Kunskapens krona har bytt ägare

Lördagens mästerskap i frågesport, det så längtansfyllda, är numer avgjort. Den åtråvärda titeln som årets riksnerd är utdelat och en nygammal höghet såg till att inta tronen, Mikael "Prippen" Larsson. 
 
Med osedvanligt skarpa analyser kring frågorna och tvärsäkra svar demolerade han sina antagonister där således även min egen höga person ingick. Knogen och jag fick helt enkelt finna oss i att befinna oss i kunskapens kvicksand som sakta dränkte oss och fick våra hjärnor att agera likt utlekta steelheads i något diffust vattendrag i Alaskas inland......
 
Den gode Prippen hade släpat med sig ett nytt spel "Vem vet mest" som vi startade med och körde tre omgångar i rak följd. Det brukar sägas att man ska vara på tårna direkt i matchstart men åtminstone jag var nog så långt från den statusen att hade en läkare varit närvarande hade jag fått diagnosen cerebrum death eller nåt liknande. 
 
I rask takt stod det plötsligt 3 segrar för Prippen och noll och ingenting för oss andra. 
 
Mästerskapet fortgick och med några glas Bonza trodde man väl i alla fall att det var dags att starta klättringen mot toppen. Ett nytt Bezzerwizzer plockades fram och PANG så vann Knogen, av alla människor, omgången. Stark insats utan tvekan. Ytterligare två omgångar följde och här någonstans gavs insikten att kronan är förlorad. Prippen tog två raka segrar om än knappt där en av omgångarna avgjordes med utslagsfrågor, bäst av tre, mellan honom och mig. Tror det var här jag lyckades med det formidabla konststycket att få till filmen "Dawn of the Dead" till att heta "Dawn by the Dead" och en seger skrevs till förlust härmed. Det var inte heller kvällens enda filmfråga som jag missade vilket då förklarar min hjärnas något tveksamma avtryck under kvällen. 
 
Ställningen 5 - 1 - 0 (Prippen, Knogen, jag) och klockan var endast runt 22.00
 
Plockade fram ett annat Bezzerwizzer, underhållningsvarianten. Där lyckades jag äntligen med en seger vilket gladde endast mig och ingen annan. 
En omgång till och hade jag fått lukten på en upphämtning så avslutades doftstråket med en rejäl slamdunk rätt på  näsan när Knogen spetsade hem omgången och bärgade ännu en pinne. 
 
Ställningen 5-2-1
 
Fram med Trivial Pursuit Party och här blev det tärningsspel på hög nivå. När alla fyllt på med pluppar så ska man ju in i mitten på jämnt slag och det blev en tidskrävande omgång och när klockan närmade sig 01.00 så plockade Prippen hem segern  och slog med fasta hammarslag in den sista spiken i kistan för hans medkombattanter. 
 
Ställningen 6-2-1
 
En sista omgång innan läggning och spelet "Vem är jag" där jag sprang fram till seger och det får bli det man tar med sig för att ingjuta någon sorts självförtroende i ett sargat kunskapsförråd....
 
Slutställningen således 6-2-2 och allt i Prippens favör. 
 
En grym insats och det blev heller aldrig spännande. En värdig mästare och tronföljare. Nu läggs all press på honom till nästa år och det får vi hoppas att vi kan utnyttja :-) 
 
Stort grattis, Prippen, och tack för en trevlig kväll till er båda :-)
 
Vill naturligtvis lyfta fram ett av mina korrekta svar inom kategorin "Jazz/kompositörer" där jag snuvade Knogen på att få briljera. Esbjörn Svensson Trio var svaret och som jag också tar med mig från kvällen :-) Bra va, Knogen? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0