Lag Dm i Smedjebacken

Lagtävling idag och fläckvis väääldigt surt fiske. Efter gårdagens individuella tävling på samma sträcka fanns förhoppningar på en skaplig andradagseffekt.....Det blev det inte

Fk Match gjorde den sämsta insatsen på ett Dm sedan.....ja, kanske någonsin......Blir det 50 procent SM nästa år innebär det att vi inte är inkvalade. Blev fyra av endast fem lag.

Borlänge fiskade riktigt bra och vann överlägset med sina 8 poäng. Stort GRATTIS till dem. Speciellt till Patrik som höll undan i "löjracet" på sektion B;-)

Jag fick ihop 23 fiskar, en abborre resten löja...Vikt 470 gram. På det kom jag trea. Patrik Liss vann på dryga kilot och tvåa var Krister Bergman på 490 gram
Storm krossade och vann sin kantsektion med mestadels mört, vikten blev dryga 6 kg om jag kommer ihåg rätt.
Håkan gjorde comeback med en fjärdeplats, vet inte vikten men tror den var dryga hektot
Roffe blankade och det skrevs en sexa i protokollet.

Patrik Liss innan start
Håkan är glad....OCH det här också innan start
"Ta med pegpinnarna in sen, grabbar"!! Skulle inte tro det va;-)
Pegpinne mega
Segrargänget från vänster Jonas "Sparven" Gustavsson, Patrik Liss,Tommy Hjärtström och Junior Wallberg

Frågetecken

Michael Jackson är avliden

Fanns han på riktigt?

Osäkert

Förlustens smak

....surt....så inihelvete

Italien förlorar efter dominans och en herrans massa målchanser....MEN grattis Tyskland...Den vinner som gör flest mål

Neuer är ingen dålig målis och gubbarna som lyckades stå vid hans vänstra stolpe hela matchen måste få tyskt jävla gratisöl resten av sina miserabla liv......suck

Lokal prägel:-D Coolt

Mr Lindh goes fly

Flugfisketur med Peter stod på agendan onsdagkväll. Vi packade i bilen med allehanda grejor....även om vi fick vända tillbaka då Peter glömde lägga i själva spöt:-)
Knallade oss uppöver Unnån och slog till vid Näckådalsbron. En del mygg gjorde oss genast sällskap och slog sig ner där man blottat sin vita, blanka hud......
Fiskade oss nedströms  och det blev några timmar innan vi gav oss runt halvelva.  Själv lurade jag tre harrar medans Peter landade fyra. Inga öringar eller bäckrödingar dök upp. Skulle naturligtvis varit bättre att börja fisket runt elva och inte åka hem då.....Fisken vakade mer och mer ju senare det blev.
Ingen storlek att tala om , största harren ca 30 cm.

För att besvara Jörgens fråga i en kommentar.......Peter fluglina såg ut som en jävligt krulligt könshår;-) Den hade nog legat där sedan -82:-) men funkade fint ändå tydligen....

Fin fredagskväll

...att se framemot:-) Semifinaler i U21 och Italien och Sverige bärgade igårkväll säkra segrar och blev klara.

Kan det bli så att Italien-Sverige möts igen i finalen? Vore ju kul:-) Tror dock att engelsmännen blir lite för svåra för svennarna.

****************************

Idag rotar jag fram flugstickan och eventuellt  blir det en tur till något närbeläget harr/öringvatten. Herr Lindh var intresserad av att vädra sina igendammade Europa12:or:-)

**************************

Hade förväntat mig någon rapport från GrevNils också , då han befinner sig i hjärtat av världen, Las Vegas:-) Men han har väl dukat under vid nåt pokerbord , gissar jag....Kanske springer han omkring på The Strip och tigger slantar för en sista rebuy;-) Vi får väl se, han borde snart vara hemma....10 dagar går fort...

Kolla in Rémi!

Lindrigt uttryck....Det HÄR är kontroll!

