En dag ...

En dag till en annan och allt är förändrat...ibland har livet sina omkastande överraskningar...Har inte skrivit på bloggen på några dagar men tänkte att jag ska försöka att fortsätta skriva lite även om det mesta känns väldigt tungt just nu...Ett besked inom vår familj har skakat om oss å det grövsta och förändrat tillvaron så som vi känner till den.......

Vi måste vara starka och kämpa och det ska vi vara! Vi ska hålla modet uppe och slåss med näbbar och klor, det kan ni ge er fan på!

Jag tänker fortsätta skriva och försöka få livet att fortgå som vanligt även om det inte är sig likt....Det måste man om man ska fungera överhuvudtaget, att deppa ihop hjälper ingen och därför kommer snart lite fiskerapporter och övrigt att stolpas in på bloggen.......Vi måste hålla humöret uppe.

DM Internationellt mete till helgen

Lottning  08.00

Tävling 10.00-14.00

Flugfiske

Wobblade över tröskelpartiet alldeles för några sekunder sedan...(å hamnade här på en gång, get a life..sucker!)...i blöta fossingar...Neoprenvadare i gassande sol är en smula transpirations....ja....en smula transpiration...helt enkelt:-)

Var i Unnån, det gamla diket:-) som är så otroligt vackert....Än en gång besök i Liljas höljor, den här gången med en 16årig pojk och hans farfar som ville lära sig flugfiske som de aldrig provat på någon gång.
Efter ca 30 minuters instruktioner så fick de börja fiska så smått och det blev en hyfsat lyckad kväll med mycket nöjda gäster. Pojken fick 8 harrar (största 33 cm), 1 bäckröding (ca 30 cm) och 1 öring och var mäkta belåten med det. Farfar som inte fick lika mycket stöd av herr Instruktör, lyckades fånga 2 mindre harrar. Själv drog jag en 30 cm öring i första instruktionskastet:-) All fisk fick gå tillbaka och simmar fortfarande omkring med ett leende på läpparna.....

Fin kväll hursomhelst och det började nappa skapligt bra nu när vi åkte hem, blev ju lite skuggigare och solen försvann lite....

Nu blir det en dusch och sedan en sista planering inför morgondagen och resterande vecka....Kommer nog att vara rätt slut på lördageftermiddag när allt är klart...Då blir det nog en...driva flaskor rödvin, gärna italienskt:-)

Filmsnutt också för sjutton

Första rullstolsburna på bryggan

Idag hade Lillårampen besök av rullstolsburne Göran Englund, inbjuden dit av Jörgen som var med och assisterade.

Rampen fick strålande betyg av en mycket nöjd Göran som sken som en sol efter att landat ett tiotal braxar där de största låg på 2,1 respektive 1,9 kg....Han kommer garanterat att göra återbesök:-)

Tanken från Fk Match´s och min sida är att kunna väcka ett slumrande intresse hos de rullstolsburna och få dem börja med mete. Oftast är de rullstolsburna hänvisade till en brygga som går rätt ut i en tjärn eller liknande där de får försöka fånga någon ädelfisk, och då regnbåge i vanligaste fall....Här har de 600 meter lättillgänglig ramp där de fiskar på vild fisk...Vi tror det är ganska unikt och kommer jobba på för att väcka intresset och skapa förutsättningar för de rullstolsburna....Kanske Handikapp VM 2012!?:-D Fk Match ställer upp som lagledare:-)

Tack för materialet Herr Storm!:-)

Fler bilder

Hittade ytterligare några bilder som på något underligt sätt hamnat under dubletter, när jag bytte namn på filerna kom den rätta bilden fram...lurigt....

Från 24 timmars Bagupen har man ju bl a bild på den galante Folke med en fin sutare, kommer inte ihåg vikten men det kanske någon annan gör?

Söndag...

