Rudor

Åkte och fiskade ruda den fina kvällen som igår var. Synd bara att inga rudor visade sig:-P Däremot vakade det bäckröding(och möjligen öring) kopiöst mycket. Fick en bäckröding av mindre snitt men nåt av vaken var det skapligt fin fisk som gjorde.
Nästa gång åker jag dit för att fiska bäckrödingarna

Igår blev det några timmar vid bassängerna och årets första dopp. Drog på mig lite solbränna också minsann när jag läste ut boken som jag hade med mig.

Idag dammas tennisracketen av! Det var länge sedan och förhoppningarna är att kroppen håller ihop alla delar. Rocco ställer sig på andra sidan och försöker få tillbaka några av projektilerna;-) Lycka till:-)

A week of freedom ahead

Tänka sig, ledig en hel vecka från Norge. Nästan så man kör en headspin av pur glädje

Passar på att kryssa igenom ett test i tidningen ”I Form”. Lever du för sunt är testets överskrift och det går snabbt att göra. Svaret vinglar inte utan är klart som nudelspad, nej.... Nu kanske någon tycker att det var onödigt att göra ett sådant test, men varför det? Man vet ju aldrig. Att leva FÖR sunt vill man ju inte, kan ju vara nästintill dödligt farligt. Typ. I alla fall i den här renommerade tidskriften.

Kollade en film igår, ”The Hole”, regisserad av gamle Joe Dante. En riktigt gammeldags barnrysare som jag tyckte var klart sevärd. Kändes som man var tillbaks på 80-talet i filmvärlden och det är inte kokadaver precis.... Kidsen hittar ett hål under en bastant lucka i källaren i sitt nya hus. Ett hål utan botten….men inte utan innehåll:-)

Snubblade in på Turistbyrån idag med mina flashiga, pråliga och helt nya broschyrer. De vidarbefordrar ut på de andra större byråerna kring Siljan. Kanske blir något resultat och genomslag så småningom. Det visar sig.

Träning igår i form av skrotlyftning. Började som sig bör med bänkpress och det funkade ju....tills något uppe i vänstra axeln valde att backa ur med ett snäpp:-P Var inte ens uppe på max och snokade utan redan på 115 gav skiten upp. Med den vishet...ja, och godhet och fromhet...mitt huvud består av, avslutade jag övningen direkt och fortsatte med några andra ansamlingar av fett och gav dem lite spank istället. Blir till att vila tuttarna ett tag.

Idag klev jag upp på crosstrainern för ett pass. Den kved men stod ut de minuter jag körde. En hel del svettdroppar fick för sig att lämna min hydda. Bra.
Träningen funkar men har lite återfall i bad food..... Ska putsa till själen och ta tag i maten igen för det ger ju resultat. Är snart under 120 i alla fall. Alltid något. Eller vad säger du, Nesse?:-)

På fredag bär det av till Peace&Love. Mellan 21-22 spelar Sator och det är jävlar i mig något att se det:-) Men först ska vi på bröllop från scenen, Micke och Johanna har visst tänkt sig att knyta band och det vill vi ju se:-)

Läser just nu höjdhoppar-Sjöbergs bok. Mycket varierat innehåll där höjdhopp varvas med kokain, Thränhardt och pedofili. Intressant naturligtvis. Framförallt för en namnjunkie som jag själv. Tänk att få friska upp minnet med alla de gamla namnen inom höjdhoppet. Mögenburg! Paklin! Och inte minst den påstådde bluffhopparen Povarnitsyn(först över 2.40)

Poppärla

Midsommarparty

Blev hämtade med båt på midsommaraftonen för vidare avfärd till Brutte&Bettans residens. Där blev det minsann grill, dryck och en massa frågesport:-) En bra kväll som avslutades runt 02.00 för vår del med en taxiresa hem. Då satt den skarpa hjärntrusten Bruks, Hasse och Knogen fortsatt kvar och försökte bena ut varför de inte kände igen fler världsberömda popgrupper än vad de gjorde;-)  Eller föralldel, fotbollsspelare:-)

På väg Vår skjuts på ingång
Felicia och en gapande Hugo, strax efter bilden togs flög det in en skrattmås i gapet på Hugge;-)
Hasse dyker upp
Erka plockar hem tipspromenadenLagsammansättningen
Robban&Maggan"Predator" Bruks funderar kring Luther Blissett
På den här bilden är det bara en som är glad, det är en Stackmorapojk. Varför då? Antagligen för att han vet att han kommer att ta hem segern totalt:-)
Erka och Knogen på nattkröken

Välgärningar

Vid två tillfällen har jag haft ynnesten att få fiska tillsammans med de inneboende på de två äldreboenden vi har här i Orsa. Regeringen har ju uttalat riktlinjer och vill aktivera de äldre och då har kommunen sökt pengar från Socialstyrelsen som står bakom projektet. Känns väldigt kul och känns framförallt att man tillför något i vardagen för de äldre. Många skratt och lyckliga leenden har skådats på en av bryggorna i Lillån som varit vårt meteställe.

