Matchkampen

Söndag och dagen efter den prestigefyllda bataljen uppe på Stackmoras residens...Matchkampen avgjordes i ganska kyligt väder men som vanligt så värmde tråkningar, psykningar och trashtalk de tävlandes kroppar.

Blev en tät kamp ända till slutet och när Jörgens välblyade flöte valde att helt enkelt sjunka i den sista grenen så var pokalen Peter´s.
Vi började som vanligt med att pricka en på backen utlagd poängtavla med hjälp av ett feederspö och en feeder, för dagen vackert spacklad med rosa:-) Först ut var Fäsa och han satte press direkt med 19 poäng(av 25 möjliga). Det visade sig att ingen slog det och fjolårssegraren Fäsa hade kopplat grepp direkt. Jörgen och jag låg bra framme med andra respektive tredjeplats.

Gren nummer två var att kasta mäskbollar(krocketklot) på 13 meter , inom en liten fyrkant.....Här visade Jörgen sig helt överlägsen med 6 träffar före Roffe med 5. Själv plumpade jag så jävla rejält att segern redan där var utom räckhåll...nästan. Fick bara ihop en träff.

Sedan var det dags för slangbella på samma avstånd som feederspöt. Golfbollar i antal av tio stycken skulle skeppas iväg. Där klämde Peter i med 34 poäng och seger. Nicklas och Fäsa på delad andraplats. Jag sköt mig in som fyra...en placering före Jörgen, sånt värmer även i motvind;-)

Så var det då dags för nästa gren, ny för året....Keepnetkastning:-) Tre kast var och mätning från den bakersta punkten. Här lyckades jag vinna och hiva iväg nätet 9.63 m....Det var väldigt jämnt och på andraplats, bara 2 cm bakom, kom Roffe. Hasse trea på 9.40 .

Som avslutning så blev det en lugn och städad gren.....Alla fick varsett 2 grams flöte, utrustat med en linbit. Blyaskar ställdes fram och så var det bara att blya så bra som möjligt. Vinnaren skulle ha så lite av antennen som möjligt synlig förstås. Det här var svårt men vinnaren hette iaf Peter som då även fastställde slutsegern i årets Matchkamp.

Stort grattis till Peter!

Efter lite fotografering och prisutdelning fortsatte vi lite lättsamma lekar med att knacka pingisbollar och med hjälp av en Speedcheck se vem som kunde dra iväg en tennisboll med högsta hastighet.....Därefter bar det iväg ner på byn, några hem till mig där vi körde lite musikintrotävlingar samtidigt som en del öl inmundigades...

I god tid innan bowlingstart äntrade vi bowlinghallen, tre serier skulle spelas och handicapet var satt och uträknat. Själv valde jag att spela med hallklot den här kvällen...Ett inte helt dumt val faktiskt...Började med en 207 fortsatte med en plumpserie på 140 och avslutade med 184, sammanlagt 531 poäng...Det får vara godkänt men i slutställningen var jag chanslös...Där segrade Roffe , den gamle sulan, knappt före min far.
Kvällen avslutades med middag och mer öl och en del vin och om mitt minne inte sviker mig så tror jag att Peter och Hasse stängde stället med mig:-)

Resultat Matchkampen syns på fotona och på bowlingen blev det som följer...

1 Rolf Andersson 621 ( 114,104,124)
2 Mats Lilja 614 ( 83 128,108)
3 Nicklas 613 ( 138,133,159)
4 Hasse 595 ( 126,123,148)
5 Kenneth 594 ( 207,140,184)
6 Peter 571 ( 161,149,153)
7 Fäsa 561 (82,105,131)
8 Jörgen 548 (101,122,124)

En trevlig dag och kväll, inte så jäkla trött idag heller så då var det nog bra då:-)

Tänkte att jag lägger in några "hemska" foton på fightingfaces från Matchkampen 2006....Hmm, det är jag på några där;-)

Årets kamp!

Sådär, nu har man förberett årets fältslag, årets viktigaste tävling:-) MATCHKAMPEN!!
Där ett gäng värdelösa metare, överåriga och med en viss rondör (sorry Peter;-)) stapplar omkring på en gräsplätt på ett ställe ingen vet var det ligger...När de flämtat färdigt imorgoneftermiddag hämtar färdtjänst och skjutsar ner de sorgliga ursäkterna till människor till bowlinghallen där de utkämpar en pinsamt mediokert bowlingmästerskap under påverkan av förnedrande mängder alkohol....När sista klotet rullat färdigt och stannat i rännan kryper de in i matsalen för att häva sig upp på knäna vid bordet där en slafsigt tillagad köttbit väntar, badande i bearnaisesås, tillsammans med ohälsosamma mängder av pommesfrites...med en sked skåpar de in maten, tuggar med öppen mun och utstöter lindrigt högjudda läten som bara de förstår...Fyllesömnen inträder strax innan stripsen tagit slut och kinden läggs mjukt ner i tallriken med de såsmjuka stripsen emellan......Ingen vet hur tävlingarna gick.....