Åhåjaja....söndag idag och imorgon kan jag sova en aning längre än vanligt:-)  Behöver inte upp vid 4 och snubbla omkring...Var tvungen att ta ledigt denna vecka då jag annars inte hinner förbereda det som ska göras. Har gäster från onsdag till lördag där vi ska vandra i reservatet vid Stopån, paddla i Ämåsjön och cykla i närheten av Storstupet...däremellan ska vi även hålla med mat från morgon till kväll och det är nog det som skapar det största huvudbryet...Men det löser vi:-)

Gjorde iordning en röjsåg idag till herr Storm som påbörjar röjningen inför DM i internationellt mete som Fk Match arrangerar 3-4 augusti. Han röjer nedre sträckan idag och tanken är att han får med sig några killar på tisdag för att fortsätta...Ni som läser detta och vill hjälpa till kan höra av er till Jörgen så snart ni kan, tror han skulle bli väldigt glad för lite backup!

På tisdag har jag ett par flugfiskande gäster att ta hand om och det blir antagligen en färd till Unnån och dess vackra omgivningar...

Plöjt en del filmer på slutet för att skapa någon form av harmoni i min alltför stressade tillvaro.....Bland annat..
"Cloverfield"....som var sevärd men inte mer, som vanligt lite skakigt när det är filmat med handkamera men det funkar
"Gone baby gone"...film efter en bok skriven av min favoritförfattare Dennis Lehane, en bra film med bra skådisar.
"Rambo"...fy fan vad skönt!:-) Klart avstressande att kolla in och jag skäms inte att säga det...Helt klart sevärd!
"7eventy5ive"...ståtar med Rutger Hauer på omslaget och är fullständigt usel, en slasherfilm som är så irriterande usel att jag blir förbannad. Det visste jag förvisso innan jag hyrde den då jag har en förkärlek för att kolla in allt skit som kommer:-) men det här var riktigt dåligt.
"No country for old men"...så har jag äntligen kollat på Anton Chigurgh:-) En något kompromisslös, slantsinglande psykopat:-) Blev dock en smula besviken på helheten och kan inte höja den till några som helst skyar, men man ska ju se den...Att Woody Harrelson också kliver in en stund i filmen förhöjer den definitivt.
"I am legend"...med Will Smith var en positiv överraskning, klart sevärd med sina mörkerzombies:-)

Well, det var lite av idag....Nu bär det iväg till garaget och ihopplockning av meteprylar sedan förra helgen...Allt är ju bara inkastat....

Vassklippning för Fk Match

Igår fredag var det dags för vassklippning för delar av Fk Match. På schemat stod en liten tjärn(Kricken) som ligger rätt centralt i Orsa, där de boende haft önskemål om att få vassklippt och därmed en öppen vattenspegel....Vi började tidig morgon med samling och iordningsställande av vassklippningsaggregatet och räfsan. Jörgen hade sin båt och så hade vi min och Bruks Linderbåt.
Efter diverse motorproblem kom vi iaf igång:-)

Efter tre timmars riktigt skitjobb kom vi fram till att avbryta då det helt enkelt var för mycket växter att klippa och få undan! Det var så tjockt att propellrarna på våra motorer lindades in med växter så till den milda grad att de knappt gick runt....Vi avbröt som sagt och förflyttade verksamheten till Lillån där vi klippte av det lilla som växt upp där....Däremellan bjöd Fk Match på lunch där vi höll oss till det magra alternativet, räksallad:-)

Stort tack till alla som hjälpte till, Jörgen, Peter, Göte och Hasse!

Vad gäller Kricken´s fortsatta öde så måste det till grövre utrustning om den ska kunna rensas på något vis. Vi kommer att meddela kommunen detta så de är informerade.

Några bilder blev det också

24 timmars BagUp i Falun...puuuuh...för fan;-)

På lördagen bar det iväg till Falun, Främbyviken,för en 24 timmars tävling i braxens tecken...var det väl iaf meningen att det skulle vara. Teamsammansättningen var Lilja/Storm.
Sist och enda gången både jag och Jörgen varit med på en 24 timmars var  på hemmaplan nån gång alldeles för länge sedan, slutet på 70-talet, början på 80-talet, i Stordammen....Men nu var det dags igen!
Först ger jag Jörgen en eloge för att han tog hand om diverse förberedelser som bl a matinköp och betesiordningsställande, själv hade jag aldrig hunnit då det är lite smått hektiskt just nu....Hade väl ingen direkt koll när jag gjorde iordning mina grejor tidig lördagsmorgon heller då mitt 3,5 metersspö lämnades i garaget....just den längden vi hade som tanke att på den längden avgörs det....Nåja, nu fanns det ju en massa andra spön i spöfodralet som gick att anpassa till olika längder:-) så det var inga större problem...

