Därför vill ingen vara vanlig

Läser en artikel i en av alla tidsskrifter som brukar plöjas, Modern Psykologi......"Därför vill ingen vara vanlig" . Intressant som vanligt. Enligt forskarna är de flesta människor drabbade av något som kallas AAE, above average-effekten. Något som då innebär att de flesta har en tendens att betrakta sig själv som bättre och därmed annorlunda än de flesta andra, dvs som ovanliga.
Ibland kallas det även "illusorisk överlägsenhet" eller Lake Wobegon-effekten. De här AAE-människorna betraktar sig själva som intelligentare, trevligare och kunnigare än våra medbröder och medsystrar. De känner sig intellektuellt och socialt överlägsna, känslorna är djupare, de är ärligare och större humanister än de flesta medmänniskor.


Eftersom det är en fullständigt korrekt beskrivning av mig själv så inser jag att min AAE-effekt också då är betydligt högre än mina medmänniskors....när jag nu vet att de flesta människor är drabbade av den här effekten.
Eller så tycker jag hela undersökningen suger...när sanningen egentligen syns varje dag. Åtminstone för en bättre människa som jag.

Bara att gå in på Facebook och läsa hur "de människorna" som då uppenbarligen ser sig som bättre skriver vad de gör....."Precis käkat en god köttbit, nu blir det fredagsmys med Idol på teven" eller "Jag dricker öl"

I min "bättre" värld, i en riktig AAE-värld skulle allt bli så mycket intressantare om någon skrev " Precis styckat en treårig köttbit, nu myser jag med resterna och funderar på nästa steg i evolutionen" eller " Jag sköljer prominenta vener".......

Suck, och så funderar människor på varför världen går under?

Kommentarer
Postat av: Kaj

Citat:



"det enda här i världen som är rättvist fördelat är förståndet, alla tycker dom fått tillräckligt"



Jacues Tati

2010-09-25 @ 16:15:33
URL: http://kajpirken.blogspot.com
Postat av: Mr Pink

Tati hade rätt i mycket:-) Sen var han ju kul också:-)

2010-09-25 @ 16:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0