Checking the inside

Rullade in på lasarettet på förmiddagen och öppnade käften en sväng...inget ovanligt precis:-) Dags för gastroskopi och efter ett par duschar bedövning i svalget var det bara att hulkande låta slangen glida ner i de inre regionerna...puh! Var lite svettigt ett tag faktiskt.

Nåja, blir medicinering fram till hösten till att börja med nu. Var väldigt röd i matstrupen och troligen har det varit rejäla sår där som nu läkt lite, därav blodet i testerna. Får nu käka piller som ska läka den irritationen som nu finns där.

Just det, vore bra om man gick ner lite i vikt också...:-P och käkade lite bättre:-P  Visst, fine......Får väl göra ett försök men jag trodde ju choklad var ett universalläkemedel;-)

Andradagseffekt

Semester denna vecka och åkte ner till Lillån för en grym andradagseffekt efter fisket igår.....Tyvärr blev det inte så och jag har ingen bra förklaring mer än att det återigen var väldigt soligt och stilla. Normalt är det en grym effekt dagen efter i Lillån men som sagt idag var det inte det.
Fick visserligen två små braxar efter 6-7 minuter men sedan var det bara mört. Körde med bonnsjuan och provade även på andra sidan med matchspöt.
Efter ca 1.15 kom första riktiga braxen och sedan drog jag 4-5 stycken till innan jag plockade ihop....i regnet, som än en gång kom.......Fiskade prick 2 timmar och hade 8520 gram, 7 braxar tror jag det var där största vägde 1900 gram.

*******************************************

Har svårt att smälta det italienska landslag som igår spelade så virrigt att Alzheimer antagligen nuförtiden kan drabba kollektivt......Jösses, vad dåliga de var i första halvlek...Visserligen är det en semesterturnering som knappt någon bryr sig om(utom jag då:-P) men någon jävla ordning för det allt vara.....Det är dags att pensionera några gamla stjärnor nu och Lippi skulle nog antagligen aldrig kommit tillbaka......In med någon som vågar göra generationskiftet INNAN nästa år! Italien har en säck med kanonlirare som dock alltför sällan släpps fram av alltför rädda ledare...Se Giovinco som exempel...Hoppas de kommer till insikt.

Pics från Lillån

Roffe peg 1 Göte peg 2 Jörgen peg 3
Mats peg 4 Peter peg 5 Jag peg 6
Allt laddat Jörgen gör sig iordning för håvning
2,2 kg brax i håven
Farsan och en brax

Att flå katter

Läste bladet och såg en notis om en snubbe som flått och torterat några katter....Kommer inte ihåg riktigt men tror han riskerade upp till 25 år i fängelse...Well, kan säga att han framstår som Moder Teresa i jämförelse med några av mina årskamrater när man travade runt i sjundeklass:-P Burr......

****************************************************

Måste sända ett stort TACK till Brutte och Bettan för en väl genomförd midsommarafton. Visserligen var det bästa att Italien spöade Sverige i U21 Em;-) men i övrigt var det en toppenkväll också. Tänker inte orda så mycket om fotbollen då det var en , som jag ser det, säker seger för italienarna. Svenskarna var aldrig riktigt farliga och kändes en klass sämre....Och ett Italien med en gubbe utvisad är ju att be om trubbel;-) De kan stänga matcher

Hursomhelst käkade vi gott och drack ju en del gott också. Drack ja...Började med OP och Skåne redan vid halvett på dagen när lunch inhalerades hemma hos Leif och Anette:-) Puh....
Hos Brutte innehöll kvällen även lite grymma kasttävlingar:-) Vi stötte kula och hivade Stor Svart Murarhink:-)
Kvällen avslutades med musiktävling där jag var lekledare, nästa år använder jag inte tuschpenna....;-) Tror det var tuschfläckar överallt innan det var färdigt...hmmmmm
Just ja, hann med en liten armhävningstävling mot 7-årige Hugge också....Tror jag fick stryk....