Första gången var vädret väldigt varmt och jag trodde det skulle bli svårmetat men ack vad jag bedrog mig. Nappade som f-n, helt enkelt:-) Mörten var riktigt på gång och det var inte så lite hektiskt ett tag. Som tur är fanns mina bägge medhjälpare på plats och gjorde ett gott jobb, pappa och Helena. Stort tack till dem förstås:-)

Andra gången vi fiskade så var vädret mulet och det nappade möjligen lite sämre men ändå ganska bra. En av fiskarna drog upp en brax på 1950 på sitt fyrametersspö(vi håvade naturligtvis). Han tappade ytterligare 4 stycken:-P

Jag hann fiska lite innan de kom ner till mig på morgonen och vid andra tillfället så var det rikigt mycket stor fisk på gång. Fick bland annat en id på 1,7.

Hemsjön

Helgen innan midsommar var det dags för farsans fisketävling uppe i Untorp i Hemsjön. Ett mulet och regnigt väder var det som mötte de tappra som mötte upp. Fisket kring dammen där jag stannade med Hugo var ganska så bedrövligt men vi fick iaf lite fisk. Nu var ju korven god så den drog lite så fisket fick stå tillbaka lite:-)

Hasse hittade i fisken en bit upp i sjön vid bäverhärbärget och lyckades vinna med sin vikt på 4,2 kg. Bra jobbat, Åns!

Tvåa kom Roland Cederholm så det blev dubbelt Stackmora i topp.

Några bilder

Hasse får välja först
Roland kränger till med en andraplats

Midsummer

Midsommarnattens effekter……

Då stundar ännu en gång den fabulösa högtidsstunden midsommar…..

Likt i en saga vaknar vi tidigt på aftonens morgon, daggen doftar friskt och luftigt där vi barfota kliver ut i det smäckra gräset och masar oss fram till vår nyinköpta trädgårdsmöbel…….sjunker sakta ner i den så välstoppade dynan…blandningen av söta jordgubbar och gudomligt väldoftande smultron som finns i din Gustavsbergstallrik smakar absurt gott….du ser dig lugnt omkring…solen börjar sprida sin livgivande värme och du känner att din välstammade kropp så sakteliga börjar vakna till.

Dagen skrider långsamt fram…en mirakulöst arrangerad middag står på det välplanerade schemat…….dina ytterst trevliga och utsökt granna släktingar anländer likt en sval sommarbris……..maten dukas fram och ni avnjuter dess sublima smaksensationer……..färskpotatisen hämtad från jordlager där magin härskar……..sillen…så mjäll och lättsmält, uppväxt i vatten så rent att det skulle få vilken vattenkran som helst att rodna……..köttbullarna….förundransvärt välformade och rullade med en omsorg som inte står Moder Teresa långt efter……den välkylda snapsen rinner glättigt ner i strupen och sprider en frid så vacker och fördomsfri……Blommorna ni plockat i den friska morgonen står där i centrum på  bordet i sin oändliga skönhet….Världen är praktfull och du känner dig som ett med naturen ,tillfreds med livet och du vet, fullständigt övertygad om, att dagen och kvällen kommer att fortgå i skönhetens, kärlekens och enkelhetens tecken……..

