Hockey...

Bara några ord om något som måste vara ett bland de mest urvattnade mästerskap som spelats...VM i hockey....Att någon överhuvudtaget kan uppbåda någon form av intresse för detta måste anses som....en sjukdomsbild;-) eller nåt.....Kollar ni på det?? Allvarligt,hur spännande är det att möta Danmark? Höra kommentatorerna hylla laget efter seger....mot DANMARK!! Hallå någon? DANMARK!!??

Nej, har verkligen svårt för denna minoritetssport (eller vad säger du, Brutte?) ;-)

Ett olympiskt mästerskap eller ett Canada Cup är något helt annat där de bästa spelarna i regel har möjlighet att vara med.

Funderar lite snabbt här och listar en lista:-)

Vad tycker ni??

Sveriges hårdaste hockeyspelare! (utan inbördes ordning)

Magnus Roupé - spelade i Färjestad och gav alltid allt med en oerhörd frenesi i sina tacklingar, spelade även i Philadelphia Flyers
Håkan Södergren - en av mina favoritspelare som alltid gav järnet, tvekade aldrig och var stenhård
Anders "Bros" Broström - Västra Frölunda, han visste hur man kunde retas han:-)

Låt höra lite nu vad ni tycker....Kom nu inte dragandes med mesproppar som Per Ledin, Jämtin eller Kåberg...DE PLATSAR INTE! Jag är gammal OCH det var bättre förr!!;-)

Snart ska jag tala om för vilka utländska spelare som faller i min smak:-) Till allas ointresse eller till någons förtret:-)



Kommentarer
Postat av: Knogen

Ha! Jag tror minsann Lilja varit och smygläst på mik.se ;-) Saxar lite från mina inlägg där de senaste dagarna:

"Hockey-VM känns som det kanske tråkigaste alternativet på tv nu. Eller jag rättar mig själv; Tråkigt är fel ordval. Det är rent irriterande. Hur ska man stå ut med alla förbannade amerikanska "stämningshöjar"-jinglar så fort det är spelavbrott? Hur ska man stå ut med vårat profillösa Tre kronor? Hur ska man stå ut med att Leif Boork inte kan säga powerplay, utan förkortar det i tal (!!!) till PP [pe:pe]? Hur ska man stå ut med en tv-stab där man fått tillträde för att ens brorsa är känd tv-sportprofil?

Nej, nu går jag ut och räfsar, eller kollar på Vänner eller nåt. Eller, förresten 2-1 till Schweiz nu. Kan ju bli skoj :-D

Förresten, vilka fan är Edler och Murray?"

"....Jag har inte mycket till övers för vare sig VM eller Tre kronor längre. Säg till när det blir ett mästerskap som gäller nåt, typ World Cup, Canada Cup, eller OS! Då kan jag också tänka mig att bry mig en smula :-)"

"Fasen, jag tror faktiskt inte jag skulle kunna räkna upp en hel kedja i Tre kronor ens...och vad hette den där nya nu igen? Darth? Deli? Äh!"

;-)

Postat av: Lilja

Hahaha:-) Härligt Knogen!! Tjyvkikade inte faktiskt men kände och kom på att jag fick lov att skriva några korta rader angående det här mästerskapet:-) Går in och kollar mik.se nuuuu!

2008-05-09 @ 17:20:05
Postat av: Catwoman

Börje Salming, Mats Sundin och Stisse Johansson eller kanske "Kunta" i Stackmora IK eller...?

2008-05-09 @ 21:19:45
Postat av: Hasse

Håller med om Broström,tycker att Mattias Nordström borde platsa,sen tror jag att en liten doldis som bildade kedja med södergren skulle platsa,Tommy Mört,obehagligt dryg att möta

2008-05-09 @ 21:49:01
Postat av: Knogen

Hoppla! Länkarna följer visst med hela tiden om man inte gör något åt det. Hm.

