Viktminskning

...så småningom kanske......

Lyckades lura kroppen på en promenad idag som följdes av ett pass på cykeln...Alltid något.
Sett rapporterna från Superpimpeln och där krävdes det nog sin man att ta sig fram, tydligen väldigt tunggått.....Eller sin man och man förresten....Tror det hänger på huvudet mest faktiskt i sådana lägen, om man orkar eller inte...Hade det hängt på kondis så hade jag aldrig tagit mig ur bilen på parkeringarna;-)

 Mitt hjälpmedel för bättre fysisk status

Börjar få lite ordning på metegrejorna också....

Blir premiär i Örebro som vanligt, ser framemot det.

Kommentarer
Postat av: Bucco

Hei Kenneth

Du har virkelig ordning i dina metegrejor,ønsker meg et sånt system selv...he,he



Superpimpel: Fy faen for et tungt slit.Jag gikk fel båda dagarna och på søndag gikk jeg desutom ut på fel spår ut på B-fjärden.Vattnet gikk over mine nokia stövlar på visse platser.Med min kondis ble dette en tuff prøvelse.Altså så gikk det til helv....

Men vi kommer igjen.Gir meg aldri.



Ha det godt

2009-03-16 @ 17:55:48
URL: http://matchfisher.blogg.se/
Postat av: Mr Pink

Haha, ja...det brukar vara ordning när säsongen börjar för att sakta gå över i något sorts kaos:-)



Ja, läste om hur det varit...Fy fan! Men nu fick du lite motion och det är alltid bra:-) Det är bara att bryta ihop och komma igen som en känd svensk skidåkare sa....på den tiden Sverige fortfarande hade nån skidåkare:-P....

Ha det gott

2009-03-16 @ 18:16:28
Postat av: Finn Erik

LITT ORDNING ??????????????????????????



Ingen skal kalle deg en rotekopp i hvertfall !



Superpimpelen ! Ja tungt var det ! Så nå skal jeg melde meg på Spenst ! Er du på Vinger så treffer du meg der altså :-)

Nå var jo jeg laannngt alle tre dagene men det er ikke noen unnskyldning, alderen beggyner å ta sitt + at vi har en tendens til å ikke få lagt oss i tide.



Det ble ikke 25-30kg hver tevling altså men vi hadde gudskjelov en som greide å stoppe kjeften på de fleste anti varpefisker'ne.



Neste år er det du og jeg Kenneth som etter femten minutter står i enden av avsperningen på Bjørkøfjerden og lurer på hvorfor alle de andre bare har kommet seg en kilomenter ut :-)

Det er da etter 1500 timer på Spenst og på sykkel.....

2009-03-16 @ 18:49:07
URL: http://raufjoringen.no
Postat av: Brutte

Cykel ger inte motion, utan bara vindruvsliknande strukturer i de ytligare delarna (ja en bit in också) av de mer undangömda ställena på en manskropp.

2009-03-16 @ 18:54:03
Postat av: Mr Pink

Hahaha....Ja, vi får lägga oss i hårdträning...Ska kolla i Vinger att du sköter upplägget korrekt:-)Fast just nu är jag permitterad och är på hemmaplan.....



Brutte, hoppas klara mig från de "strukturer" du hänvisar till:-)

2009-03-17 @ 10:50:59
Postat av: Storm

Kära Finn-E !!



Trots Tomas suveräna fiske på söndagen så kommer detta defenitivt inte att stoppa anti-varp "kjeften"!!!.



Hans resultat har ingenting med varpning att göra och det hoppas jag att du är så klok att du förstår !!



Har en klubbkamrat som fiskade hela tiden med Tomas och har fått en klar bild av vad det handlade om !



Snälla du !, blanda inte in varpningen i detta för det är rent nonsens. Är absolut ingen motståndare till metoden men hävdar fortfarande att de bästa finns i Kusamoo-trakten och har en medelålder på 65-80 år !!



Följ med något år för att se och lära !!. Då kanske du liksom jag inser att detta är ingenting för oss, tro aldrig att varpningen "stoppar" mig från att se att ni får fisk.