Nåja, kanske inte riktigt så då....:-) Allt är iaf förberett och de sista finslipningarna ställer jag iordning imorgon, har idag riggat den stora poängtavlan mot backen och snickrat ihop en ny liten ställning till "mäskbollarna":-)
Tävlingsgrenarna blir fem stycken som vanligt och där tre är ständigt förekommande och genomförs på samma sätt...

1: Prickkast med feederspö på ca 30 meter
2: Kast med krocketklot på 13 meter
3: Prickskjutning med slangbella(golfbollar) ca 30 meter

Sen har jag krystat ur mig hela TVÅ nya tävlingsgrenar i år....Får se imorgon hur de fungerar att genomföra:-O:-)

Förr om åren har vi bl a haft...Koppning av golfbollar på tid, loosefeeding med makaroner, avståndsbedömningar med mera.

Vi började med Matchkampen år 2002 och resultaten genom åren har blivit följande...

2002

1 Fäsa
2 Kenneth
3 Rolf

Imorgon är det nya insatser och jag gissar att alla kommer taggade!

Arbete minsann...

Idag var det dags för lite arbete tillsammans med Fiskeresursgruppen, de behövde hjälp så jag klädde mig varmt och hängde på upp till Österdalälven ovanför Älvdalen.
Elfiske med den unika elfiskebåten som de så ofta använder på diverse projekt gällande fisk, både i Sverige och utomlands.
Drog hemifrån vid sjutiden med packad matsäck...

Väl framme så var min plats längst fram med Brutte vid sidan, bägge med tilltygade håvar i våra valkiga nävar;-) dagen till ära även iklädda underarmslånga latexhandskar.....kinky:-)
Kort sagt så går det ju ut på att håva in de fiskar som får en elknäpp och blir lite yra i mössan...gäller att vara snabb med håven och Brutte är ju helt klart i Lucky Lukeklass medan jag möjligen är SuckySuck k a s s eller nåt......Nåja, Jerry The Man körde som en gud och vi håvade för glatta livet.
Nu var resultatet inte speciellt bra, enligt rutinerade gossebarnen B och B beroende på ett ganska hårt fisketryck på de lokaler vi körde på. Många av fiskarna hade också tydliga små skador i munnen efter krokar.
Håvade en del harr, även tidigare märkta sådana, öringar, simpor, lake, bäckröding(1) och gädda(1)...Största öringarna låg på runt 7 hekto och harrarna runt 6 hekto....om jag nu kommer ihåg någorlunda rätt.

En trevlig dag och får passa på att tacka för uppdraget och trevligt sällskap...Ställer gärna upp igen då jag har möjlighet....

Några foton blev det också
Jerrypojken strax innan iläggning
Då var vi i vattnet
På väg upp i älven
The Skipper blickar in i framtiden
Brutte ser klurig ut
Han tänker...kliar i hjärnan;-)
Snart i beredskap
Märkt harr
Vacker öring
Fuuuul öring
Notarie Boberg
Svalkande frisyr?
Fet bula på magen....Jag?

Skogen och inkompetens

Idag bar det iväg till skogen för lite bärletning....Tänkte mig att plocka ihop en del hallon och blåbär till filtallrikar framledes:-)
Blev ju ingen direkt succé då de ställen jag var på inte härbärgerade några bär i större mängder....Var upp på Signilsberget först för att fortsätta upp förbi Näckådalen, vidare över Untorp (of course) och sedan en vända upp emot Prästvallen. Alltid skönt att befinna sig i skogen och se lite vidsträckta vyer.
Oasfalterat.......å på väg tillbaks

Var även in i Untorp och kollade av lite material till helgens Matchkamp, metarnas egen olympiad:-) Går visserligen varje år men vafan....Dags på lördag och jag försöker krysta fram ett par nya grenar, vi får se hur det lyckas...

Tog en promenad på kvällningen och landade på bowlinghallen lagom till träningen, var inte med själv men tänkte mig lite krubb i kistan....Nu är det ju så här att jag är en trött och irriterad jävel stundtals, något som retar mig kopiöst är dålig  och slapp service i kombination med inkompetens....Så när min macka landade på mitt bord knackade jag på brödet med kniven...Ja, just det ja...Besticken fick jag senare eftersom jag fick lov att fråga efter dem...Här tänker de inte speciellt mycket...Nåja, brödet var en ciabatta med kräftfyllning...En fullständigt stenhård ciabatta....Slevade i mig fyllningen och lite av innanmätet innan jag skred fram till disken och tjejen som serverat mig....Talade om att den här mackan var fullständigt usel, fyllningen var okey, men sånt här får ni inte servera fler gånger.....Hon tar lite i mackan med fingrarna och säger...jaha...........JAHA!!! Är det allt man kan få ur sig när en gäst blivit serverad något som aldrig skulle fått lämna köket?!
Blir så jävla trött på det här....Har varit med om flera små grejor sista veckorna och nu får det vara nog.....Fattar inte var de får tag i de som de anställt?? Är en fullständig gåta för mig var de hittar sådan inkompetens......En snubbe stod med händerna i byxfickorna vid spelautomaterna förra veckan när jag stod och väntade på att få en meny och bli tillvisad en plats....Han såg mig men det tog ändå ett tag innan han släntrade över......

