Ökad besöksstatistik

Jaja, där ser man. En ganska så markant ökning av antalet unika besökare på mitt härbärge i kosmos.
Kan det möjligen vara så att ett visst intresse finns för vad jag ska använda för ord att beskriva den FARSartade tillställning som kallas årsstämma för Orsa Fiskevårdsområdesförening i måndagskväll?
 
Skulle kunna lägga ett bet på det faktiskt.
 
Nåväl, har skrivit några grejor på Facebook som jag tänkte delge de lyckliga satar som ännu inte reggat ett konto på dårarnas hemvist på nätet.
 
Det som hamnar längst ner här på sidan är då det jag skrev senast.......Och för sakens skull. Har som mål att skriva en rejäl sammanfattning här på sidan bara mina nervtrådar hittat tillbaka till sina ursprungsfästen. Vilket lär ta nån dag till kanske?
 
Fick ju höra nåt alldeles nyss som får mig att tappa hakan. Men är det så gemene man tänker (som jag nyss fick refererat) så är det inte helt jävla konstigt att Orsa tillhör de mest inavlade byarna i Sverige.
 
Mina FB-inlägg plus några kommentarer tillhörande inläggen
 
**Ikväll avhandlades årets fiskestämma och sällan har man sett så stora stenar i glashus, så extrem okunskap och så klandervärt agerande som denna kväll. Mina fingrar kommer snart att släppas fria över ett tangenbord. Allt för mitt eget välbefinnande.**
 
Kenneth Lilja Du får vänta en stund till, Roffe. Att skriva saker i affekt blir sällan bra, därmed inte sagt att det blir bra ändå. Men en sak ska du veta, att Orsa Besparingsskog och Orsa Sockensamfällighet´s styrande personer vill göra Orsa till den lilla, egna, enklaven. Där alla beslut tas internt innanför en nyuppslagen gärdesgård, där alla beslut tas av egenutnämnda överförmyndare eller som jag föredrar att kalla många av dem, maktgalna despoter. Den här kvällen var en uppvisning i mänsklighetens förfall där en accelererande dumhet tillåts dominera och härska. Man blir sorgsen. Men du Roffe, allt det här visste du ju redan ;-)
 
Kenneth Lilja Och för er stackare som inte vet vad ordet enklav ska betyda så är det lika med bananrepublik. Kvällen har lärt mig att man kan inte var nog tydlig. Fast ikväll hade det ju inte ens hjälpt om man försökt förklara att Stockholm är Sveriges huvudstad. Inte ens det hade de gått på
 
**Tänk om Orsa med de maktgalna despoterna som visade sig på stämman igår fick styra Barcelonas fotbollslag. ...."...vi bänkar Leo Messi nu för resten av säsongen, vi sätter in han som brukar bre mackorna åt oss när vi åker på bortamatch. Det blir bra. Vi måste ju visa att vi gör något. Folket förväntar sig det av oss...." **
 
Kenneth Lilja Det finns framåtanda. Tyvärr är det då också ett högt antal bakåtsträvare som lyckas ta udden av engagemang och framåtanda. Speciellt sorgligt när det är människor i höga positioner som agerar inskränkt. När till och med ett s k styrelseproffs som satt som mötessekreterare benämner sig själv och andra med orden "...vi STORA markägare..." Ett maktgalet uttryck som visar hur de tänker. Att inte förstå att markägare på en stämma har samma värde oavsett hur jävla många hektar man har i bakfickan är inget annat än pinsamt. Jag har inget till övers för sådant tänk. Att Orsa Besparingsskog sedan är med och petar i det mesta säger ju en hel del om den styrelsen. Så Orsa Besparingsskog, NI ÄR INTE PÅLÄSTA. Läs fiskevårdslagen om hur ett fiskevårdsområde SKA och är tvungen att agera för att följa LAGEN. Oj, nu glömde jag, det är ju inget för er....ni vill ju att vi markägare bestämmer allt själva. Varför ska vi följa en lag som nån utanför Orsa skrivit? De vet ju knappast nåt. Nä, vi vet bäst vi. Vi kan hugga gärdesgårdslanor, vi kan binda ihop till vackra fina staket och så ska vi leva. Ensamma i världen, mot allt och alla som, ve och fasa, kommer utifrån eller vill ta ett steg utanför staketet för att få ett nytt intryck. Fortsätt så ni. Tror ni också får en välbesökt stämma nästa år. Kanske dags för ER att mobilisera så det inte kommer en massa sportfiskare och vill bli invalda i styrelsen. Ett inte helt otänkbart scenario nu när jag tänker efter. Men just det ja, ni har ju den egenheten också....att ni tror att sportfiskare är ett eget släkte, att de omöjligt kan vara markägare i Orsa. Hmmm, intressant.
 
