Inkvalad

Efter en hyfsat klockrent genomförd tävling häromdagen så kvalade man in till SM 2019 i Luleå. Vilket alltid smäller högt för en tävlingssjäl som min egen. 
 
Vårt huvud-DM gick på Runn i närheten av Ornäs. De taktiska dispositionerna var redan lagda när vi anlände på morgonkvisten till tävlingsplatsen. Jag och Laxen skulle köra tillsammans och Stefan Gren dra ner till välkända ställen ca 5 kilometer från starten. Vi hade 3-4 platser som var aktuella och relativt nära varandra, med starten redan bestämd vid en sten ca 1 kilometer från starten. 
Var två stycken tävlande ytterligare som startade vid stenen men inte på samma sida som mig och Laxen. Inte ett napp i de första hålen men sen i fjärde fick jag första fiskarna, 12-13 stycken. Vi hade bestämt oss att köra med tafs idag och målvikterna låg på 3-5 kg för att ligga bra till. 
Efter en timme hade jag dryga 50 fisk, Laxen ca 25. Det var inget höjdarfiske på något vis men det var inte många som fick någon fisk överhuvudtaget kring oss. Det hade kommit några till och anslutit. Wikström kom kilande över snön från starten där han börjat. Han hade en fisk då. 
Laxen drog iväg till änden på Nestö. Själv stannade jag och fiskade några hål till innan jag drog efter. 
Laxen fick bra och vi fiskade på men för egen del var det sämre där. Borrade mig längs ön och bortfrån Laxen. Fick dock ingenting. Wikström sprang runt och fick inte många fiskar heller. 
Gick tillbaks mot Laxen och sa att jag går ut på det tredje stället vi hade. Var en dryg timme kvar då.Låg inte mer än hundrafemtio-tvåhundra meter därifrån och längre ut. Slog nåt hål och det var för djupt, 5-6 meter. Tog nåt hål innan jag hittade 2-metersgrynnan. Nappade direkt och märkte direkt att de tog bättre. Bytte till trekrok och fiskade på tills det var slut där. Fick sällskap av en fiskare med skruvdragare sista kvarten som dödade fisket rejält. Vet inte vad som hände men nåt blev det. 
Slutade på 189 fiskar och 4 300 gram. Spöade Laxen med 18 gram :-) (väl hemma hittade han en liten abborre som han missat i skryllan och det hade blivit ännu jämnare om han hittat den i tid) 
 
Stefan fiskade på bra där han var och fick ihop dryga 3,7 kg. 
 
Åt Jonas Gustafsson fanns inget att göra och han vann klart på 6 kg
Jag slutade tvåa, Laxen trea och Stefan fyra. 
 
Laget plockade vi hem på dryga 12 kg. Kul som fan att vi lyckades så bra och blev inkvalade både individuellt och i lag till nästa års SM. 
 
I Luleå var jag 2006 (tror jag det var) på SM och har en klar minnesbild hur jag fiskade och var. Blev ingen framskjuten placering då men det hade det blivit om jag kommit tidigare till stället jag avslutade på. Så misstänker att det kan bli min startplats nästa år ;-) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0