Sm i Norsjö

Avresedag i fredags och våra sittvänliga rövar tog plats i två minibussar för vidare avfärd de 70 milen till Norsjö.

Tolv stycken Ovansiljanspimplare att kompletteras med de så småningom guldhängda juniorlaget som åkte med Coach Krille Allerhed upp till tävlingsplatsen i en annan bil.

Färden upp gick bra och en eller annan öl slank ner i de vanliga struparna;-) Vi avhandlade även en allmänbildande frågesport där det var spel mot ett mål....Team Lilja/Storm tog en överlägsen triumf i de två omgångarna:-)

Ett glatt gäng på första stoppet i Sveg
Laxen är glad och Stormen matar in
Den delen av Göte som vi såg mest av under tiden i bilen...The man is sleeping alltså:-)
Laxen vädrar larverna
Hemmapularen Laxens minihåv och larvbehållare

Väl framme i Norsjö så checkade vi in på Hotell Norsjö (tror jag det hette) I alla fall låg det på gångavstånd från Norsjö Arena där högkvartert låg. Ett par öl och taktiksnack blev det.

Tyvärr utan djupkartor. Ett underligt beslut av arrangören att inte lämna ut djupkartor i god tid innan tävlingshelgen. Kan inte alls förstå ett sådant beslut och vad anledningen kunde varit. En av de bisarra förklaringar som hördes var att alla inte hade dator och kunde ladda ner djupkartan från nätet om den nu legat där........Jösses! Finns väl åtminstone EN jävel i varje klubb som har en dator och kunde ombesörjt att dela ut kartor.
Många som vill ha en djupkarta i tid för att lägga upp en taktik och genomföra den. Ännu underligare blev det efter den individuella tävlingen på lördag då vi märkte att ingen djupkarta för söndagen fanns att tillgå, den skulle vi visst få på söndagmorgon.....

Weine laddar på fredagkvällStefan och Timpa
Favorit Storm inför startOlle drömmer om en tredje titel. Timpa är laddad
Jesper med Döda viken i tankarna:-)

Jag hade min taktik klar även utan djupkarta då jag bestämt mig för att ta mig så långt jag kunde utan att förorsaka medtävlare tidsförlust pga av återupplivningsförsök av jätte........Gick en bit bak i klungan när starten gick och när startskottet gick efter trettio minuter var jag mittpå den andra viken (Stussviken?Kommer inte ihåg namnet) Startade en bit in från udden tillsammans med bl a Stefan Gren och Anssi Lehtevä...Började lite längre ut och fick fisk direkt i första hålet. Kör ju normalt alltid trekrok då jag trivs bäst med det fisket men här bytte jag snart till tafs då min känsla var att de inte tog lika bra på trekroken. Flyttade längre in och fick fisk i alla hål dock var det mest småfisk i 10gramsklassen 
Stefan fiskade på bra också och det märktes tidigt att det var vi två som fick fisk där vi var.

Hörde av några dagen efter att de hört att någon i orange jacka dragit fisk som fan i ett par timmar och hade riktigt bra. Å det fanns ju bara två med orange jacka varav en sällan använder den under tävling, då återstod bara jag då. Kul att man lyckades få till lite oro i alla fall:-)
Laxen ringde efter 2 timmar och talade om bedrövligt fiske och när luren lagts på så var det helkört för mig:-( Fick fan ingenting och började desperat jaga.....Stefan nötte på inne på grunt med tafsen och fick fisk. Han flyttade ut mer mot udden och där gav det fisk. Vad jag hörde så satt herrsegraren inte långt därifrån runt udden. Så vi var hyfsat rätt måste man ju säga.
Drog iväg ut på viken och hittade så småningom i lite fisk. När det var 35 minuter kvar syntes en "vevstake";-) sittande ensam nere i hörnet på viken och min kropp förflyttades med förbluffande hastighet, dvs hur kan någon röra sig så sakta springande........Det var PK Nordic´s Påven som satt där och fått en hel del skaplig abborre, även tappat någon riktigt fin bit. Lyckades få lite fisk där och även någon på 1-2 hekto. Kände även större fisk. Martin från Pk Nordic kom också springande från ett annat håll då han sett min "rush" samtidigt som The Pope inte svarat på telefon:-)
Hade varit ett intressant område att få några minuter till på men slutsignalen gick och jag plockade ihop grejorna...När jag satte på borrskyddet såg jag att precis alla var före mig. Kollade klockan igen och med 45 minuter in tyckte jag nog att det var lugnt. Så var det också och hade en god marginal på tre minuter som sist in......Näst siste man skymtar och en bit fram invägningsfållorna. Mina lungor låter som åsna i strypkoppel när kortet tas. Tyckte jag såg en åsna också men måste varit min spegelbild som reflekterades i snön...typ


Jesper redo för invägning, räckte till en 12:e plats

Fick ihop 159 fiskar och vikten 3008 gram. Räckte fan ingenstans utan stannade på en 53:e plats. Stefan lyckades bäst av våra seniorer med en 16:e plats. Peter Järnberg 29:a och Jörgen vägde in 3,5 kg och slutade 33:a.
Juniorerna lyckades jäkligt bra och Micke Jönsson tog silver och Andreas Allerhed brons. Stort GRATTIS!