Själv…..ja, jag alltså…..vaknade jag på midsommaraftons morgon av att solskrället transformerat vardagsrumsgolvet till en stekhet oas….lätt bakis…..famlade rätt på en ljummen öl på bordet och försökte få bort den unkna smaken av gammal hamburgare och för mycket booze……Kastade ett sömndrucket ögonkast på klockan…..13.45….shit!….Släktmiddag  halvtre……utökade frukosten med en halvliter Åbro och kände lite av livet komma tillbaks ….kravlade mig upp i stående ställning på darriga ben och gick på toaletten…..vomeringen kom snabbt som ett ordinärt samlag…….Vaskade mig lätt, kände knappt igen killen som stirrade på mig från den tandkrämsfläckiga spegeln…..Men vafan…..Hittade en snaps Skåne som stärkte mig tillräckligt för att påbörja färden mot middagen….Slog en blick in i sovrummet och såg till min fasa att någon låg i sängen……en kille……helvete…orkade inte fundera på vad som hänt utan drog iväg………Kom i tid lagom till serveringen och till att se två av mina kusiner ryka ihop med farsan…..Brydde mig inte så mycket i det, utan litade på att farsan spöade skiten ur dem själv……som han hade gjort de senaste åren……Svepte i rask takt fyra välsmakande snapsar ur dunken som stod på backen bredvid det fårade bordsbenet.

Började må väldigt väl och började så sakteliga känna hormonrubbningar när jag såg mina två alltmer vackra kvinnliga kusiner……Slängde i mig ett par köttbullar som naturligtvis var kalla….tog ingen större notis om det….Kände att jag behövde något mer….hittade påsen med det vita……lajnade upp det där jag satt…bröt ett sugrör mitt itu och stoppade i bägge näsborrarna……hade precis lutat mig framåt för det avgörande……då en Wettex trasa svepte förbi mina alltmer dimmiga ögon……strängarna var borta och morsan hade antagligen den mest värdefulla Wettex trasan i världshistorien…….Morsan fattade inget och jag kände en lätt förtvivlan….men en lätt nafsning i örat fick mig generande snabbt på andra tankar……kvinnan ville kyssas och jag förde mina spritfuktiga läppar mot hennes…..hon skrek av smärta när sugrören som förstås fortfarande satt kvar i min näsa rispade henne blodig på kinden…….den raka höger jag fick träffade mig strax under mitt ännu seende vänsteröga och fick mig vidare att dunsa i den midsommargröna backen med ett frustrerat uttryck i mitt så vanligtvis bekymmerslösa ansikte……..Orkade inte bry mig så mycket utan intog ytterligare drycker för att om möjligt bli ännu mer attraktiv och tilldragande…………Lyckades självfallet och inne på ladan började bägge kusinerna bearbeta min …..ja…..min……kropp…sådär……Och lika säkert som att huvudstaden i Paraguay heter Asuncion kände jag inget…nada…..inte en jävla reaktion…..lika levande som en julgranskula hängde den där och reagerade inte på tilltal……jag tog en klunk till ur min medhavda flaska……och minsann tyckte jag mig inte känna en liten darrning….tittade stelt ner och upptäckte att min kära kvinnlige kusin tömt ur magsäcken på midsommarmaten strax nerom naveln på min bleka kropp…….Tyckte i det läget att det var dags att avsluta kvällen och strök mig ren med lite årsgammalt hö, fick igen byxorna och lyckades resa mig……Gick ut till festen som uppenbarligen var inne på sitt slut……Avslutade med en halv burköl med fimpar i………På hemvägen när jag skulle till att somna såg jag till att lägga huvudet på så många olika blommor som möjligt….om det var sju vet jag inte…..men det var i alla fall mycket blomster i diket……….Man är i alla fall en äkta romantiker!!!

Mr K

Ännu en helg

Jojo, bilskrället förnekar sig inte. Börjat missljuda likt en vingryckt stare när man svänger. Svårlokaliserat.

Men tror det ska kunna lokaliserar mer exakt om kära H får ta ratten och åka runt, runt på en stor parkeringsplats. Jag ligger i utkanten av cirkeln som hon kör och lyssnar, hon får förstås lov att köra så nära mina hörselorgan som möjligt för att det ska fungera. Finns kanske ett visst riskmoment i det här? ;-) Men vafan, lite risker måste man ta:-)

*****

Midsommar är det ju också. Blir till att marinera någon älg tills grillen imorgon. Lagt några skivor i kiwi så de ska bli möra som en liten bebis.....

Fixat iordning lite frågesport tills morgondagen. Hade helst haft tillgång till en projektor men nu får det gå ändå.

Jag kommer ihåg Calimero. Han hade ett äggskal på huvudet.

*****

Imorgon hade jag tankar på att koppla av. Varit alldeles för stressad på slutet....de senaste 10 åren typ:-P

Armbrytning

Senap.Iller.Rakhyvel. Se där tre saker i symbios med en trevlig kväll.