Taktiken var till skillnad mot de flesta(vad jag såg) , att vi fiskade "tandem", alltså satt bredvid varandra och fiskade på samma mäskplatser. De flesta andra lagen, om inte alla, satte sig med lucka och mäskade var för sig....Tror nog ett och annat av de andra lagen haft betydligt mer om de fiskat på ett ställe.

Well, vi tacklade upp matchspön, 7 meters och 3,5-4 metersspön...Fiskade kort på matchspö bredvid 4-5 ensamma näckrosor, ca 25 meter ut. Mäskade upp tre platser på de tre längderna...Mäsket var en rejäl blandning, kommer nog inte ens ihåg vad vi hade i:-O ...En hel del Serie3000 Etang iaf kombinerat med brunt ströbröd och några påsar drygt Super Mix(??) Jörgen får rätta mig i mäskblandningen tror jag....:-) Hade även i bittermandel i flytande form.

Fisket startade vid 12 och det var mycket trögt till en början. Som sagt så hade vi tänkt att fisket skulle hamna på den korta platsen som den gjort de få gånger vi varit i Främbyviken. Brax och mört är de dominerade arterna och normalt kommer de in på kortavstånd. Viken är väldigt grund och håller ca 1 meter från land och långt ut.....
Det visade sig ganska snart att det var matchspöfisket som kom att gälla för oss den första dagen, fick igång en del brax därute efter en stund, storleken var mellan 2-6 hekto med inslag av något exemplar uppemot kilot mer sällan....Vi körde på och fisket var väl inte direkt bra men vi fick lite då och då....Nåddes av rapporter att teamet Jonas/Peter köttat på med brax och hade ett riktigt stort antal, en stunds paus gavs och jag kollade in dem en liten stund och de braxar de drog var väldigt små många av dem...Visserligen hade de fått rätt fina till en början men kändes att vi iaf hade häng på dem:-)
Kvällen kom och vi bestämde samstämmigt, alltså jag och Jörgen, att ta en matpaus och låta fiskplatserna vila nån timme. Mäskade ut nåt kilo och sedan blev det grillade korvar av olika slag och någon kall öl. Gott som fan!

Efter matpausen nappade det rätt bra igen och fortfarande var det matchspöplatsen som gav mest....I och med att fisken inte nappade så bra var det aldrig aktuellt med den invägning som var planerad kl 22.00 då det inte var så trångt i de fyra keepnet som varje lag hade.
Ögonlocken började bli tunga och vi bestämde oss för att försöka sova en stund och nånstans mellan 00.30-01.00 kröp Stormen in i tältet och jag själv dumpade kroppen i framsätet på bilen, Stormen yrade upp nånstans vid halvfyra och själv tog jag plats på boxen nångång mot halvfem....Jörgen hade ett rätt bra fiske direkt vid uppstarten och fick snabbt fem braxar varav några kring kilot. Bredvid oss hade det finska teamet Tom Sirviö och Micke Pernu börjat kötta på rätt bra och det plaskade stundtals rätt enerverande från deras håll, även om det gick en ganska lång stund emellan varje brax.

Vid 6-7 tiden bestämde vi oss för att lägga undan matchspöt då mörten börjat nappa skapligt  på kortspöna, vi diskuterade lite och var överens om att om vi kunde hålla i mörtfisket så skulle vi kunna vara med i slutstriden utan problem:-) Mörtarna låg och snittade runt 50 gram ungefär så det skulle kunna bli skapligt med vikt även av dem.

Vi höll oss till kortspöfiske efter mört tills slutsignalen gick och sedan var det dags för invägning....Vi fick hala upp näten först och det visade sig att vi kom upp i 56600 gram, därefter var det Suomi som fyllde invägningskassen....de ramlade in på 54180 gram....Måste säga att det kändes skönt att ha de få kilona på vår sida:-)
Vår vikt räckte till totalseger även om det var rätt jämna vikter på de lag som var med.