Sedan är det en annan sak om jag väljer att "hälsa" på!, för min del beror det alldeles på VEM som sitter där !!



Låt var och en dra upp sin fisk som han vill !!



Hae't Gött !!

2009-03-17 @ 22:18:50
Postat av: Finn E

Kjære Farbror Storm !

Håper du ikke misforstår, men jeg mener ikke at metoden er så suveren i seg selv at den slår alt annet. Men... jeg har fra flere svenske hold fått det forklart at varping er noe tull og står seg ikke mot det vanlige settet å ta opp fisk. Det mener ''jeg'' er noe tull !!

Jeg vet like godt som deg hva iskfiske handler om, dette med hvordan man tar opp fisk og slipper ned kan ikke kompansere for manglende evne til å finne fisken og bruke rett redskap.



Men min agenda er at det å dømme varpefisket nedenom og si at når du bruker denne metoden så har du ikke en sjanse er feil. Og det var det som Thomas beviste på Søndag, det er mulig å bruke denne metode - det er mulig å fiske effektivt - og ikke minst den står ikke i veien for noen annen metode.



Vi bruker alle metoden i norge, jeg ser vem som får fisk på lik måte som alle andre ser meg. For meg er ikke dette med å skjule det at mann får fisk det viktigste. Får meg handler det om å ha kontroll på det mann holder på med. Det hadde jeg ikke på det vanlige ''veivefiske''. Men det har du, det har jeg sett !



Ok jeg slutter herved min propaganda for varpefiske men ønsker også en aksept fra ''veivere'' på hva vi holder på med. Jeg har fått din og det gleder meg.



Ellers skal jeg på Næra i morgen å skjekke snøforhold på isen. Rapport kommer på vår gjestebok !



Til da ha en hyggelig kveld !

2009-03-18 @ 16:47:00
Postat av: Storm

Helt Ok Finn E !!



Metoden är helt suverän för att perfekt kontroll på sina grejor. Har själv praktiserat detta i Finland och fick godkännt betyg !!.



Det är bara det att Farbror Storm har veivat upp sin fisk ett antal hundratusental gånger och då är det svårt att lära !



Jag är precis som du "trött" på att jämföra metoder för att dra upp fisken, kritiken upplever jag kommer från fiskare som varken kan varpa eller "veive" !?



Håller koll på eran gästbok med stor spänning angående Naera, är nämligen väldigt less på att "kliva" i stöp :-( !!



För övrigt tycker jag det var synd att inte Tomas vann före en träningsglad hemmafiskare !



Hae't Gött !!



2009-03-18 @ 19:15:25
Postat av: Finn Erik

Jepp ! Det er nok bedre å bruke energi å diskutere trening, gps og mobilbruk under tevlinger. Det fremmer ikke troverdigheten til vår sport. Ellers liker jeg bedre å bruke en maaaassssseeeee energi og diskusjoner på pimpler, kroker og liner. Det er i de detaljene det er viktig å være god.



Vi setter i gang ?

2009-03-18 @ 19:49:13
URL: http://raufjoringen.no
Postat av: Finn E

Noen som har noen synspunkter / erfaringer med Vim55 ?

2009-03-18 @ 21:48:00
Postat av: Bucco

he,he,he Finn Erik nå kommer det ja.

2009-03-18 @ 22:12:38
URL: http://matchfisher.blogg.se/
Postat av: Finn E

Bucco ! Du vet jo mine synspunkter men jeg bør jo høre hva andre synes. Det er fullt mulig jeg tar feil !

