Svunnen tid...

Så här såg det ut i tidningen hemma i Orsa för en herrans massa år sedan.
Ni känner väl igen Gustav Vasa till höger? Trendriktigt klädd, som det sig bör på den tiden, med en fantastisk Helly-Hansentröja
Bildtexten till bilden är kort och koncis

"Ett annorlunda fiske som i korthet berättas av Jörgen: Gädda om 10,8 kilo låg och lurade i vassen och Jörgen drämde till den med en åra så att den dog".

Idag använder sig han av mer utvecklade redskap för att fånga fisk
Det är vi glada för:-)


Kommentarer
Postat av: ida

haha, ush va stor!

skulle aldrig våga bada i den sjön någonting mer :P

2010-03-28 @ 18:10:27
URL: http://nigels.blogg.se/
Postat av: Robin Söderlund

Hej hej! :)

Jag tänkte bara höra om du kanske känner för att få upp ögonen för

en ny blogg? :) Jag hoppas och tror att du kan komma att tycka om min

blogg, samtidigt som du gärna får tips om varför jag ska läsa just din

blogg. I kväll kan man chatta med mig - direkt i bloggen! :)

Ta chansen att få upp ögonen för en ny blogg :)

... Ha nu en fortsatt härlig söndagskväll och du får mer än gärna dela den

Ihop med mig om det är så att du inte har någonting bättre för dig! :)



Mvh

Robin Söderlund

http://robinsoderlund.se

2010-03-28 @ 18:26:15
URL: http://robinsoderlund.se
Postat av: Knogen

Jag kommer ihåg den här historien. Om jag inte missminner mig jagade Jörgen efter den där gäddmadamen ett ganska långt stycke i vassarna utanför fågeltornet. Eller så var det en annan gång när han idkade år-fiske. Den gången stod jag i alla fall i fågeltornet och tittade på.



Men vem är den andra tjommen till vänster på bilden?

2010-03-29 @ 08:20:07
Postat av: Storm

Knogen !



Det är Dan Lindblad. Platsen stämmer också, men varför tittade du på fåglar, när storgåddorna fanns i vassen ;-)



Hae't Gött !

2010-03-29 @ 08:44:07
Postat av: Storm

GÄDDA !

2010-03-30 @ 00:12:32
Postat av: Knogen

Storm>

När har jag sagt att jag tittade på fåglar? ;-)



But seriously folks... Det är en ganska bra skådeplats vare sig man vill se älskogstörstande gäddor eller jet-lagade dykänder (och även årförsedda minkars framfart i vassen också tydligen ;-)

2010-03-30 @ 13:20:41
Postat av: Knogen

Får man gissa årtag...förlåt, årtal också?



Fint! Då gissar jag - utan att ha tjuvkikat - på 198...aaaaaahhh....5?

2010-03-30 @ 13:25:54
Postat av: Mr Pink

Gissningen var så dålig att det lika gärna kunde varit årtag;-)

Nä, bilden på den här gamlingen är från 1980...Det ser man på den fågelholksliknande gluggen mellan framtänderna (ibland brukade talgoxar bygga bo i gommen)och sedan på HH-plagget som 1981 föll sönder i molekyler av den frekventerade användningen...Man ser om man tittar noga att nötningen tilltagit och att plagget är på upphällningen, alltså enkelt att datera... någonstans under 1980...;-)

2010-03-30 @ 17:18:26
Postat av: Knogen

Å fan! Ja, det var väldigt dåligt gissat av mig. Tänkte på min egen ålder. Jag kan ju inte varit mer än 7 då, och att jag då häckade själv nere vid tornet - som jag trodde jag gjorde - är ju knappast troligt.



Jag var väl där med farsan då gissar jag :-)

2010-04-06 @ 13:15:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0