Nä, nu ska jag nog vila lite....känner att mina överreaktioner börjar ta överhanden;-) Men hursomhelst...Fy fan för dålig service!
Något som för övrigt genomsyrar stora delar av Mora/Orsa´s etablissemang.

Kunde vart jag....för några år sedan;-)

Coolt så inihelvete:-)

Italienska viner för fan...:-)

Okey, fick en uppgift:-) av min norske metekamrat Geir....Lista fem italienska viner...mina favoriter....Så här är listan...Nu är mitt minne kanske inte det allra bästa (alltför mycket vin?) men det här är goooooda viner...i blandad prisklass förstås...Skriver inte ut några årgångar då det är alltför grumligt i mitt huvud....

My favourite top five!

Langhe Nebbiolo

Nipozzano Chianti Riserva
La Poja 2003
Brolio Chianti Classico

Zenato Merlot delle Venezie

Det är några av mina italienska favoriter:-) Helst hade jag ju sett att vinerna bar namn av gamla fotbollsspelare ungefär som....

Tardelli Chianti -82 - ett makalöst glädjerikt vin med en fantastisk eftersmak av guld
Guiseppi Giannini -86 - ett tekniskt vidunder som passar bra till vilken måltid som helst, briljant och exklusivt
Nicola Berti - robust och svettigt gediget, lång eftersmak av italienska höjder
Roberto Baggio Classico - sagolikt och magiskt vin med en touch of extra allt. Fulländat och religiöst!

Well, har ni några andra bra tips tar jag tacksamt emot dem...och ärligt, det behöver inte vara italienskt.:-) Tycker t ex väldigt bra om Sydafrikansk viner också:-)

Dance babeee

Apropå Walken....Kolla den här YouTubelänken...Gick inte att lägga in här direkt pga av Sony...men checka länken....Så bra:-)

Don Quarrie....

Fredag och nyss hemkommen från bowlinghallen där middag inmundigats med familjen, för min del gösfilé med ängssyresås...Får godkänt på den egna kräsna skalan:-) På bowlingen var jag åskådare....Lovar inte så gott för bowlingsäsongen med min tennisarmbåge, seriöst jävla ont efter Växjömetet och eftersom intelligens sällan befinner sig mellan mina öron så bowlade jag igår.....Får nog skippa träningarna och köra på min eminenta talang;-)

Don Quarrie, för er som kan ert värdelösa vetande, Jamaicas sprintkung på 70-talet och jag vet att jag höll på honom för att....ja...tyckte namnet var coolt:-) Fick ju visserligen stryk av Hasely Crawford, Trinidad på 100 meter , 1976...men ett coolt namn var det ju...Nu höll jag ju även på Pietro Mennea naturligtvis...Italien redan då alltså:-)
Nu är ju världens sprintkung Usain Bolt, Jamaica, och det var så jäkla imponerande att se honom plocka hem bägge grenarna...Tror på godhet, en smula naivt kanske, men tror han är ren tills annat visats....

Imorse såg jag en annan imponerande "gubbe"...Jörgen Persson! Vidare till semifinal och är grymt imponerad av det! Må vara i grenen "pingpong"...;-) visserligen....men det är verkligen kul att gamla hjältar fortfarande sprattlar till.....Nu väntar jag bara på att Jimmy Connors gör comeback i tennisen och dominerar så är jag nöjd:-)

By the way, var ner och tappade några provrör blod på vårdcentralen häromdagen...En massa provtagningar på än det ena och det andra....Alla prover(som jag fått reda på) var bra utom blodtrycket som var för högt....Börjar bli dags att försöka motionera en aning tror jag....Har nog aldrig varit i sämre skick än nu så bara en promenad skulle nog höja min fysiska status med många procent:-)

Kollade några filmer här några kvällar....Fantastiskt vad mycket dålig film det finns:-l......"The Walker" med Woody Harrelson var ju en rätt tråkig film men med bra skådisar, gillar verkligen Harrelson och kanske ännu mera gamla Lauren Bacall...men som sagt filmen....nja...en tvåa. Regissören borde borgat för en betydligt bättre film, Paul Schrader, men icke...
"The River King" med Edward Burns inte mycket bättre....En tvåa och inget att rekommendera
"The Eye" och en amerikansk remake av bröderna Pang´s original...Värdelös och allvarligt...Jessica Alba?...Nej. En etta

Ser framemot  DeNiro och Pacino i samma film igen...."Righteous Kill"....Hoppas på den...Måste snart få se en bra film innan jag tappar tron på bra filmer!