Segraren blev Stefan Stark från Fyra Fiskar, Hälsingland. Segervikten skrevs till 5226 gr. Bra jobbat av honom!:-)

Dusch , trav , öl och middag och en snabb taktikgenomgång inför söndagen bar kvällen på. För en del höll kvällen på längre än för andra;-) Vilket också märktes vid frukosten.....hrmmm.


Lagtävlingen och taktiken klar....Målet exakt 5,5 km från starten. Vik där finnarna vunnit Nordiska. Jag och Laxen tog sällskap och landade efter 50 minuter på rätt ställe. Jörgen, LillThomas och Daniel från Sveg var på plats redan och drog fisk.
Fisk direkt i första hålet även idag, en trehektos...Nice! Fick sen sitta i 20-25 minuter i första hålet och en bra start satt fint. Fiskade trekrok idag och körde Laxkroken, funkade bra och fisket flöt på bra. Svenske mästaren från igår droppade in med ett gäng andra och vi blev fler om fisken.
Men det funkade bra och Laxen och jag slet på rätt bra. Jörgen satt längre in och drog fisk.
Peter i vårt lag hade gått längre och fiskade själv längre bort.
Blev en downperiod även nu efter några timmar. Låg kvar en bit ut och borrade runt innan jag gick in mot grunt och slog några hål innanför de som redan var där....Fick igång lite bättre fisk och hade några skapliga hål och känslan var bra.

Höll i rätt bra tills det var dags att gå....Gick själv för tidigt idag(en kvart innan slut) och hade kunnat hålla ut ett tag till. Hade nästan 10 minuter till godo på ingångstiden.
När vi kommer iland kommer våra juniorer också in och vilka jäkla abborrar de hade! Flera fina abborrar , såg några på 6-8 hekto. Till råga på allt hade de kostat på sig lyxen att tappa ett stort antal fetabborrar. Nu gick det ju för jäkla bra ändå och de infriade favoritskapet och vann överlägset juniorklassen... Behöver väl inte säga att de även slog vårt seniorlag:-)
STORT GRATTIS TILL GULDET!!


Själva stannade vi på 13360 gram och snubblade in på en åttondeplats. Vi hade ganska jämnt inom laget och utan bonusfiskar så var vi chanslösa. Noterar dock med en smula glädje det hysteriskt stora avstånd vi hade ner till samelaget CFC;-)  18 gram.......Ljusår i fisketävlingsmått mätt:-) Å då nämner jag inte ens Janglers bonusfisk på ...vad vägde den? 9 kg?;-) Okey då, 1, 4 kg......

Segrande laget blev Nilivaara på nästan 17 kg. Har ingen koll på var de fiskade eller om de hade några stora fiskar. Det spelar heller ingen roll när man vinner:-) Ett bra jobb har de i alla fall gjort.

Snabbdusch på hotellet och ipackning av grejor. Snabburgare på Frasses enligt GI metoden sedan prisutdelning och sedvanligt hurrande innan bilen äntrades för en lååång hemfärd.

Tack till alla medtävlare och annat löst folk. Återkommer nästa år och siktar på lagguldet:-) Blir troligen Malung som det låter och det är nog bara att börja ladda mentalt....Lovar också att komma lättare i kroppen med en syreupptagning som gått från dagens 0,7 liter till minst 1,2....:-)


Kommentarer
Postat av: Storm

Tackar alla som var med för en trevlig resa (förrutom rendjäveln vid Åsarna !), konstaterar i.a.f att det fortfarande finns ett nervsystem som fungerar vid småpanik i Farbror Storm !!



Kanonbra resultat från våra "juniors", men nästa år då Jä-singen kommer vi "gammelfolk" tillbaka !!



Hae't Gött !!

2009-04-07 @ 22:40:12
Postat av: Anonym

Instämmer helt....En helt underbar undanmanöver som imponerar!:-)

Gammelfolket kommer tillbaks, vi ger oss aldrig:-)

2009-04-07 @ 22:41:58
Postat av: Mr Pink

Å det var jag alltså som skrev det

2009-04-07 @ 22:42:35
Postat av: laxen

"dödde"fan vi hade fått renstek till påsk o cupen

2009-04-07 @ 23:32:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0