Angående hårdingar inom ishockeyn så vill jag ju slå ett slag för bygdens egen son - Jonathan Granström. Totalt respektlös. Går på som en pittbullterrier och slänger sig som en kamikazepilot på mål för att peta in trissan. Och angående de mesproppar du räknar upp: Kolla länktipset vad Granis gör med en av dem ;-)

Fan vad jag kommer att sakna Granis i vinter :-(

Sedan kan jag ju - som hardcore MIK-supporter - knappast undgå att ta upp en kille som Patrik Ross. Supertalangen som fick en klubba genom ljumsken, och sedan knappt kunde åka skridskor. Något han dock kompenserade strålande med en bländande speluppfattning och ett ruggigt skott. Han var ju inte direkt någon hårding så, men jäklar en sån profil. Kanske den siste i sitt slag i svensk ishockey? En retsticka av guds nåde. Det var mannen som - direkt efter att ha gjort mål på sin förra klubb - åkte fram till motståndarklacken och gjorde fuck-off. Det var mannen som sprutade vatten på ett par dryga Boforssupportrar succésäsongen 98/99. Det var mannen som i matchen mot Sundsvall, i superallsvenskan 2004, fick pucken vid röd, med 30 sekunder kvar, vid ställningen 7-1, tvärvände, åkte mot eget mål, sköt en projektil mot eget högra kryss från blå, varpå Moras målis Bengt Höglund lugnt plockade pucken, och lade ned den i sarghörnet och matchen var slut. Kommentaren från Ross efteråt var bara; "-Jag skulle bara kolla så att han var med" :-)


Nej, någon sådan som Ross får vi nog inte se igen i svensk ishockey. Där är alla som modeller: stöpta i samma form.

2008-05-10 @ 00:23:43
URL: http://www.youtube.com/watch?v=KgkZ6Ubrfe4
Postat av: Knogen

Hasse>
Jag mönstrade faktiskt med Notan. Han gjorde inte mycket väsen av sig som spelare när han var i Mora, men väl på mönstringen i Karlstad. När benstyrkan skulle mätas fick man knalla in två och två. Det råkade slumpa sig så att det blev jag och Notan som skred in i "pumphuset". Väl där pressade Notan mätaren i botten. En högst ovanlig bedrift. Malajerna som hade hand om oss, utstötte fraser på klingande värmländska som "Naj män dra åt hälvätä", "Näj, män fy faaan" o.s.v. :-) Notan förärades sedan frisedel, medan en annan förpassades till I13 i Falun :-(

Catwoman>
SK för hellsicke ;-) Stackmora SK! Se länk!

2008-05-10 @ 00:54:52
URL: http://www.mik.se/stackmora_sk.htm
Postat av: Lilja

Hasse, du kommer väl ihåg Roupé? Spikrak i ryggen som en fura och en typisk kämpe:-) Haha, mönstring med Notan...Själv mönstrade jag med Göran Björkqvist från kullarna mot Skattungbyn....Det räckte för mig....tror han drog alla mätare i botten:-)In på hockey igen så låg(!!;-)) jag med Uffe Samuelsson i lumpen...Där satt skallen på axlarna redan då...alltså ingen hals;-)

2008-05-10 @ 10:37:58
Postat av: Catwoman

Knogen! Ja, jag säger som tidigare,tur att ni finns ni upplysta. Vi andra gör så gott vi kan!

2008-05-10 @ 23:43:32
Postat av: Lilja

Kom på en kille till jag skulle vilja ha in som en tuffing....Fagerstason liksom Uffe S...Tomas Sandström!:-) Han var kompromisslös och en jäkligt tuff hockeyspelare

2008-05-11 @ 18:13:10
Postat av: Knogen

Lilja>
Jo, han var tuff, även om han snurrade runt i lite knepiga klubbar under sina sejourer i elitserien ;-) Nej då, det var väl bara den sista klubben han var i som han kunde låtit bli, kan man tycka :-)

Hans syskonbarn har i alla fall hamnat helt rätt. Kolla:

http://www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=96962

http://www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=96965

;-)

2008-05-11 @ 21:21:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0