sitt landslag glada någon gång? Nej, just det.

Spanien - Ser starkt ut och kommer spela kvartsfinal mot Italien om mina beräkningar stämmer. Mittfält och anfall är toppklass. Som vanligt klankar jag på defensiven där uppenbara klåpare spelar. Sergio Ramos gör hårresande defensiva missar stundtals, det är inte en gång utan oftast två-tre gånger per match. Capdevila är en annan av de tänkta startmännen som inte ingjuter säkerhet i ett virrigt försvar, för att inte säga Puyol. En frisyr som mittback?
Nej, här har Spanien problem men det kan räcka ändå med det klassmittfält som de förfogar över. Har ju också ett par strikers som definitivt tillhör de bästa, rankar där Torres först. 

Brasilien - ett försvarsstarkt Brasilien sägs det. Ja, ge fan i och spela Dani Alves i så fall. En mycket bra offensiv ytterback med osthålsdefensiv. Lucio som mittback är oftast bra, men kan komma in fel i matcherna och då är det natt hela matchen. Kaka har spelat sparsamt i ligan och inte alls fått till det, en spelare som mitt sinne alltid gillat och tror han kan styra fram Brasilien en bit i turneringen. Framåt är det Fabiano som ska stå för nätrasslet.
Går långt och kanske hela vägen.

Holland - härlig offensiv men bleka bakåt. Tror inte de räcker ända fram.

England - Vill jag utnämna till skräll, om det nu är en skräll om de går långt(får man kanske säga att det är). Tror Vm-kungen kan heta Wayne Rooney. Tyglar han sitt humör när hårdhänta försvarare gör renskav av hans hälsenor så går England långt. Tveksamt dock om målisarna räcker till, David James är och har alltid varit en minusvariant.  Frank Lampard kommer göra många mål och är en femplusspelare i min bok.


Serbien -  Är årets storskräll...kanske:-) Gediget tekniskt gäng med många klasspelare. Räcker de till? Tror hursomhelst att de räcker en bit.

Så mitt tips blir, som slutsegrare: Spanien

Mitt tips, med hjärtat, blir naturligtvis: Italien, där DeRossi blir mästerskapens mittfältskung. Cannavaro gör en sådan där försvarsinsats som bara han (och Nesta kunde) kan och blir adlad(heter det så i Italien?) Framåt öser( ;-) ) Di Natale in snygga mål och tar hem skytteligatiteln på sina sex baljor, alla vackra som en tavla hängade i nätmaska tre uppifrån. Forzzzzza Azzzzuuuuurrrri!!!!

Må bästa lag vinna(precis som 2006)  

Ps: Ikväll kan det vara så att ett oenigt fransk landslag får problem med Uruguay med Diego Forlan i bra form.

Kommentarer
Postat av: Norma Jean

Cannavaro, don't be my god, be my loooooover!!! ;-)

2010-06-11 @ 18:21:25
Postat av: Storm

Alltså, ähh bara suck.



Många rader för ingenting. Hoppas du hittar en vän snart.



Hae't Gött;-)

2010-06-11 @ 23:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0