Och naturligtvis var vi glada för det:-)

Dock var 24 timmar alldeles för jobbigt och kanske kommer tävlingen att genomföras på ett annat sätt nästkommande år. Då får vi även hoppas på fisket är mer "normalt", dvs att vikterna ligger betydligt högre....Eloge till Anders Eriksson som arrangerade, resultat finns att beskåda på hans hemsida www.onefishingstore.com

Fredrik S ville ha någon slagfärdig formulering att sätta under segerbilden som han lagt ut på bloggen www.isfiske.blogspot.com
men jag kan inte komma på någon och är naturligtvis alldeles för ödmjuk för att framhäva teamet Lilja/Storms formidabla kunskap och samarbete, våra alltigenom vältränat vackra kroppar och den superba, välutvecklade metetekniken vi använder oss av och inte minst den väldoft av komplett, fullödig briljans som sprider sig varthän vi skrider fram...;-) :-)

Och så....några bilder

1: Mr Arrangör Anders Eriksson
2: Innan start, Jörgen redo
3: Min plats
4: Jörgen har allt iordning...tror han;-)
5: Parasolläge

12: Fredrik Samuelsson ser inte alltför besviken ut
13: Deltagare
14: Finska tvåor, Tom och Micke

Det var några bilder, tyvärr så saknar jag några bra bilder som jag kollade på förra veckan...nu är de borta...helt j-a oförklarligt....Hmmmmm, well...får undersöka vad jag gjort för fel....

Första harrarna

Var förra fredagen ut med 12-årige André och hans farsa Plingen...André hade vunnit ett presentkort på en mässa i Grönklitt förra året där priset var att fiska med mig...Hmmm, är det en vinst eller ?;-)
Vi började med Lillåbryggan och försökte få några braxar att nappa, fiskade med 9 meters toppknutet och det var inte så svårt:-) Första utlägget och några sekunder i vattnet så var den första braxen krokad....André lärde sig snabbt och efter nån timmes fiske hade han plockat upp 7 braxar och 1 id, även några mörtar dök ner i keepnätet, låt vara att Plingen köttade upp en brax som RÅKADE vara den största, 1,9 kg..:-) André hade sin tyngsta i en brax på 1820 gram, nytt personligt rekord:-)

När vi avslutat vid Lillån åkte jag till mitt förråd och slängde ur meteprylarna och la i flugfiskegrejorna. Hämtade upp André och Plingen hemmavid och sedan åkte vi upp till Unnån och de ökända Liljas höljor:-)
Där drog vi på oss outfiten som bestod av senaste chica modellen av neoprenvadare, grabbade tag i spöna och trängde oss ner till den första "poolen".
André hade tränat hemma på gräsmattan så han var lättlärd och det tog inte lång stund förrän han hade bra kläm på flugspösvingadet, t o m Plingen visade oanade takter med flugspöt:-)
Hursomhelst så lyckades han fånga två harrar och två bäckrödingar! En bäckröding var iaf "stekpannemodell" och bjöd på lite strid..Plingen kommer jag inte ihåg om han fick något, fick du det Plingen?;-) Nä, vi säger att han blev utan eller hur?:-)

En lyckad dag och det är kul att visa fiske för intresserade människor:-)

Nu hoppas jag att de/ni håller i fiskeintresset och snart ska jag lämpa över lite fiskelitteratur i er postlåda..

Några bilder från dagen

Snart kommer!

När André spöar farsan Plingen i fiske! ;-)

När Fk Match´s galant, välväxta gossar i finkostym tar hem 24 timmars Bagup i Falun i helgen

När Östcom jobbar står blixten stilla:-) Tre svenskar in action

Segerherrarna i helgens 24 timmarsmete:-)

Fiskets dag

Ett kortare avbrott i bloggandet pga av hjärnhealing;-)

Är lite hektiskt stundtals och tanken nu är att skära ner på en hel del saker som ska göras, får väl se om jag lyckas...fan tro´t....