*******************************************************

Semester denna vecka och det känns skönt. Är väldigt dålig i ryggen just nu och hoppas den får rätta till sig nu när den får vila lite......
På tisdag är det dags för något som jag inte ser framemot! Lasarettet och svälja slang....Gastroskopi:-P  Hoppas det går bra och att de inte hittar nåt allvarligt

*****************************************************

Confederation Cup och Italien- Brasilien nu på teven......2-1 till Italien? Hoppas:-)

Klubbmästerskap Fk Match

Idag var det dags för första tävlingen i Match´s klubbmästerskap.  Nyaste bryggan i Lillån var tävlingsplats och det var med stort intresse och nyfikenhet som vi la tävlingen där.
Jörgen har varit ner och provat ett par korta stunder och fisket har varit , minst sagt, hyfsat:-)
Dock var vädret idag alltför bra, brukar inte vara speciellt bra fiske när solen skiner och ingen vind fönar luggarna......Nu ändrades väderläget efter två timmar och regn gjorde oss sällskap i dryga timmen

Lottningen klarades av snabbt och Roffe och jag plockade åt oss kanterna:-) Skadar ju inte att ha kant.....Vi var bara sex man idag men det är gott nog.
Vi kör utan grundmäskning så fisket startade 12.00 och jag skickade ut matchspöt mot andra sidan och mäskade ca 12-13 små, fina bollar där. La 10 på 9 meters och 5-6 stycken på 5 meters.
Roffe plockade upp en mört som första fisk(vi har tävling i det också:-)) Strax efter började Göte med en håvning, en liten brax......
Åt mig nappade det lite grann på matchspöt men hade svårt med krokningen av 15 gramsmörtarna......Efter 2 timmar tog Jörgen sig en promenad från peg 3 till peg 5 och 6 där Peter och jag satt. Peter hade fått igång lite skimmers blandat med mört. Själv hade jag inte fått igång något och 14 fiskar efter 2 timmar kändes som en klar sistaplats just då även om Jörgen hävdade att han låg sist:-)
Strax efter började det regna och då ÄNTLIGEN började det nappa lite. Körde på femmeters och plockade lite mört blandat med löja.
Peter fick nån skimmer då och då....Farsan slet upp en fet brax....Jörgen slet upp en ännu fetare brax (2,2 kg).....Och så började jag få några braxar på femmetarn:-) Kändes gott och tror jag hade 7 braxar till slut, där fyra var skapliga...
Sammanlagt hade jag 54 firrar.
Ändade med seger och det känns göööööööööttt!!! :-D

Slutresultat
Peg 1: Roffe Andersson 2000 gr
2: Göte Sjölin 1220 gr
3: Jörgen Storm 3830 gr
4: Mats Lilja 2290 gr
5: Peter Lindh 2580 gr
6: Kenneth Lilja 8650 gr

Foton läggs in när Fk Match´s produktionsbolag gjort klart redigeringen:-)

Nu är det dags för Italien - Brasilien, härligt

Dagens segerherre (mer kommer)

Fotboll, fiske och midsommar

Midsommarafton imorgon...eller rättare uttryckt..idag:-) Dags att bänka igen locken och sova lite kanske?

Mycket fotboll nu och det gillas of course. Confederation Cup nere i Sydafrika och U21 Em hemma i Sverige.....

Sverige smällde dit ett gäng bleka vitryssar i tisdags och det var fantastiskt kul att se svenskarna. Bäst på plan i mina ögon...Pontus Wernbloom...En spelare helt i min smak. En kämpe och lirare i en och samma person. Sedan vinner han på skrattet också:-)
Klockan 16 idag på midsommarafton blir det nog en aning svårare motstånd då de ställs mot Italien, ett Italien som inte imponerade mot Serbien. Tror dock på mitt favoritland all categories och hoppas på Giovinco som vanligt.
Matchen kommer avnjutas hemma på la famiglia Bruks residens tillsammans med några väl kylda tjeckiska öl:-) Efter den italienska segern ställs en delikat meny fram och jag ser mycket fram emot den
Basilikaslungad färskpotatis med parmaskinka
Inkokt lax
Nässelsoppa med citrustouch
Vitvinsmarinerade fläskspett med ugngratinerade sötpotatistärningar
Matjestårta
Svensk sommartårta
Å en massa lowcarbbira:-)

Vill mest tävla i den där potatisslungartävlingen...Är antagligen grym på den då mitt minne påminner mig om att jag förra året slungade en knöl hela 37,43 meter......

