Seiern är vår...öhhh..Norges alltså

Tallsjön idag och andra deltävlingen i Härje/Dalacupen tillika första klubbmästerskapstävlingen för Ovansiljans Sfk.

Ganska mycket folk med från olika breddgrader och som vanligt numer, ett gäng glada gutter från Norge:-) Tufft att åka från Kongsvinger, ca 26 mil, för att sen fortsätta ut i Orsaskogarna 6 mil till..Bra jobbat! Ännu bättre blev det när tävlingen var över och Tom Erling visade sig ha fiskat bäst, det blev vinst med sina dryga 7 kilo.
Niklas Strengelsrud droppade in på en tredjeplats med 5,7 kg. Lite lättare hemresa skulle jag tro nu när det gick bra:-)

Själv började jag vid ön (as usual) Fick fisk direkt och 1-2 i hålen , fick ingen fart på dem och sökte mig så småningom mot starten med graciösa löpsteg (nåja) Fick lite fisk där inne på grunt men alldeles för dåligt för att vara kvar. Vid det här laget hade jag gått över helt till tafs agnad med en röd maggott.
En timme kvar så kom jag upp till Laxen uppe i änden bortom ön där jag startat.
Hittade i lite fisk där och med lite högre snittvikt när jag borrade mot land, ca 4 decimeter djupt. Laxen och jag fick skapligt där sista timmen så det blev värt att väga in i alla fall:-)

Tom Erling vann före Thomas Axelsson som hade runt 6 kg
3: Niklas 5,7
4: Jörgen 5,4 
 
Laxen blev 8 med sina 4,4 kg, jag wobblade in på 12:e plats med 3853 gr, hade 135 fiskar...Som så många gånger förr alldeles för dålig snittvikt. De som kom från den andra delen på sjön hade lite större fiskar, Niklas S hade t ex 107 fiskar på sina 5,7 kg.

Vet i fan hur jag ska komma ifrån den dåliga snittvikten:-P Tror det blir att hänga på Jesper D hädanefter...han hamnar ofta i broilerfabriken;-)

Fullständig resultatlista kommer säkert på WP:s blogg när han JUBLAT klart över sin seger i herrveteranklassen. Bra jobbat WP!:-) Även om det känns tungt och kommer bli svårt att somna för mig i vetskapen om hektosförlusten;-)

En glad Fäsa tog sig ända till Tallsjön
Samling innan start
Stormen försöker peka med hela labben(är inte det en pippi?)
GipsPelle Ernst på språng

3 minuter till start och Weine är spänd

Weine´s startutrustning

Segraren Tom ErlingNorsk-Niklas kom treaLaxen är glad ändå

Avslutningsvis Folke A som alltid blir bra på bild och är glad även om påsen inte vägde så mycket idag:-)


Kommentarer
Postat av: Finn E

hmmmm .. da gikk det som jeg trodde :-D .



Noen som er interissert i å kjøpe noen rottehalelarver ? :-D



neida bare tull, artig at våre gutter lykkes på et ukjent vann og gruer meg til å møte disse i en steinhard uttagning til nordisk mesterskap som begynner til helgen på Eltsjøen.

2009-12-05 @ 18:17:27
Postat av: jesper

Du är alltid välkommen att följa med mig. Som påpekats tidigare kan jag behöva en dusch av glamour för att motverka mitt surmosse liknande släktnamn. Eller det kanske bara räcker med en varm dusch helt enkel :-O

2009-12-05 @ 19:27:56
Postat av: undrar

vad är rottehalelarver????de va de som gick så bra på superpimpeln sist va?,,tror norrmannen som vann andra dagen körde på de va???

2009-12-06 @ 12:32:37
Postat av: Storm

Kenneth !



Märkligt att medelvikten på fisken var så olika från ände till ände. Lämnade våra norska bröder efter 2 timmar och tyckte mig fiska bra i din del av sjön.



Man blir aldrig klok på fiske, Tallsjön är då en bra sjö även en dålig dag tycker jag.



Råttsvanslarver är tydligen ett mycket bra bete när det skall fiskas stor abborre. Vet att finnarna kört med dessa varelser när det varit stor fisk på gång. Larven har en virvlande gång om du krokat den riktigt och lockar stor fisk utan att du behöver röra på grejorna.

Vet att dessa fungerar bra på Björköfjärden efter förra årets Superpimpel ;-).



Bra fiskat Tom-Erling o Nicklas, men det visste jag innan vi gick ut ;-)



Hae't Gött !!

2009-12-06 @ 22:12:22
Postat av: Niklas Strengelsrud

Takker for en fin dag på Tallsjön. Alltid artig å prøve nye sjøer. Vi kommer gjerne tilbake til Tallsjön igjen.



Ps. Tom Erling brukte ikke råttsvans. Jeg brukte det, men mest fordi jeg ikke fikk kjöpt bloddisar.

2009-12-06 @ 23:29:29
URL: http://www.raufjoringen.no
Postat av: Gips-Pelle

Tack för trevligt reportage.Känner mig helnöjd med att bara vara sex placeringar efter dig.Är ju snart veteran, 1/1, och att endast få dabb med dryga 7 hekto av en väldoftande topptränad ungtupp,får ju ses som ett klart steg framåt.Idag känner jag mig som Mr.Somebody,och med lite råttsvansar i innerfickan,kan jag på sikt bli riktigt farlig i gubbklassen.GP

2009-12-09 @ 17:27:21
Postat av: Mr Pink

Haha, Mr Somebody! Står väl inte på förrän du är Mr Body rätt av, slimmad, vältränad och med bratfrilla:-) Gubbarna i rullatorligan får se upp;-)

2009-12-10 @ 18:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0