Kom nyss hem från en 24 timmars mettävling så min trötthet är något STOR:-) Ha överseende med mina ord:-)

Nåja, Fiskets dag genomfördes förra lördagen och en kort sammanfattning från min egen sida är att arrangemanget som sådant är ganska uppskattat av allmänheten och det är bra.
Tyvärr tar en del av de medverkande arrangörerna inte det ansvar som krävs av seriösa aktörer....och det gör mig en smula besviken...Men det verkar ju fungera för dem så då får de lalla på som de gör så ska inte jag bry mig något mer...
Vi i Fk Match sköter våra fiskestationer i alla fall och det var en hel del folk som stannade till och provfiskade, tittade och pricksköt mäsk:-) Oturligt nog var det även en som ville känna på takeapartspöt, ett 13 m Rayflex (Triana), från FEL håll! Han tog i spöt som låg i mina rollers och skulle lyfta vilket medförde en trasigt spö....Well, finns ju större problem än ett trasigt spö här i världen så det löser sig på något vis:-)

Annars fanns det fiskekajakprovning, flytring, trollingbåt, flugbindning, akvarium med Lillåfiskar och försäljning av fiskeprylar. Även Orsa Fiskevårdsområde och Besparingsskogen fanns på plats.

Blev en låååång dag för mig och STORT TACK till HASSE!! Som hjälpte mig med allt det sista när alla trampat gasen i botten och var borta när jag kom av bryggan...
Ramlade över tröskeln runt 18.30 i hemmet....la mig i soffan och var snubblande nära att somna av när Grev-Nils ringde och ville vi skulle käka och ta en öl.
En dusch och sen åkte vi ner på Strandserveringen och käkade och hyvlade i oss några öl och några drinkar:-)

Blev inte så mycket bildmaterial från dagen men några iaf

Peter provar kajak

Jag visar André

Gösta binder flugor

Under uppbyggnad

Too much kanske

Knypplade över tröskeln hemma precis....Är trött som fan.....Nu har jag hållit på med förberedelser till Fiskets Dag från 12.00, har gjort iordning metegrejorna, lastat vadare, jerkspön, sladdvindor, pumpat och flytring och gjort iordning, blandat mäsk, varit iväg och fiskat upp id, brax, mört, strävling och abborre, tacklat upp 4 rullspön med mera......Nu ska jag fixa tipspromenadfrågor och göra skyltar till alla stationerna imorgon.....Blir synnerligen tidigt imorgon....Å det var väl ett jävla gnäll, var det inte?!:-)

Ja....och det beror på att det nu är slut med mina åtaganden, kommer förhoppningsvis hädanefter delegera all skit som ska göras....Fortsätter det så här så är jag en packe likdelar....Det funkar inte att ha koll på allt.....Tänkte här skriva mer skit men lugnar mig...Ingen idé då man är trött och less, blir ju mest fel då....

Tänk vad skönt att kunna åka och fiska utan tanke på vad som måste göras.....tänk vad skönt att kunna umgås med människor utan tanke på vad som måste göras...tänk vad skönt att sätta sig och läsa en god bok utan tanke på vad som måste göras...tänk vad skönt att inte behöva bry sig mer än om sitt eget och de närmaste....tänk vad skönt att bara vara......tänk vad skönt att slippa människor......FAN vad jag är TRÖTT!

Sådär....Nu då....mår jag bättre nudå? Nä, nu lär jag göra några tipsfrågor...Skickade för länge sedan ut en vädjan till fiskeklubben om att inkomma med förslag till frågor att ha på tipspromenaden....Har jag fått en enda? Nej....

Suck...vad jag håller på....

Godnatt

Fiskets dag lördag 5 juli 10-15

På lördag är det dags för förra årets succé, Fiskets Dag i Orsa. Välkomna ner och ta en kik....Har ni tur får ni sitta på min box och plocka upp en fet brax:-)

Nu blir det mycket plock och iordningsställande idag...Bilen ska laddas med vadare, flytring, jerkspön och så meteutrustningen...puh! Men jag ska ju fiska idag också:-) Ska försöka fylla akvariet som vi ska ha där nere med lite fisk...Hoppas på en del olika arter, förberedde en aning igårkväll med några mäskbollar på diverse obskyra platser i närregionen....Så det ska nog ordna sig:-)

Balls....