Tar en lista direkt ur huvudet...glömmer säkert någon men......Vilka fem skådisar har de "läckraste, bästa, vackraste" rösterna eller dialekterna??? Det lät som en kryptisk lista men jag gör ett försök:-) Gör ett ni också!!

1: Juliette Lewis, klar etta med sin så jäkla grymma sydstatsdialekt och en fantastiskt bra skådis även om hon nu bara nästan sjunger
2: Michael Wincott, måste vara den läckraste rösten med sin basröst
3: Samuel L Jackson, älskar höra honom prata
4: Woody Harrelson, samma här...har nog en förkärlek för sydstatsdialekter:-)
5: Christopher Walken, lyssna på hans femminutersmonolog i True Romance, härligt!

Awake

Då var man vaken igen efter några timmars sömn,sov ju visserligen inte ända till nu men fram till åtta iaf....

Några fler ord om Svenska mästerskapen i Internationellt mete för lag tänkte jag försöka få till här och nu.

Vi i Fk Match åkte tidigt på fredagen mot Växjö och framåt kvällen parkerade vi bilen vid Växjösjön för mäskblandning.
Att packa ur och i en bil med metegrejor för tre personer är alltid ett projekt, ett jävla jobbigt projekt....Börjar bli dags att köpa ny bil och då blir det f-n inte nån liten rövfraktare! Vill ha en stoooooor bil nu!
När vi vattnat i mäsket som för övrigt för min del bestod av Triana VIP, Gros Gardon, PV1 och lite Etang, drog vi vidare till hotellet där vi checkade in, bytte om och käkade en skaplig middag på hotellet.
Efter det blev det poolen och några öl för mig och Peter som följdes av lite föresnack med diverse metare uppe vid receptionen
Här syns legendariske trashtalkern Maggot-Matt tillsammans med två av Matcharna:-)

Lördag morgon och en vilsam frukost inhöstades på hotellet innan vi landade vid tävlingsplatsen. Packning av vagn och sedan var det bara att invänta lottningen. Knoll och Tott(Jörgen och Håkan) blev Trummenpojkarna och jag och Peter skulle sitta i Växjösjön.

Lottningen blev ingen höjdare om man nu kan avgöra det innan....Det enda jag fick höra av herr S när jag talade om pegnumret var iaf..."IDIOT!" :-)  Var för övrigt samma ord på söndagen...:-)

Själv satt jag på A-sektionen, en kalasbrygga att sitta efter vad gäller upptackling och riggning av utrustning...Det enda som fattas är parkeringsplats bredvid peggen;-)
4 rullspön upptacklat, två botten och två flöte...Tacklade även upp 7 meters och ett femmetersspö ifall mörten skulle komma in. Huvudtaktiken var iaf matchspö och mäskning med stickymag på ca 34-35 meter.
Satt på A14, en peg som började på en utgående brygga(!) vilket medförde att jag fick sitta mot min peggranne nr 15...Var lite tight men det fungerade.
Hade det mesta klart när det var dags att klippa i mask och börja krama mäskbollar, allt under kontroll tänkte jag men när bollarna var klara så såg jag hinken med casters:-O Hade fullständigt glömt bort dem men bollarna var ändå späckade med mask, frysta jokers och maggott så det fick duga.
Fisket började och för min egen del hände inget....på länge:-( Såg fiskar komma upp lite varstans men ingen som ville slänga en jävel i mitt keepnet...Efter en halvtimme hade jag iaf första nappet och en 15 grams abborre med samma färg som en osolad Bod dök upp och förpassades ner i nätet.
Efter ytterligare en lång stund kom fisken igång ute på matchspöt och mört och en del skimmers kom upp. Den tredje timmen hade jag riktigt bra drag på fisken ute där. Mäskade varannat utlägg med en maggottboll och fick bra respons på det.
Men min fiktiva spöserviceman svek mig denna dag....Skulle behövt några spön till riggade då jag lyckades trassla till bägge upptacklade spöna...Gick över till bottenmete sista 40 minuterna och fick fisk på det också men inte alls med samma fart som med wagglern.
Blev en skitplacering för min del, 13, och med fem hekto upp till placering 7...Klart nåbart om jag bara lyckats hålla spöna iordning...Min vikt var 2920 gram och i huvudsak mört.
För övriga Matchare gick det blandat...Peter tog en 4( 6220), Håkan 4 (3420) och Jörgen 10 (2120). Jörgen som tappade två skapliga braxar var inte heller han speciellt nöjd. Bara att slicka såren och försöka sig på revansch under söndagens fiske.

Jörgen knuvar in en laddning

Ställningen efter lördagen

1 Bsmk / 20 poäng
   Balans 3 / 20 p
3 Sfk Fenan / 24 p
4 Constellation / 25 p
5 Malmö Sportmetare / 27
6 Sfk City / 28 p

Vårt lag på 8:e plats med 31 poäng.

