Semipermeabel....

Dagens ord...Semipermeabel....Min hjärna känns litegrann så just nu, det enda den släpper igenom är små spjutspetsar av svarta, depraverande tankar.....Hur fan ska man råda bot på det? Provar med vin men alkohol har ju sällan inneburit bra lösningar:-P
Förresten så smakar det inte bra av den nya flaskan jag valde att prova, don´t buy it....Côtes du Jura, Poulsard 2007. Ett genomskinligt rödvin som smakar annorlunda, för annorlunda för mig iaf....Dock ett gott betyg på http://vinvin.se/ Har väl inte tillräckligt utvecklad gom för att känna de goda aromerna:-P

***

Högaktar Mr B för sitt idoga arbete med att få projektet Orsasjön i hamn, så att säga. Det startar på måndag och blir definitivt en bra grej för sjön. Otroligt jobb av Mr B, mange takk! Återkommer imorgon vad gäller varma kläder till arbetsstyrkan, har nog en del att bidra med.

***

Det är konstigt att människor inte kan ta åt sig kunskap från människor som besitter sådan. En kunskap som inte erhållits genom antaganden och gissningar. Sådant tycker jag är en smula bakåtsträvande.

Fått mig till livs uppgifter från Mora/Våmhus Fiskevårdsområde årsstämma. Där valde man att INTE gå på Orsa Fvo regler som utformats för Orsasjön.
Alltså bland annat all gädda över 80 cm ska returneras. Dels i turistisk och fiskemässig betydelse, att stora gäddor ska kunna fångas flera gånger OCH att stor gädda är den enda predatorn på brax....Som det börjar bli väldigt mycket av.

Tydligen sades det på mötet att stora gäddor INTE åt stor braxen, det baserat på en mängd trollingfiskares egna utsagor, att de inte hittat brax i magarna på gäddorna.......Varför lyssnar man inte på de som har öppnat sanslöst mer gäddmagar än de flesta? Varför lyssnar man inte på fakta? Som säger att...G Ä D D A  Ä T E R  B R A X !!

Ett annat argument var också att regelverket var ju bara till för att gynna Orsas turistverksamheter så det var inget som Mora/Våmhus skulle ställa sig bakom.....Sådana åsikter känns...om jag uttrycker mig diplomatiskt....känns en smula korkade.

Varför vill inte Mora/Våmhus ha ett gemensamt regelverk för åtminstone Orsasjön?

Vad säger trollingfiskarna vars tävlingar antagligen kommer drabbas?

Ja, inte vet jag....

******

Nä, nu är det dags att ställa iordning kvällens käk.....Lax marinerad i lime, en kall sås med ingefära och honungssenap och pressad potatis med Västerbottenost....Kan bli gott.

Kommentarer
Postat av: Pink Angel

Kan bli gott :O Är ALLTID gott när du lagar mat :) Synd bara att du gör det så sällan ;) :P :)

2010-02-05 @ 18:18:17
Postat av: nicke

frågan om maxmått på gädda fanns inte med på dagordningen på M-V Fvof årsmöte. Det blev dock en diskussion om det under övriga frågor och de flesta på mötet ville inte ha en maxgräns på 80cm ,dock inte alla.

Att en gädda inte skulle äta brax var det aldrig tal om , men jag och fler med mig har svårt att se att en gädda på runt 5-6 kg kan äta en 2 kilos brax . Men om någon kan visa det är jag villig att ändra min åsikt om 80 cm maxmått !

Jag tror nog att M-V vill ha gemensamma regler på orassjön även på siljan !

Hur vi ska komma till rätta med Braxen har jag tyvärr ingen lösning på .

Kanske du ska testa Brax marinerad i lime istället , det kanske är gott och sen sprida det vidare så ökar vi fisketrycket på Braxen ! ;-))



nicke

2010-02-05 @ 18:55:15
Postat av: prippen

Lax marinerad i lime,ingefära,honungssenap? och västerbottenost. Och det från en man som talade sig varm för och önskade lite mer vintips till husmanskost?! Pyttsan:)

2010-02-05 @ 19:07:59
Postat av: Mr Pink

Frågan ställer sig självklart själv då...Varför fanns inte en sådan förhållandevis viktig fråga på dagordningen?

Varför vill man inte ha gränsen 80 cm?

Att komma till rätta med braxbeståndet, så gott det är möjligt, gör man genom att returnera all gädda över 80 cm!

Tydligen är det så att en viss övertro på stora braxar i bestånden florerar. Enligt undersökningar jag tagit del av(och kommer att delge) så är braxbeståndet i övervägande bestående av mindre storlekar...Alltså inga problem för gäddor över 80cm att sätta tänderna i...och sluka!:-)



Kan tänka mig att prova limemarinerad braxen för att om möjligt sedan sprida budskapet;-)



Prippen - bara för att jag en dag om året ville känna mig som en extraordinär gourmand;-) ?

2010-02-05 @ 19:44:32
Postat av: nicke

vet ej varför frågan ej fanns med .

personligen retunerar gärna jag alla gäddor när jag trollar för nöjes skull , men på tävlingar tycker jag att det räcker med 100 cm som maxmått .

jag har ingen som helst koll på hur braxbeståndet ser ut i fråga om storlekar .

ser dock fram emot att få ta del av de undersökningarna du hänvisar till , du får gärna maila över dessa till mig så kan jag vidarebefodra de till övriga i M-V Fvof:s styrelse.

2010-02-05 @ 19:52:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0