***

Har egentligen allt emot hela mänskligheten

Men nedbrottat till individer så ogillar jag människor som framstår som något annat än vad de är

Ta mig själv som exempel, framstår som en hård, elak och smutsig bikerraggare med fablesse för djurvåld men är ju omänskligt snäll, försynt, godmodig och harmoniskt välkomponerad

Alltså en jävla mes

***

Om man nu funderar i banorna att spöa upp någon de närmaste veckorna

Gå då för fan inte och hoppa på mig

Är sällsynt aggressiv

Grannarnas katt fick precis två ben avbitna

La benen i deras dörrfack

***

Funderat länge på tingens beskaffenhet

Kommit fram till att det mesta är runt

För att tala allvar så är jag speciellt sugen på att greppa ett tennisracket igen. Det var många år sedan.
Visserligen är ett av mina knän inte alltför uppsluppet glad över sådana tankar
Men det är ju bara ett knä så varför ta allt för stor hänsyn till ett sådant?
Tror jag ska ta och höra med Mr Rocco om vi ska ta och bolla lite grustennis någon dag
Blir nog ingen högtempomatch direkt men ska bli kul att klämma iväg nån forehand igen

***

Om man nu är rädd för att gå ut i skogen för att det finns vilda djur där

Stanna inne då

Lärde mig faktiskt redan i grundskolan, om inte förr, att det i skogen finns vilda djur

Inte tama

Tydligen har inte alla gått grundskola

***

Piratbyxor är fortsatt på modet eller vad fan man ska säga

Ja, vill man springa omkring och se ut som en byfånejöns så är det väl så

Finns uppenbarligen väldigt mycket byfånar

Varför ska man visa ett par bleka vader och sina pisstvättade ankelstrumpor?

Ser faktiskt ingen anledning till det

Visar hellre min håriga mage när jag tar av mig i bar överkropp för ett restaurangbesök

***

Såg en riktigt dålig film häromkvällen

"Psychosis"

Visserligen var slutet en smula kul men filmen som helhet var usel

Betyg 1 överkorsad kompostpåse

***

Blev utmanad i armbrytning en dag inte alltför länge sedan

Han ville verkligen testa och med en kroppstorlek ett nummer större än mig såg han väl sin chans

Nekade som vanligt och sa att jag inte brukar bryta mot juniorer

Han tittade på mig och flinade

Erbjöd honom att använda bägge armarna

Frågade honom om inte han tyckte att det skulle bli lite skönt att äntligen känna en stadig arm i sin näve

Slutade med min mentala krigföring och vi greppade tag i varandra

Lät honom räkna in och sen började vi

Smekte ner hans näve med en smäll

Han flinade inte längre

Jävla mes

Trodde de flesta visste att det inte är någon idé att kaxa sig mot en Stackmorapojk

***

Förresten. måste nog gå och försöka ta bromsmedicinen nu.

Munchhausens syndrom kräver sitt

Kväll i Norge

Blev en sen kväll efter att jag backat in lastbilen på en hyfsat vattensjuk gräsmatta. Efter en stunds bökande med kranen och några telestolpar så upptäcktes det att bilen sjunkit:-P Efter några timmars bökande med att försöka hissa upp lastbilen och bygga upp med bitar av telefonstolpe under däcken så gav vi upp och ringde bärgare.....Det var faktiskt lite enklare:-)

Men nästa gång jag ger upp är inte förrän ett av mina andetag bestämmer sig för att vara det sista.

*****

Cyklade upp till Knogens casa i lördags där Gusten bjöd in till lite samkväm på sin födelsedag. Blev några öl och en jävligt lång bana som det spelades långkrocket på. Ingen vann.....Okey, Knogen ledde när allt avslutades framåt nattkröken...så han får väl segern då:-)

Kom på nu att det var ju inte alls på lördagen utan fredagskväll som cykelturen påbörjades ...Inte helt lätt att hålla reda på alla dagar och allt som görs:-)

Var ju fiske på lördagen och hur det gick vet vi ju. Inte så bra.Åt mig alltså. Men ändå hyfsade vikter på de tre första så Lillån får godkänt.
Något gjordes fel och det är bara att analysera och komma fram till något som håller.

*****

Ny dator har man haft ett litet tag nu och redan har den stulit ett gäng hårslitande timmar från mitt liv:-P Trodde i min generande enfald att mina datorkunskaper var betydligt större än vad som hittills visats från min sida......Uppdaterat allt som går, letat överallt, läst överallt MEN hittar fan inte lösningen. Blir troligen att skicka in den tlll Asus...