Söndagens lottning innebar kantplats för mig på A....Kändes väl sådär då vi idag helst ville sitta en bit in på sektionen, alla förväntade sig att det skulle bli ett rejält braxfiske. Vilket det inte blev skulle det visa sig.
Den här dagen åkte all casters i och en rejäl driva mask....Sköt ut 20 bollar på 35 meter och la 10 bollar på 9 metern.
Började med nian och det nappade mört ganska omgående, körde på med det ganska konsekvent då det var så pass bra drag på fisken. Fick även några små skimmers plus att jag brände en stor fisk...Var ut några gånger och provade men fick bara någon enstaka mört där ute så det var att köra på med nian. Sista timmen plockade jag upp 7 meters och fick bra på det tills det var slut i princip. Mäskade hårt med en boll varje fisk.
Hade 203 fiskar och räknade på att det skulle vara minst 10 kilo men hoppades på minst 12 kg då det var rätt skapliga mörtar.
Var sist att väga in på min sektion och gick iväg för att kolla när den välfriserade skåningen Mårten dängde upp nätet, 10,9 kg vägde det och han var i ledning.
Några gubbar senare och jag plockade upp mitt nät och blev genast nervös...tyckte verkligen det var mindre än vad jag trodde...Nu räckte det till seger på sektionen och en lättnadens suck när vågen visade 11520 gram:-)
Nu hoppades man på goda rapporter från de andra......Peter kom delad 7 (6540), Jörgen 5 (8290) och Håkan än en gång 4 (11160). Sammanlagt 17 poäng och en andraplats för dagen bakom Mårtens gäng, Balans förstalag som hade 15 poäng.
Slutsummeringen blev otroligt jämn och när regndimmorna skingrats (nåja) framgick att Bsmk höll alla stången och blev svenska mästare! Grattis till dem!
Sedan följde tre lag på samma poäng endast en poäng efter, däribland vi i Match. Vikten räknas när man har samma poängsumma och med lägst totalvikt hamnade vi på fjärdeplats....Balans 3 höll även de och kom tvåa och Balans 1 fiskade upp sig till bronspengen. Fiska kan de, skåningarna, även om man inte hör vad de säger alla gånger ;-)

Nu ska tilläggas att efter en lätt genomgång av slutprotokollet så ser man att arrangören räknat fel på oss och vi ska ha 49 poäng i slutsumma....Förändrar dock inget i slutställningen. Är även andra småfel i slutprotokollet, den som orkar får väl meddela de som bör meddelas och göra en korrekt sammanställning.

Tävlingen avgjordes i regn som höll i hela dagen och ända hem....Hem som äntrades efter 00.45 efter att tagit reda på alla grejor på mitt garage....

Slutresultat

8 Malmö Sm / 73
9 Fk Balans 2 / 75
10 Fk Jokers / 78

Söndagmorgon och grejorna väntar på att bäras ut. B-sträckan i bakgrunden
A-sträckan och min kantplats närmast bakom bandet:-)
Blöta och frusna, slagna hjältar
Juniorsegrarna från Älvkroken
Gamar kring prisbordet;-)
Victory smells like....ja, ett Hondaparaply kanske?:-) BSMK:s segerherrar

Sm i Växjö avgjort...

Stapplade nyss över tröskelpartiet hemma...60 mil i kroppen med enpoängsförlust innanför pannbenet är tungt....Får gratulera bröderna Litzell, Gyllbrandt och Svensson i Bsmk till segern i årets mästerskap. GRATTIS!:-)

Var nog ett bland de jämnaste Sm som man varit med på då segrarna hamnade på 47 poäng för att följas av tre lag på 48 poäng, däribland vi som voltade in på fjärdeplats med sämre vikt än tvåan och trean.

Återkommer med mer rappakalja kring detta och förhoppningsvis några bilder NÄR mina ögonlock öppnar sig nästa gång nån gång idag:-)

Expertkommentatorer

Jahapp...OS rullar på för fulla spenar och det dyker upp nya röster och ansikten i rutan...de kallar sig visst expertkommentatorer....Förstår faktiskt inte hur SVT klurade ut att anställa vissa av dessa experter....En snubbe på kvällstid som får rita och dra streck på en skärm och förklara hur och varför t ex Phelps simmar så fort...Ett streck drar han från axlarna och neråt  och förklarar...långa armar...Det är ungefär då jag skulle vilja storma in i studion med en hagelbössa i ett rygghölster, kasta mig framåt i ultrarapid samtidigt som bössan dras och avfyras på ett synnerligen utsökt sätt och blåser experten och hans j-a streck till Ica´s köttfärsdisk.....;-)
Lika den kvinnliga fotbollsexperten i studion på kvällen....Ett ständigt ööööhhhhande och fullkomligt uppsnurrad varenda gång hon ska förklara någonting...som är helt uppenbart för en tvååring med emaljögon!
Och sedan denna något överdrivna patriotismen....Där ett skott av en svenska i fotbollen dras på från 25 meter och kommentatorn skriker "vilket fantastiskt skott"!! innan det viner 7 meter på sidan av målet....och han fortsätter vidhålla att det var ett fantastiskt skott......Well, min undran är vilket superlativ man måste ta till då skottet äntligen skulle sitta i klykan??? Förstår inte det faktiskt......