2009-03-18 @ 22:51:39
Postat av: stefan

har fiskat med 55 an med blandat resultat.alla skriver ju att den är så bra,skulle vara roligt att veta vad pimpel eliten med jörgen i spetsen har för synpunkter på den samt kanske berätta vad dom själva fiskar med?samuelsson å grabbrn i cfc verkar ju vinna det mesta på 55 an å 38 an!vad tror ni om kajs nya hugo då?nån som testat den.hälsningar stefan s

2009-03-19 @ 08:19:52
Postat av: Mr Pink

Ja, vi får väl se om någon uttalar sig om Vimmen då...Själv har jag inte provat och eftersom det jag vet bara är hörsägen så är det inte mycket att komma med....Vet att många är för detaljer i pimpelfisket men jag kan inte nog mycket hävda VIKTEN av hårt jobb och en stort förtroende för de grejor som man själv fiskar med....Om det sitter en VIM, Hugo eller en Hybrispirk på linan är av mindre betydelse, that´s my opinion.....

2009-03-19 @ 09:54:03
Postat av: Mr Pink

Ja, vi får väl se om någon uttalar sig om Vimmen då...Själv har jag inte provat och eftersom det jag vet bara är hörsägen så är det inte mycket att komma med....Vet att många är för detaljer i pimpelfisket men jag kan inte NOG mycket hävda VIKTEN av hårt jobb och ett stort förtroende för de grejor som man själv fiskar med....Om det sitter en VIM, Hugo eller en Hybrispirk på linan är av mindre betydelse, that´s my opinion.....

2009-03-19 @ 09:56:02
Postat av: stange

Jag har fiskat en del med Vim42 på hjälmaren i vinter och den är jag mycket nöjd med . Den är både snabb ner och fiskar åt sidan när man pimplar den , den hänger sällan upp sig så jag gillar den skarpt...kommer skörda framgångar med den ...

2009-03-19 @ 14:53:41
URL: http://team-orebroarna.blogspot.com/
Postat av: Mr Pink

Jadå,Stange...du kommer säkert få ett par abborrar;-) Din issäsong är väl över nu? Misstänker att du sitter och torråker i båten och strökastar efter nån fiktiv jerkgädda på garagegolvet:-)

2009-03-19 @ 15:40:38
Postat av: stefan

håller med Mr Pink angående att tro på sina grejer men vilka pirkar skulle ni rekomendera att ha i skryllan för att täcka det alla situationer!!

2009-03-19 @ 15:53:57
Postat av: Finn E

Nå synes jeg pilken har myyyeeee si. Dens funktion og vurdering rundt det vet jeg er veldig forskjellig fra hver enkelt fisker. Selv mener jeg en god pimpel ikke skal spre fisken ! Dvs at den ikke går for mye ut til siden. Men jeg har jo opplevet at dette kan være positivt i noen sjøer. Det at pilken finnes i alle nødvendige størrelser er også et must. Derfor har mitt valg falt på Brumpilken. Dette er ikke den eneste jeg bruker men 90 % av tiden er den i bruk.

Mitt forhold til Vim 55 er at den er rask men at den slår alt for mye ut. Noen sier at hvis den stoppes så er den megakjap og går rett ned ? Men da må mann stoppe den.

Er det ellers noen som har erfaringer på pimpler, det bør det vell være i pimpelens hjemland.



Vi i norge har muligens noe å bidra med på tafspilker, der har vi mye erfaring. Er det noen svensker som kjører tafspilker eller brukes det pimpler til dette fisket ?



Rottsvans har vi brukt i norge nå i mange år og med kjempesuksse. Det er bare å si i fra tidlig i sesongen så skaffer vi dette. Det bruker å være mulig å kjøpe dette i litervis. Rottsvans er enkle å oppevare og holder seg lenge.

2009-03-19 @ 16:08:49
Postat av: bosse

finn e skulle vara intressant att höra dina erfarenheter om den eller avslöjar du den barar för bucco!har jörgen testat den än ja menar han om nån borde kunna ge en bra recention med sin stora erfarenhet.

2009-03-19 @ 16:15:37
Postat av: Anonym

finn e skulle vara intressant att höra dina erfarenheter om den eller avslöjar du den barar för bucco!har jörgen testat den än ja menar han om nån borde kunna ge en bra recention med sin stora erfarenhet.

