Dm Öjesjön

I lördags var det så dags för det avslutande DM:et i serien och även det så kallade riktiga DM:et där även lagtävlingen sker.
Rapporterna inför tävlingen var ju inte direkt åt det positiva hållet och när sen ca 3 dm snö rasade i backen dagen innan kändes det väl som abborrarna antagligen skulle bli än mer svårflörtade.
Hade inför tävlingen inte bestämt mig speciellt mycket varthän jag skulle gå mer än att jag skulle traska iväg dryga halvtimmen och slå ner röven ungefär dit jag kom på den tiden. Vi snackade lite innan start om att någon möjligen skulle hänga på Skinnkrokens Tobbe och Henke. Men sen verkade det som att vi ändå bestämde oss för att gå höger strax efter start uppemot Rangvikarna.
Med några uppkörda skoterspår att gå i så blev det skapligt att gå OM inte det varit så att snön i spåret släppte mot glansisen under. Ljumskarna skrek när man halkade. Och halkade var precis det jag gjorde strax innan jag skulle svänga till höger. När jag tittade upp efter ljumskbråcket så hade sånär allihopa vikit av åt höger och ryggtavlan av en person var den enda jag såg som gick rakt fram. Ryggtavlan var Tobbe Skinnkrok så då bestämde jag mig direkt för att hänga honom :-) När vi gått ett par hundra meter kom även Henke löpande bakom oss och då kändes det möjligen som var på väg åt rätt håll faktiskt.
Vi gick upp till Lännviken, ca 2,5 km från starten. Började med fyra fiskar i första hålet med TAFS! Längesedan jag började med tafs på en tävling men med tanke på att vi trodde det skulle bli jävligt trögt så var tanken god. Efter en dryg timme hade jag dock gått över till en 33 mm Mandel-pirk och 18-krok. Det fungerade betydligt bättre visade det sig. Fick dock ingen fart på fisket och efter 1,5 timme frågade jag Tobbe hur många han hade och det var någonstans runt 70 fisk. Kändes sådär då jag inte hade mer än 25-30 stycken. Henrik hade troligen fler vid den tidpunkten. Han drog efter 1.45 över en ås och försvann. Tobbe gick tillbaks och jag stövlade vidare efter land. Började borra närmare och närmare land och fick bättre med fisk. Ingen storlek tyvärr men det nappade skapligt.
Efter två timmar kom Tobbe förbi och sprintade vidare mot sitt ställe som han vann januaritävlingen på.
Kämpade på och slutade på 140 fiskar, 1765 gram (tror jag det var). Tobbe hade fått ihop 147 fiskar. Henrik 160 drygt. Visade sen vid invägningen att min snittvikt var för låg. Tobbe hystade upp sin påse på vågen som visade 2,6 kg. Skaplig skillnad på medelvikt. Henrik vägde in strax över 2 kg.
Slutade på en femteplats och höll tummarna för att det skulle räcka till en Sm-plats.
Tobbe vann före Jonas Gustafsson som hade 2,4 kg. Trea var Uffe Hedlund som slog av Henrik med några gram.
Fisket visade sig vara riktigt surt och det var många som hade fladdrande påsar till invägning.
Vårt lag hade det tungt. Jörgen kämpade ihop 7 hekto, Stefan 1 kg och Laxen 1,4 kg. Nu visade det sig räcka till en bronspeng med samma vikt som tvåan som var Falubygden. Fiskräkning blev det och efter den visade det sig att vi fick stryk med ca 20 stycken. Nu blev vi ändå klara för SM då Falubygden redan är kvalificerade i egenskap av Sm-medaljörer i år. Skitbra :-) Så nu blir det Lycksele för laget. Bra jobbat.

Ikväll fick jag reda på att min femteplats inte räckte till för SM. Sammanlagt delades det ut 7 platser och då blir det fyra platser från gårdagens ordinarie DM och tre från serien. Tydligen tar man då de fyra bästa direkt från gårdagen och fyller på från serien trots att både ettan och tvåan från gårdagen tillhör de bästa från serien. Trodde i min enfald att man plockade varannan men icke. Så jag antar att jag inte är reserv heller utan den går in från serien likväl.
Vad jag tycker om det? Tja, pissigt förstås :-P Men det är väl bara att åka till Norsjö och gneta åt sig en medalj så man blir inkvalad, eller hur?

Vårt gäng och så de tre seniormedaljörerna

Spicks and specks

Vilket grymt moment som avslutning i ett av de senaste Walking Dead-avsnitten. Musiken och känslan!Samhörigheten. Längtan :-)

Här är originalet med Bee Gees....

Navelskåderi

Tv4-gladiatorerna i all ära men tvätta kan de fan inte

Kolla in deras t-shirts, slutar ju strax ovanför bröstvårtorna

Klart fall av för varm tvätt

Mina t-shirts räcker i alla fall till strax ovanför naveln

***

Käkat god spritinjicerad mögelost från Steffo Törnqvist de senaste veckorna.