Jaja, skit samma.....Lite gnäll ska man väl få leverera:-) Tycker att Glenn Strömberg är i en klass för sig vad gäller bisittare och expertkommentator i alla fall.

----------------------------------------------------------------------------------

Imorgon bär det iväg till Växjö...Jörgen hämtar upp i niotiden och då finns Peter redan i bilen förhoppningsvis. Lastning av metegrejor sedan 60 mil enkel resa.....Tror jag smyger med mig några frågesporter så jag får lära Humle och Dumle lite allmänbildning;-)  Det duger inte att vara insnöad på fiske bara:-) Så imorgon blir det huvudstäder, gamla filmer och friidrottare från 70-talet...:-)

Svenska mästerskapen väntar i helgen och känner mig väl förberedd, vi har vår taktik klar och hoppas att den ska fungera....Blir nog en hel del rullspö men vi har inte glömt våra bonnsjuor:-) Förhoppningsvis nappar en del mört på dem.....Vi får se, magplask eller succé....på söndag vet vi:-) Tja, magplask lär det bli redan imorgonkväll då hotellpoolen ska erhålla besök från de mest välskapta kroppar den fått äran att blöta ner;-)

Hepp/

KM för Matcharna

Blev ingen rapportering igårkväll...var så j-a trött så sängen fick ta emot min kropp ganska tidigt.

Samling igår morse runt halvåtta och vi var 8 tappra själar som mötte upp vid D-sträckan i Oreälven.
Lottning och först drog vi Golden Peg som blev plats 2 nedströms, giftigt:-) Jag lyckades dra uppströmskant vilket kändes okey då nedströmskant redan var upptagen av herr Sjölin. Golden Pegplatsen lyckades Jörgen dra och jag misstänker att han kände sig rätt nöjd med lottningen.
Vi fiskade i tre timmar och tror det var Roffe från peg 3 som började med en id på t-a, en del stäm kom också upp på platserna nedströms. Själv kändes det mest som att jag kunde knyta tafsar eller putsa upp blysänkena där jag satt helt offside. Fisken verkade komma sakta uppströms och när peg 6 äntligen fick en fisk så då kanske det var min tur snart tänkte jag....Farsan på sjuan fick sedan en stäm...sedan dröjde det bara 10 minuter till så fick jag första nappet! Det tog 1 timme och 30 minuter prick!
Det blev inget drag och när det var dags för invägning så var det intressanta om Jörgen lyckades förvalta Golden Peggen och mycket riktigt, det gjorde han och segrade med små marginaler:-) Grattis till Mr Storm.

Resultat deltävling 2 (dt 1 avgjordes i slutet på maj)

P1: Göte Sjölin/ 4420 gr/ 2
P2: Jörgen Storm/ 4480 gr/ 1
P3: Rolf Andersson/ 3880 gr/ 3
P4: Håkan Eriksson/ 1600 gr/ 5
P5: Peter Lindh/ 2780 gr/ 4
P6: Nicklas Sjöström/ 200 gr/ 8
P7: Mats Lilja/ 360 gr/ 7
P8: Kenneth Lilja/ 720 gr/ 6

En kort paus där vi mumsade kokkorv och kexchoklad följde och sedan körde vi lottningen inför deltävling 3, vi satt på platserna som tillhörde B och C sektionen förra helgen, varannan plats för att möjligen göra fisket lite bättre.

Kantplatserna fick Nicklas och Peter, Nicklas nedströms. Själv hamnade jag på trean.

Strömmen i älven var betydligt starkare än förra helgen och innebar lite tyngre flöten än senast. Upptacklingen var inte den allra mest tidskrävande så vi var färdiga för start till 14.00. Takeapart på 13 meters med ett 6 gr plattflöte och feederspön var det enda som jag själv gjorde iordning.
Fick lite mört ganska omgående på t-a men det var segt. Håkan på nästkant nedströms fick bra med fisk på 9 meters toppknutet och driftande flöte.
Efter en och enhalvtimme lyckades jag få en id på feeder, kändes ju rätt bra med tanke på att rapporterna uppströms var att fisket var segt. Efter två timmar och 20 minuter kom dock andra rapporter och föranledde mig att gå en promenad:-) Var upp till Peter på kanten, han hade köttat upp 12-13 braxar och idar! Segraren var klar!

Tillbaks på min plats så fick jag ganska omgående en fin brax på feeder, tyvärr följdes den inte av några fler.

Deltävling 3

7: Nicklas Sjöström / 8+6 = 14
8: Mats Lilja / 7+8 = 15

Grattis till Roffe!