*************************************************************

Kollade Italien - Egypten ikväll i Confederation Cup....Blev förlust där med 0-1 och ingen höjdarmatch. Egypten räddades av deras målvakt som gjorde några riktiga prakträddningar. Det är för övrigt sällan jag ser samma matcher som alla expertkommentatorer:-P Det var någon som tyckte det var en rättvis seger för Egypten.....Hur i hela friden då?undrar jag!
Skottstatistiken en bit in i andra var ca 16-3 i fördel Italien......
Nu är det Brasilien som gäller på söndagkväll och italiensk seger är ett måste......Tror det fixar sig:-)
By the way, det babblades en del om Cannavaro också, om det var rätt att han var uttagen i landslaget och så vidare....En tyckte väl att det kunde ifrågasättas och jag kan bara säga att Cannavaro platsar i ALLA lag! STÄNDIGT!
Att jämföra Cannavaro med t ex en lågintelligent spelare som Sergio Ramos är som att jämföra glimrande guld med grå lera...Ramos är en lallare

*************************************************************

Nä, dags att flisa ur några tänder och låta nervrötterna känna sig levande.....Funderar på att ringa in ett gäng dvärgar, dänga i mig en flaska grappa och gå ner på byn och kasta runt de kortväxta...Kan det vara en midsommar värd att minnas?

***************************************************************

Bowlinghallen nyöppnade idag också med Orsa Grönklitt som ny ägare. Var visst nåt jippo därnere på eftermiddagen, godisregn åt barnen och nån Svarte Piraten som skulle leka runt där.........Känns ju som att det varit nog med svarta pirater där nere och lallat runt:-P  If you know what I mean;-)

Snart kör vi första träningen och det ska bli kul.....

Hemsjö Open 2009

Tävling i traditionellt mete igårkväll. Hemsjön vid Untorp som tävlingsplats.
En tävling som är av familjekaraktär och allt som oftast är en trevlig kväll liksom den blev nu trots ihärdigt regn och kallt väder. Tre timmar med flygande start och jag tog som vanligt en promenad uppemot änden på Väljärv(som övre delen av Hemsjön kallas).
Har ett ställe där som jag brukar tillbringa två timmar på och i regel plocka upp ca 5 kg mört och abborre. I år tog det 23 minuter innan jag var på plats och la ut flötet. Blev snabbt påmind om att fiske är....just det fiske:-P Inte en rörelse på flötet och det tog inte mer än två minuter att inse att det inte var en firre på plats.....
Frustande likt en älgtjur flög jag genom snåren(familjetävling pyttsan;-) ) och letade fisk. Var helt upp i änden på sjön, sökte mig sedan tillbaks och genom alla småvikar och vindlingar som Hemsjön består av.
Hittade i två ställen som det nappade skapligt på men tyckte att det var för små fiskar där och lämnade dem kanske lite för snabbt.
Hade mest abborre i fångsten, ca 150 fiskar och vikten blev till slut 3700 gram.