En sort med rom och en med punsch

Fint

Kan man nu utveckla det här till att göra en blandning av sprit och ost som man injicerar direkt in i smaklökarna

så är det fulländat

Tack

Centerpartister

Kände bara att jag ville nämna dem

Det är nämligen så jag vill att de ska vara

bara några bokstäver på ett papper

utan betydelse, utan påverkan, utan nåt innehåll

b a r a bokstäver

Förresten,apropå t-shirts

Mina tröjor räcker som sagt ned till strax ovanför naveln

Att det också är precis ovanför bröstvårtorna kanske jag inte nämnde

Politik

Om min bästa granne som jag har en arbetsrelation med och som ger mig massor av arbete spöar på sina ungar ute på gården. Riktigt dänger upp dem

Skulle jag då tänka på min arbetsinkomst eller skulle jag tänka på att försöka förmå grannen att sluta slå de här kidsen i första hand?

Tydligen är det så att en massa liberaler i det här landet skulle tänka på sitt eget bästa i första hand och titta åt ett annat håll. Det är en enkel tolkning av att Margot Wallström nu får kritik för sitt uttalande om att Saudi-Arabien är en diktaturstat och använder medeltida metoder.

Det är ju inget annat än trams. Pinsamma jävla insändare från Näringslivets toppar och annat löst folk.

Äntligen har vi en utrikesminister med ryggrad!

Så jävla bra av Margot.

Någonstans måste man stå upp för något och det är precis det vi gör nu.

100 % stöd från mig

Vad som skulle hända med min granne?

Det som skulle drabba honom skulle nog falla in under medeltida metoder om något

Horror, horror.....

Ser ut som ett nyskurat babianarsel i ansiktet

Snuvig och förkyld som få.

Betackar mig för de som tycker att jag bör komma med nyheter

Och då tänker jag på babianarsellookaliken

***

Mycket motgångar arbetsmässigt nu.

Någon jävla Alliansbudget som regeringen regerar på som spökar

Dåligt med miljöanslag i den och Trafikverket får således stryka bort ett flertal arbeten, däribland de som jag är involverad i. Tråkigt.

Likadant med Centerpartisterna i Orsa, bland annat de som sitter i fiskevårdsområdet och maktdemonstrerar.

Som parti vill de värna om småföretagarna. I verkligheten bedrivs det häxjakt på de som inte tyckte som de t ex gällande Stackmoradammen.

Har fått mejl av dem och de önskar att jag ska tänka på min roll som företagare och politiker. Ett uselt försök att be mig sänka volymen och bli en tyst mus.

Vilka jönsar. Riktiga jävla stolpskott faktiskt. Min roll är att vara människa, inget annat. Förstå det så har ni en början i alla fall.

Jag säger det jag tycker och beter sig folk som renodlade maktmänniskor och despoter så får de fanimig reda på det också.

Det är dags att hänga ut de här figurerna i media nu och inom en snar framtid sker så också.

Deras trackrecord börjar bli omfattande och som de beter sig är inget annat än graverande.

***

Madonnas nya skiva "Rebel heart" har snurrat på rätt bra här.

Riktigt bra enligt mig och får fyra rätt feta.....ja....babianarslen....i betyg.

Gå in på länken och boka in er.

En av mina affärsidéer sen länge,  hämtade ur min noteringsbok.

Tittade ni på SVT och Kobra häromkvällen så vet ni vad det handlar om.

Inget joll, inget safeword, ingen utväg

Precis som det ska vara.

Lovely

***

Mätte omkretsen på mina biceps, 48 centimeter.

Imponerande

Mätte omkretsen på min mage, 480 centimeter

Imponerande. Också

Mätte omkretsen på min willy, 4,8 centimeter

Och där tog mina ord slut

***

För övrigt går kampen mot kilona vidare.

Broccoli dominerar just nu.

Minus 9 pannor sedan nyår.

Säg till när benrangellooken inträder. Dröjer möjligen ett par kilo.

Tränar på med styrketräning, inte så mycket cardio som jag vill ännu.

Köttade marklyft häromveckan och gick in i dumskallebeteendet igen och skulle maxa till det.

Nu blev det inget max men körde för tungt på repsen och gled ur det strikta på 145 kg.

Lite ryggont och nu vila från marklyften.

Bänkpressen flyter på och skyndar långsamt. Repsen körs på dryga tresiffrigt och känns bra.

Knäböj är inte att tänka på så den överlåter jag till de som har knäna i behåll.

***

Allt är dock inte svart med min firma och incoming work.

Var på intervju förra veckan och söker mig nu tillbaka en aning till telejobben.

Kör lite kabelutvisning snart och hoppas det ska funka bra.

***

Fiskar lite emellanåt minsann.

Igår blev det nån timme på Gäsen, norr om Orsa.

48 abborrar och rätt hyfsat bett för att vara Gäsen.

Snart är det dags för sista DM och det ska visst bli av på Öjesjön, hitom Malung.

Där blir jag med och gudarna får se till att jag placerar röven korrekt i ett skryllfyllarområde