Nu ser vi framemot nästa kamp inom Fk Match som är Matchkampen! 5 grenar som vi tävlar i på landbacken, bland annat prickkastning med feederspö, prickskjutning med slangbella, 13 meterskast med klot.........Nu ska jag ladda för det och siktar på att äntligen kliva högst upp på pallen:-)

Prestigekamp imorgon

Så har man blandat mäsk igen....Nu jävlar börjar det tryta i förråden:-( Har inte ens mäsk till SM nästa vecka utan hoppas nu hårt på att min beställda leverans dyker upp rätt vad det är...alltså typ nästa vecka...INNAN fredag. Har väl inte så stort hopp om det och det blir till att låna ihop lite mäsk av förstående lagkompisar misstänker jag:-)

Ordnat feederspöna också och clipsat upp dem på 36-37 meter, lite onödigt långt för Oreälven förvisso men med tanke på SM så kör jag den längden imorgon på Km....Just for training....

Kör ju två tävlingar imorgon så det blir en heldag att kämpa sig igenom, blir kokkorv till lunch för alla:-)

Herr Lindh hälsade precis på en stund så nu har vi diskuterat Sm i Växjö också:-) Vet inte riktigt vad vi kom fram till mer än att det är dags att uppgradera vår undermåliga (gamla) utrustning.....:-P More money behövs.....

Okey, snart dags att knyta ihop kroppen och stänka ner den i sängen...kanske inte riktigt än då:-) men snart...

Återkommer med KM rapport imorgon kväll

Allmänt

Idag har avkoppling varit på tapeten, så gott det nu går.....OS turneringen i fotboll startade ju idag (för herrarna) och naturligtvis satt jag på plats när Italien startade matchen mot Honduras...Turneringen är ju extra intressant detta OS då det är en hel del stjärnor på plats...Messi, Ronaldhino och Pato t ex:-)  Ska ni kolla in några nya snubbar kan ni ju kolla in Italiens nr 10 Giovinco, en liten parvel...ca 1,30 hög;-) men med fotboll i hela kroppen...Dunkade också in första målet för Italien, en snygg pärla....Till slut 3-0 och ett Italien som jag räknar med går långt i turneringen.
Brasilien imponerade inte i sin 1-0 seger mot Belgien, tråkigt gåfotboll med ständigt felvända spelare...men de kommer väl igång så småningom förstås....Nä, kolla in Italien...Giovinco och kanske framförallt Rossi, ett namn som förpliktigar(ni som kan er historia)

-------------------------------------------------------------------

På lördag är det dags för klubbmästerskapet för Fk Match att avgöras, vi fiskar två tävlingar på olika sträckor i samma å som Dm avgjordes i under lördagen. Blir nog främst feederfiske som kommer att avgöra misstänker jag. Har en andraplats sedan den första tävlingen och siktar högt nu:-) Seger är det enda som räknas.

Är problem med bloggen då bilder och filmsnuttar plötsligt slutat fungera, har mailat de ansvariga och hoppas på snart svar.

Kollat in några filmer i dagarna, bland annat

"Valley of Elah" med Tommy Lee Jones och Charlize Theron, rätt bra film och den erhåller en trea i betyg på min egna skala:-)

"Death Sentence" med Kevin Bacon, en DeathWish film, om ni kan er Bronsonhistoria...Tyckte den var rätt bra och Bacon är en bra skådis, får också en trea

"Sweeney Todd" med Johnny Depp och Helena Bonham-Carter. Är ju Tim Burtonfan men tyvärr så gick inte denna musikal hem hos mig trots ett förhållandevis drypande blodbad. Two

" Backwoods" med Gary Oldman, en favoritskådis som i den här filmen måste varit drogad när han läste manus och tackade ja....Jävla skitfilm, blir förbannad när de gör så här dåliga filmer:-(

"16 blocks" Bruce Willis....Ingen film att lägga på minnet, tvåa

"Babel" Brad Pitt bland andra, hyfsad film men blev trots allt lite besviken då mina förväntningar var betydligt högre. Trea trots det.

Hur långt min skala går? 1-5 räcker väl:-) 3 är bra, 4 är mycket bra och 5 är ju naturligtvis ett betyg man inte strör omkring sig precis....Masterpiece!

------------------------------------------------------------------

Wikströms invägning

Hällregn och individuella DM

I ihärdigt hällregn inleddes avgörandet i årets individuella DM, tillika kval till SM. Platsen densamma som gårdagen, Oreälv i Orsa.
För mig ringde väckarklockan strax före 06.00, tittade ut och det regnade...tja...rätt mycket...Gjorde ett litet annat klädval denna dag än gårdagen, framförallt varmare...Åkte bort på garaget och efterfuktade mäsket och lassade i bilen med allt nödvändigt och sedan bort till startplatsen.

Lottningen gick odramatiskt till och jag drog peggen bredvid där jag satt igår på mittensektionen, kändes rätt bra faktiskt:-) Till höger om mig fick jag Peter Lindh, den trolige DM segraren sammanlagt, innan tävlingen idag.
Håkan hyvlade fram en kantplats på sektionen längst ner och Jörgen hittade en plats uppe på den första sektionen...