2009-03-19 @ 16:20:02
Postat av: Mr Pink

Själv har jag använt olika pirkar genom åren, självklart har pirken betydelse men det viktigaste är naturligtvis att den är snabb och går rakt ner, vill inte heller att den rör sig utåt för mycket...men hur många pirkar gör det med de små rörelser vi använder? Tycker det är ganska självklart att en pirk ska vara snabb och inte flaxa för mycket.

Hedenskog, Anderspirken och nu Ingepirken är de pirkar som jag normalt använt....Jörgen har säkert något intelligent att säga angående pirkar:-) så vi får väl snart läsa det gissar jag:-)

Men vidhåller fortfarande att det inte finns så många varianter på ett spett(pirk i det här fallet)

Skulle gärna se lite mer jämförande undersökningar på olika pirkars hastighet ner till botten på några meters djup t ex......

2009-03-19 @ 17:59:17
Postat av: stange

Jodå Kenneth !! här finns det gott om vårkänslor snödroppar och påskliljorna är decimeterhöga i gräsmattan , har bara en snöfläck på 1x1 m kvar så snart kasstar vi fram grillen.Men isen är 25 cm på hjälmaren ännu. Om ni skall jämföra pirkar som är bra så skall absolut Vestli36mm vara med på listan för den har jag kört i 15 år och det blir nog 15 till. Har fått en annan favorit nu också Hedenskog25mm en riktig gnet pirk. Men o andra sidan har ju inte jag vunnit nått Sm (ännu)så vad kan jag om pirkar och sånt !!!

2009-03-19 @ 19:11:23
Postat av: Storm

Åhh herregud, pirkar !!!



Okey! Jag har inte provat 55:an Vim själv men vet att den är SNABB ner !!. Hur den sedan lockar fisken har jag inte en susning om.



Pirkar !!. Jag tror och vet att man måste köra med 2 modeller. Alltså, vilken vikt fiskar man efter ?, hur djupt ?, storlek på fisk mm.



Det är helt omöjligt att tillverka en pirk som fungerar under alla förhållanden!!!!!!!!



Vid trögt fiske vill jag att den skall "simma" vid varje lockryck man gör. Nackdelen med denna modell är dock att den också vill göra det när man släpper ner den. Tips! släpp ner den i hålet o nyp i linan någon sekund så går det bättre !!



Kom i håg att "trögt fiske" kan variera från 1-10 kg var du nu befiner dig i landet !!



Den andra modellen jag kör med är vid bra fiske där lockrycket inte har så stor betydelse, här gäller det bara att komma fort ner !!Kan tänka mig att VIM-modellen har dessa egenskaper.



Detta är en enkel beskrivning om mina tankar o funderingar om pirkar. Precis som Mr Pink skriver finns det en uppsjö med modeller som är snabba ner, men det är betydligt svårare att få tag i "simmande" modeller med rätt egenskaper (mina teorier alltså !).



Råttsvans !, såg dessa varelser för 20 år sedan i Finland och naturligtvis finns det en anledning att dom fungerar för stor abborre !!. Studerat dessa djur under vattnet och det var intressant, dom snurrar runt som en orm !!



Mer än villig att få ta i några burkar !!



Hae't Gött !!

2009-03-19 @ 19:32:57
Postat av: Bucco

Får vell skrive noen rader da selv om dette blir kjedelig å lese for deg Finn Erik.Har fisket med vim 38-42 och 55 i hela år.Selv om det ikke har blitt många tävlingar så har det blitt mange turer.Fisket med dom en god del i fjor også.Vim 38 fisker bra på 1-3 meter,den rör seg mindre hen 42 och 55.Vim 42 har en del mer bevegelse under isen både på vei ned og under pimpling.Vim 55 har jag prövd både med trekrok och tafs.Synes denne har fungert veldig bra på dybder ned mot 6-7 meter.Over disse dybder tar det en del tid før pimpelen kommer inn til senter igjen.En kompis av meg har prøvd denne på dybder opp mot 20 meter och han stopper pimpelen i 1-2 sekunder under iskanten før han slipper den igjen.Da skal den i følge han gå rakt ned.Jeg har ikke vært på slike dybder enda i vinter.Men det har også mye å si med "hva tror du på",kansje hadde jag fisket like bra med en Hedenskog,Brum eller Vestli.Det vet jeg ikke,det eneste jag vet at jag har faktisk god tro på vim pirken och jag har fångat fisk på den.