Öppnar Kontrollpanelen och när jag sen klickar på något där så hänger sig kontrollpanelen och man måsta ta fram aktivitetshanteraren för att stänga programmet.
Likadant med några andra val man gör i Windows 7.
Någon CPL-fil måste väl repareras antar jag men hittar inte hur, var eller fan hans moster........
Tröttsamt så inihelvete

*****

Börjar bli dags att knyta ihop lallarkroppen till ett fint litet sovande knyte som kan vakna utsövd imorgonbitti. Till helgen väntar hårt jobb med risvasar och inte minst när jag ska ut och meta med ett 30-tal äldreboende från Orsagården. Ska bli skoj! Hoppas på finväder

Lillån och klubbmästerskap

Än en gång startade Fk Match sitt klubbmästerskap i Lillån på den nedre bryggan inne på campingen. Vädret var åt h-e för fint. Solen stekte och även om det blåste en del var det stundtals för lugnt.
Brukar ju alltid nappa bättre när det är mulet och gärna lite regn, åtminstone är det vad vi hillbillies troooor.....

Blev trots vädret ganska bra vikter....för några.
För min egen del packar jag in den här tävlingen i arkivet där saker som man vill glömma ska ligga. Fick ingen fart på fisken och hade bara 2 braxar när slutskriket ljöd över nejden. I kombination med ett gäng mörtar blev det en blygsam vikt av 2 kilo. Alltihop taget på matchspöt på andra sidan. Fiskade med Cralussoflöte men hade problem med trassel, antagligen beroende på skit bakom spöt...:-P Så bytte så småningom till ett mer "vanligt" matchflöte och då funkade det bättre.....förutom att det inte nappade då förstås.

Jörgen och Roffe fick igång brax på sina peggar och drog några med jämna mellanrum. Det räckte gott och väl till att belägga platserna ett och två idag.

Peter drog kantplats och hade där chansen att äntligen slå till i Lillån men det gick inte den här gången heller. Peter fick sin fisk på takeapart till skillnad mot oss andra som knappt fick något där.

Segerherren Storm

Peg 5 Rolf A 9140 gram, 2
Peg 6 Peter 5540 gram, 3

Jaså, 100 år tillbaks

Läser i tidningen en artikel med anledning av att den centralt belägna skolan i Orsa centrum firar 100 år den här veckan.
"Tyst i klassen, säger lärarinnan som det gick till för 100 år sedan i den skolan"

Men vafan, säger jag! Meningar som tyst i klassen måste väl för fasen existera idag också, annars är det ju fullständig härdsmälta som håller på att ske med all jävla pedagogik som nu används i skolan.
När läxböcker för barn innehåller mer stavfel än vad mitt huvud består av gram fett då är det illa. När matematik ska läras ut genom NYA uträkningsuppställningar fast vi vet att de gamla har fungerat bra och fungerar fortfarande är det lika illa.

När ungar tillåts springa runt och göra vad fan de vill i klassrummen har allt seglat snett......Vad är det som händer?

*****

Igår sattes 40-50 000 öringsyngel ut i Ämån. Ett digert arbete även om det inte tog många timmar. Hoppas nu att det ger det resultat vi alla, åtminstone fiskeintresserade, hoppas på.
Smidigt, graciöst och smäktande förpassas de små liven ner i vattnet med varsam hand

Idag har det kämpats på med tillverkning av risvasar. Tur att jag hade hjälp av kära H annars hade jag nog kurkat.
50 stora buntar tillverkades och kördes sen på plats där vi senare ska köra ut dem med båt till en holme för att "stena" dem innan sänkning.

*****

En trevlig helg avslutades med hemkomst sent på söndagkväll. Mycket pengar i omlopp som det sig bör under en Elitloppshelg förstås:-) Stora systemet under lördagen byggdes snett av teamet Lilja/Grev, dock inte helsnett men eftersom ingen av oss trodde på Gossips Winner lades den som C-häst vilket betydde att vi fick in två C-rankade och systemet tålde bara en:-P Kostade 10 lax och gav i alla fall 17 tillbaka så inför söndagen vände vi in kvittot på ett nytt system. Det gav hela 168 kronor tillbaka......Nåja, helgen gick med vinst för mig iaf och det får man vara nöjd med.

Några bilder
Erkapärsarn Vår charmante värd Anders
Erka studerar kvällen litteratur
GrevNils The Grottmonster
Robban grym 80-talsquizmästare en gång i tiden
Fredagskvällens quiz vilket jag plockade hem