Räckte bara till en andraplats bakom storslammande familjen Storm:-) Pappa Storm traskade ner till Kvarntjärn med Oscar och la upp 4,5 kg på vågen som segrarvikt. Oscar hivade upp dryga kilot och tog hem barnklassenOscar med priser

Stort grattis till kvällens segerherrar:-)

Kvällen avslutades med hamburgergrillning och en värmande eld innan hemfärd. Deltagarantalet var förresten 38 stycken vilket var skapligt bra med tanke på vädret

Lille rullar in med lövad skrindaRiggat för hamburgare
Resultatsammanräkning , Nisse övervakar:-)
Oscar och JörgenKö vid hamburgarna
Jörgen plockade även hem en whiskyflaska av ädel karaktär, jäkla turgubbe;-)
Mr Victory med en fin matkorg
Laban och Eddy...eller är det Waldorf och Stadler?:-)
En osedvanligt luuugn Oscar;-)
Mr Pink sköter prisutdelningenFörsamlingen

Stort TACK till alla som hjälpte till och till FASSAN som anordnar tävlingen och fixar priser som ingen annan!

Resultatlista

9 Roland Cederholm 950
10 Mats Lilja 870

Drag me to hell

Hoppas och hoppas att Sam Raimi tagit sig ur Spidermanträsket och skapat en sevärd skräckis. Åtminstone talar recensionerna om att det kan vara så. Looking forward:-)

Poppy Z Brite

Ser framemot när den här boken dyker ner i  min postlåda snart:-) Troligen helt i min smak

Någon som hunnit läsa den?

Giovinco!

Nästa vecka startar valparnas mästerskap och det ser jag framemot väldigt mycket. U21 och Europamästerskap med några av , redan, världens bästa spelare. Tänker inte missa många matcher , tyvärr finns det inte TV4 Sport på norskteven men TV4 finns det:-)

Självklart håller jag på Italien:-) De spelar i samma grupp som Sverige och det blir en fin match att starta midsommarfirandet med. Avspark kl 16.00.

Italien med Sebastian Giovinco som jag tjatat om så mycket. Har inte fått chansen ordentligt i Juve så formen är ett frågetecken men killen är en stor spelare. Hoppas få se det.
Annars har Italien kanske det mest intressanta laget med bland annat Mario Balotelli, som om han lyckas vakna på rätt jävla sida är grymt bra, vaknar han på fel sida kan det hända vadsomhelst i negativ riktning:-O
Robert Aquafresca en annan storstjärna i vardande, om inte redan en sådan. Cigarino som lirar boll i Atalanta är en mittfältare som förhoppningsvis tänker servera guldbollar till anfallarna.

I England finns Micah Richards, Theo Walcott, Agbonlahor  som de stora stjärnorna och de har ett starkt gäng, engelsmännen.

Svenskarna blir också sevärda med Rasmus Elm och Labinot Harbuzi som främsta kort som jag ser det.

Nä, svettar in Italien som segrare och även om det skriks om Spanien och Bojan Krkic så....ITALIEN! FORZA AZZZZUUUUURRRRIIIII!!!

Skapa lugn

...är fan inte lätt. Har ovanligt lätt att stressa upp mig och söker med ljus och lykta efter harmoni med mig själv......

I dag har det varit lite förberedelser inför morgondagens tävling där jag hjälper farsan att arrangera en vanlig fisketävling i Untorp, Hemsjön. Plockat ihop lite hamburgermaterial för försäljning. Få se om det blir deltagande för mig, har åtminstone tänkt knalla runt med ett 3,5 meters för att skapa lite lugn i kroppen. Gott om fisk är det ju i Hemsjön och Kvarntjärn som också är med i tävlingsområdet.
Senast jag var med låg min segrarvikt på dryga fem kilo, mört och abborre.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Veckan efter midsommar blir det en veckas semester. Bokat in en fisketur med några vänner redan och troliga målet blir StorEjen med inriktning mot abborre. Ska hursomhelst bli skönt med några dagars ledigt. Kör rätt hårt i Norge och det  sliter lite på kroppen....men det säger kanske inte så mycket. Med den här kroppen så sliter det ju fan att gå nerför en trappa;-)

Några rader till

Ja, SM avslutades och det blev en tiondeplats i totalen för mig. Jörgen kom åtta och Peter 16:e. Göte en mer blygsam placering.
Gled in i  Nyköping på fredageftermiddag och körde direkt ner till piren för mäskvispning, lyckades där knäcka toppen på ett av de färdigtacklade matchspöna...men lite spill ska det väl vara.
Väl på hotellet la vi i oss gott käk i restaurangen för att därefter placera oss in the bubblepool:-) Eller jacuzzi om man så vill....Smuttades i några öl för avslappningens skull och en perfekt uppladdning inför tävlingshelgen.