2009-03-19 @ 19:57:11
URL: http://matchfisher.blogg.se/
Postat av: Finn E

Når det gjelder svømende modeler må vell mange av finnenes tafspilker være gode. Har et par modeler som sikkert vill fungere bra !



Men jeg er litt nyfiken på hva pimpelfiskerne i sverige bruker på feks Melaren ? Der fiskes det dybpt men slik jeg ser det er det ikke mange tunge pimpler på markedet ? På 20 m kreves det en svært tung pilk ?



Jeg kan være enig at man trenger to ''sett'' med pimpler til olika forhold. Problemet er å få tak egnet pilk. I finnland finnes det mange dyktige som lager mange fine 'smykker' men de er jo ikke enkle å få tak i disse heller.



Bosse !



Vet ikke helt om hva slags erfaring du søker fra meg men går utifra at det er tafspilker ?

Ja der har jeg et par klare favoritter, den ene er Septimus og den andre vet jeg ikke navnet på. Den er laget med pinner med gjennomgående hull. Denne tafspilken (50-90mm ) bruker jeg på alt gnetfiske ned til 6-7m dyb. Det fine er at mann kan regulere tafslengden enkelt og raskt. Septimus er en raskere pilk som finnes i to str 50 -58mm 1 Den passer til litt raskere fiske der mann ikke skal lokke for mye ( Bjørkø! ) Tafsen må her fikseres på vanlig måte ( knyttet ) Jeg har da en mappe med ferdige pilker med forskjellige tafskroker og tafslengder.



Men som jeg har utalt i flere ganger tidligere er ikke jeg den ypperste ekspert på tafsfiske. Vi fisker dog mye likt som finnene og grunnet de vannene vi fisker i norge er det veldig utbredt blant fiskerne.

2009-03-19 @ 20:29:11
Postat av: stefan

intressant läsning,en undran var får man tag på dessa pirkar?tex ingepirken å i vilka storlekar finns den? häldning stefan

2009-03-20 @ 00:10:15
Postat av: S.Gren

Det viktigaste med pirkar är ju naturligtvis att man måste tro på vad man har i ändan av linan.



Sedan en annan sak som ingen vad jag kan se har nämnt nåogt om är ju att man måste ta tid att lära sig hur den pirken man fiskar med rör sig i vattnet vid olika ryck. Ta och fyll upp en stor tunna med vatten och kolla hur de rör sig. Visst! du kan ju inte veta hur den funkar på djupt vatten. Då måste man tänka sig hur mycket styr linan pirken när det är exempelvis 5m. Dvs då måste pirken nästan lägga hela flatsidan upp och nästan slå om linan, när du provar i tunnan. Då funkar den på större djup. Tvärtom när det är grunt. Då skall den funka i tunnan.



Man måste alltså lära sig hur den pirken man fiskar med rör sig för att fisket skall bli framgångsrikt. Vad pirken heter är då i alla fall jag helt övetygad om spelar mindre roll. En del fiskar mer aggresivt med spötoppen medans andra gör betydligt mjukare rörelser. Då säger det sig självt att man måste ha en pirk som beter sig rätt efter hur man rycker.



Det här tror då jag på, med hundratals timmars erfarenhet av pimplande i tunnor mm. Jag har också en hyfsad meritlista i bagaget. Nej! min varmaste rekommendation är att lär er pirken och fiska med det ni tror på. Sen säger jag som Mr Pink att det är av betydligt mindre betydelse vad pirken har för namn, Vim, Hugo, Inge, Hedenskog, Steve, Pipa you name it. Använd borren i stället!!

2009-03-20 @ 21:57:31
Postat av: Mr Pink

Helt enig,Stefan!

2009-03-20 @ 22:16:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0