Tacklade upp samma utrustning som dagen innan, 13 m t-a med två toppar, 7meters och feederspön. När jag skrikit ut signalen för mäskning la jag i 12 bollar på 13 m och sköt ut 10 mindre på feederavståndet. Fisket började och det nappade direkt, fick mycket mört och en del stäm......Efter ca 50-60 min fick jag en brax på ca kilot, inte långt därefter följdes den av en till uppemot 2 kg....Mörten fortsatte nappa och jag underhållsmäskade med jämna mellanrum, 2-3 små bollar åt gången fyllda med majs, mask och maggott. Fick även en mindre id.
Fiskade så gott som hela tiden med takeaparten, var ut och provade feeder men inte ett liv där.
Peter kontrade upp en fet tvåkilosbrax och några småidar men hade inget drag på mörten.

Tog segern på sektionen med 9000 gr före Göte med sina 5640 gr. Hade en tredjeplats förut på den tävlingen jag var med på och tillsammans med ettan så blev man klar för nästa års Sm, alltid trevligt:-)

Överlag var det rätt bra fiske idag trots kallt och regnigt väder.  Karl Olof Wikström vann översta sektionen på 17620 gram och på sektionen längst ner segrade Per Wallberg med sina 19820 gram. Feederfiske var segerreceptet på de två sektionerna.

Sektion B

6. Per Wallberg / 19820 gr/ 1
7. Rolf Andersson / 8820 gr/ 5
8. Tommy Ersbjörs / 7220 gr/ 7

Sammanlagt i Dm så segrade Peter Lindh med två ettor....tvåa var Per Wallberg (tror jag) och trea Jörgen Storm. Själv snubblade man väl in strax därefter någonstans. FK Match håller sig fortfarande väl framme i prislistorna och det är kul:-) Nu hoppas vi göra det om två veckor också när årets lag SM avgörs i Växjö.

1: Mr Lilja

10: Jag

11: Peter tar emot guldmedaljen
12: Jörgen är glad
13: Patrik borde vara gladare;-)
14: Krister Bergman med sin fångst
15: Wikström känner sig nöjd

DM i lag/Oreälv Orsa

Idag gick årets Dm i lag av stapeln och ett gäng väldigt tappra kämpar gjorde upp om Sm platserna....Ett ihållande regn försämrade deltagarnas välfärd en hel del...Det var riktigt jävla blött helt enkelt.
Efter den senaste tidens värmebölja blev det ett omslag i vädret igår och om det möjligen var orsaken till att fisket var betydligt sämre än väntat kan man kanske tippa, vad vet jag?

Vårt lag som varit hyfsat intakt de senaste 456 åren gjorde idag en ändring då Håkanpojken skulle på dop, inte hans eget då hans huvud antagligen är för tjockskalligt för att rymmas i dopfunten;-) Vi kallade in Lilja senior istället (alltså min far) som fick ta plats på sektion A, Peter belamrade B, jag själv intog C och Stormen halkade iväg till den på förhand tippade fiskrika D-sektionen...

Där jag satt valde jag att tackla upp 13 meters t-a med en 5 gramskula kombinerat med ett 7 meters långspö. Hade även ett 4 m, ett 5 m och 2 feederspön iordning. Mäskade 8-9 bollar på 13 m och sköt ut lika många bollar på distans, ca 30 meter. Sensas 3000 Bremes, Etang, Gros Gardon, PV 1 + ströbröd var blandningen för dagen.
Hade siktet inställt på stäm i första hand och hoppades även på mört och några idar.
Fick igång fisken ganska bra omgående, stäm och mört ...Det höll i sig ca 2 timmar innan allt plötsligt blev segare...Lyckades även få ett par idar, en liten på ca 4 hg och en runt kilot. Fick inte igång fisken ordentligt något mer även om jag mot slutet fick lite mörtar då jag "pimplade" med tacklet på 13 metern....Fick ihop 4360 gram som räckte till en tredjeplats. Åt Tobias på kanten hade jag inget att sätta emot, han köttade fetmörtar på t-a  så det stod härliga till, han vann lätt på sina 6180 gram.

Peter vann sin sektion , 2760 gram
Farsan metade bra på den supertröga A och kom trea, 920 gram
Jörgen hade det tungt och vägde in 3400 gr och en femteplats, här tappade han 3 idar och en stor brax:-(

Vi lyckades iaf komma på andraplats med våra 12 poäng, 1 poäng bakom segrarna Älvkroken lag 1...

Sektion A

1: Älvkroken/ Stig, Tomas, Bo och Henrik / 11 poäng
2: FK Match 1/ Mats, Peter, Kenneth och Jörgen/ 12 poäng
3: Smedjebacken/ Mats, Ulf, Krister och K-O/ 13 poäng

Segrarna på första bilden...
Fk Match lag 1 sedan...
Och en ändå glad Uffe Hedlund:-)