Fick den här av Ingo

Det här är coolt

Jesus går på vatten..jag går på...vetefan

Åkte hem en dag tidigare från Norge beroende på ett mördarpass på 25 timmar i sträck...puh...Var tillbaks på hotellet i sjutiden imorse efter nattskarvning av kabel, däckade några timmar och åkte och gjorde ett snabbjobb söder om Oslo sen bar det alltså iväg hemåt.
Har en del att förbereda inför Fiskets Dag här i Orsa....Bland annat kom jag ju med den brillianta idén att vi skulle ha ett akvarie som vi fyllde med fisk så allmänheten får se de vanligaste fiskarna som t ex finns i Lillån...Hrmmm, vem som ska fylla akvariet?...Blir ju jag som lär ut och svinga nåt stubbigt niometers rod och försöka få lite id, brax, stäm, abborre, löja, mört osv osv......Jaja, ska väl ordna sig på nåt vis:-)

I söndags spelades finalen i Em och den vanns rättvist av Spanien får man väl säga. Tyckte att tyskarna var rätt bleka och matchen var kanske inte den allra bästa.
Före matchen hade jag en smått surrealistisk upplevelse...eller vafan man ska kalla det......Började med att jag stillsamt skulle förpassa en oöppnad petflaska av den klassiska och fröjdefullt välsmakande sorten Haiwa från vardagsrummet till mitt undernärda kylskåp...Väl i köket gled flaskan ur mina valkiga nävar och landade likt en torped på golvet...flaskjäveln sprack förstås med det till följd att den kära Haiwan tvingades ut genom en alltför liten öppning...Det sprutade alltså något alldeles formidabelt och jag täckte skyndsamt det värsta med min kropp och lyckades förpassa skiten till diskhon....Det var Haiwa överallt!
Fram med skurmoppen och efter en skaplig stund med detta ovana instrument tyckte jag att det mesta var borta och ställde hink och mopp på tröskeln mellan kök och hall......Gick ut i vardagsrummet och hämtade en sak till som skulle in i köket, kom tillbaks till moppen och fick nu lov att kliva över och vrida min smidiga betongkropp genom dörröppningen till köket...Där nånstans...mitt i mitt välformulerade steg...mitt graciösa steg....fastnade högra byxbenet i dörrgångjärnet, alltså det där dörren hänger på i vanliga fall...men jag har ju tagit bort den dörren så.....Fastnar alltså och min fot finner aldrig golvet, jag tappar min obefintliga rytm och med ett förvånat "hmmmmppppfffff" daskar jag med hög fart in i motstående vägg! Ramlar alltså rätt in i den jävla väggen med en fullständigt förödande kroppsvältring....Armbågen får värsta smällen och svullnar nästan genast upp likt en överkokt melon...ryggen knäcks till med resultat att jag nu haft ont hela veckan....Hämtar mig hyfsat från smällen och plockar ihop benpiporna och plockar undan mopphinken och tillbehören.....Fortsätter ut i sovrummet där min nytvättade tvätt ligger ovikt i en Ikeakasse....beslutar mig för att slå ur den i sängen så länge, så jag kan plocka i skittvätt igen i kassen....Slår ur den och allt , inklusive min säng, täcks av ett vitt pulver...Tvättmedelsburken har spruckit!
Suckar väldigt djupt och funderar på tingens ordning.......Skakar tvätten fri från tvättmedlet och tar fram dammsugaren för att suga bort pulvret ur sängen...Går hyfsat och dammsugaren ställs, skjuts över tröskeln och ut i hallen...Slänger i skittvätten och går ur sovrummet...SNUBBBBBBLAR på dammsugaren och med ett lååångt steg landar jag längst fram på hårdplasten på dammsugarslangen....Som naturligtvis GÅR SÖNDER....Finns ännu ingen existerande materia som står emot min kroppsvikt....Lyckas iaf undvika ramla även om lite smärta i dammsugarfoten vill ge sig till känna.....Släpper allt och lämnar lägenheten.....Vågade helt enkelt inte vara kvar!!