Kenneth Lilja Henrik Lofvar - visst fan trodde man det. Vet inte vad de blivit itutade för att komma på stämman. Uppenbarligen för att återigen rösta in den stora vokabulära estradören igen. Det de inte förstod att han närmast är att betrakta som en rättshaverist. Hans agerande är så klandervärt att en uteslutning ur styrelsen STÖDS av stadgarna. Att sen att Hansjös stolthet ställer sig upp och försvarar nämnde man och tycker att det mer eller mindre är synd om honom för att han inte får gehör från övriga styrelsen är så löjeväckande att man blir matt. Hur i hela världen ska man få gehör från en styrelse genom att ställa sig i olika matvaruaffärer i Orsa och deklarera sina extrema fiskevårdshatande åsikter högt och ljudligt samtidigt som man INTE deltar på ETT enda styrelsemöte under hela året övergår i alla fall mitt ringa förstånd. Men det är en bra kille, han röstar vi in. Suck, vilken härdsmälta!
 
**Ärligt talat, Orsa Besparingsskog. Ni vet om att Era representanter på årets fiskestämma la fram ett förslag som antogs och som om styrelsen använder det gör att Orsa Fiskevårdsområde agerar olagligt? Ni uppmanar till lagbrott, är det den nya given? För ni är väl pålästa vad lagen säger? Så pass måste man väl åtminstone kunna kräva av en organisation som säger sig föra markägares talan. Tycker jag.... En annan sak som är underlig är att hur många på stämman som verkade vara av åsikten att sportfiskare på något vis var en egen grupp, att inte ens tanken slog dem att det faktiskt finns sportfiskare som är markägare. En ganska betydande del faktiskt. (här övergår texten möjligen till en mer ironisk och sarkastisk del) Om än inte lika betydande som de som tyckte så förstås, så pass förstår jag att ni tycker. Vi värnar ju bara om en fisk i era ögon. Så urbota dumt. Sportfiskare agerar ju bara i egenintresse som LRF:s ordförande uttryckte en gång i tiden.... Så fick han en släng av sleven också. Nej, vi borde nog börja ivra för kraftverk som ni, för det behöver vi ju verkligen. Att bygga kraftverk och inte minst ta hand om gamla kvarnar. Tänk vad skönt det skulle vara att få tänka som er hädanefter. Inga reflektioner kring miljön eller vårt klimat, inga globala perspektiv på någonting. Bara tänka lokalt, bara tänka pengar i fickan. Kanske till och med få vara med och bestämma vad som ska få en öppning i gärdsgårdsgrinden och få möjlighet att passera över min lilla markplätt(naturligtvis inte utan att erlägga en grindslant), djur som människa. Min själ slår frivolter av euforisk glädje! Tänk att få umgås med er också, vilken utveckling för min kunskapskurva! Skulle innebära att jag slapp förkovra mig i en massa flummiga böcker skrivna av konstiga människor som forskare och annat löst folk. Gud , så mycket tid det skulle frigöra för mig att göra annat. Sånt som ni gör. Ni skulle få lära mig allt ni kan. Precis allt! Tänk att sätta sig ner med en sådan fantastiskt gedigen kunskapsbank och verkligen insupa allt det ni lärt er genom era förfäder, hela evolutionen!
Frågan gnager dock i mig, skaver på ett obehagligt sätt.......Vad ska jag göra efteråt? Efter att ni lärt mig allt ni kan? Efter att de där 10 minuterna gått? (inklusive kaffepaus). VAD?**
 
Fredric Jernemyr Verkar lite som dom har skitit i fel brevlåda.... Å du är ju inget envis heller...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0