Vädret under helgen var knappt pissvänligt, isande kalla vindar på lördagen och mina tänder sprack av allt jävla skallrande. Inte lika kylslaget på söndagen men tillräckligt för att användning av vintermunderingen kändes helt okey.

Att Rocco Järling som satt på peggen bredvid mig på lördagen hade vinterbootsen på sig hånade jag honom lite för innan tävling(för då värmde solen faktiskt lite):-) men i slutet på tävlingen hade han kunnat få en 4-5 löjor för de stövlarna, satan vad jag frös.....

Jäklar vad skönt att packa i en bil där grejorna får plats!
Mr Lindh smakar av vinet
Mäskblandning vid piren
Mitt utanför entrén till hotellet slog Sjölin/Storm varsen drillinger bakom bilen;-) Lutningen var rätt
Dukat
Den feta sjöjungfrun himself
Innan start lördag, Storm, Järling och Mr Johansson
Wikström helt ovetandes om pizzatallrikarna han ska hala upp sista timmen denna söndag
Piren
Min pegg är redo
Berggren häller upp ett gäng braxar och Maggott-Matt håller koll
Mårten plockar upp sitt nät....Som vanligt baissar han och "har runt 3 kg"...;-)
4,7 vägde det, föga överraskande:-)
Mattias Larsson, korvgubbe och arrangör funderar....
Thomas S lägger in resultat och Tikkanen supportar genom att trycka i sig halva korvvagnen;-)

SM Nyköping

Nyss hemkommen

Fk Match lyckades inte riktigt idag tyvärr:-/  Jag och Jörgen landade på femteplatser på våra sektioner, Peter fyra.

Själv fiskade jag kort idag också och fick en del mört och löja. Såg att det var surt på rullspöna åt de flesta och tänkte inte släppa kortspöna så länge det var så......Efter 2,5 timme fick jag överge taktiken då en snubbe gasade upp några feta braxar, feedrade resten av tiden med tre mörtar som resultat...Suck.
Wikström, Smedjebacken , hivade in klunsbraxar när det var en timme kvar och vann sektionen på 5,8.
Mårten tvåa på 4,7
Jag hade 2940 fördelat på 132 fiskar.

Har inget slutresultat men tror Tommy Lindblom vann med två ettor. Challe hade 1+2 och Rosslin 1+3. Vi får se vad slutresultatet blev när arrangören fått ut listan.

Nu är det packning till Norge som gäller och släng i säng:-) Blir nog en trött dag imorgon

Dag 1 Nyköping

Dag 1 tillända och Fk Match håller sig väl framme:-) Lyckades vinna min sektion idag med 341 fiskar(mört och löja) drygt 5,7 kg.
Jörgen sopade hem sin sektion också och vann på dryga 7 kg. Peter landade på en tredjeplats på sin sektion.
Ganska surt fiske överlag och de flesta hade laddat en overdose med rullspön....Me too men jag fastnade (överraskande not) med 2,5 metern:-) Varför krångla till det?;-)

Chansen finns nu och det är bara att hoppas på det bästa

SM i Nyköping

Snokade reda på en dator här i Nyköping och har precis avslutat en finmiddag med herr Lindh, nu blir det pingismästerskap och sedan pooooolar vi lite och ljummar i oss lite bärs:-) Landade i Nyköping i femtiden och körde mäskblandning direkt nere vid piren.............Lyckades knäcka ett färdigtacklat matchspö:-( Thats me......

Nåja, laddar för löja och mört imorgon och hoppas på lottning långt in, mest för att min bekvämlighet tar sig större och större proportioner:-) Vill ju inte gå så långt.

Kommer rapport så småningom liksom lite bilder.