Beslut

...är taget. Slipper vara med och bidra till fiskdöd på morgondagens tävling på Saxviken.

Förkylningen har, efter gårdagens tillfälliga förbättring, sett till att tränga sig på halsmandlarna och ytterligare ökat på produktionen av härligt,skummande slemsnor......:-P Jaja, jag är man och möjligen att mina besvär kan betecknas som en smula överdrivna men vafan.....Är hursomhelst i ryggläge och har varit så mestadelen av dagen.
Får försöka bli frisk till måndagens tripp till Kongsvinger och den kvällens bowlingmatch:-) Det ska väl iaf ordna sig, hoppas jag.

**********

Tävlingsdemokrati....lagdemokrati....och idioter.....Såg och hörde att Francesco Totti kan tänka sig att förgylla Italiens landslag till sommarens världsmästerskap i fotboll. Tycker själv att det vore en höjdare om Lippi skulle ta ut honom.
Sedan läser man kommentarerna i kvällstidningarna kring detta och än en gång är det bara att slå fast att världen är överbefolkad av människor som aldrig kommer att förstå hur jävla dum i huvudet de själva är....
Några tycker att "jaha, nu passar det att komma tillbaka när det är dags för VM...Totti borde skämmas som vill komma tillbaka och ta en plats för någon som spelat kvalet och tagit Italien till Vm"
Till råga på allt lyckas en del dra med Zlatan i det resonemanget också förstås:-P

Först....Förbundskaptenen bestämmer laget, tycker han att Totti tillför laget någon viktig beståndsdel så blir Totti uttagen.
Bästa laget ska spela, finns ingen och ska inte finnas någon demokrati i laguttagningar..That´s it!

När ska folk fatta det? Spelar du i ett lag är det bara att gilla läget när man hamnar utanför för att laguttagaren anser att någon annan är bättre på din plats än vad du själv är. Och den som blir uttagen behöver ALDRIG skämmas för att ha blivit uttagen.

Överjävliga fotbollsspelare likt Totti och Zlatan SKA ha gräddfil, finns inget annat alternativ. De som tycker annat är naiva och kan nöja sig med att lira lagsporter i gympasalar med ribbstolar eller föralldel vara med i Siljan Bowlingklubb...

Man ska fan inte bli uttagen för att man varit på flest träningar eller ser snyggast ut i matchtröjan eller för att man är snällast mot sina medspelare!

Bästa laget ska spela
Bästa laget ska spela
Bästa laget ska spela

Och det bestämmer den som tar ut laget vilket som är det bästa...Inte några jönsar i solkiga mysbyxor, kepa och med fjantsnus i påsar innanför läppen....

...såvida inte det är de som är laguttagare, hemska tanke:-P

**********

Solkiga mysbyxor med knän förresten....Borde vara förbjudet och belagt med hög straffsats

**********

Imorgon söndag är det bara att bänka sig framför teven då Robbie Williams konsert från i somras sänds på SVT

Det missar inte jag

**********

På måndag anländer pingisracketen och då är också medlemsavgiften till Orsa Bordtennisklubb betald. Fick mailsvar från styrelsen idag med frågan om vilken nivå jag ville satsa på:-)

Om det var tävlingsnivå eller motionsnivå?

Gissa vad jag svarade:-)

***********

Till sommaren tänkte jag också försöka kora Tidernas Bollpojke

Bland mina vänner förstås

Om det nu är några som möjligen håller ihop kroppsligt så hade jag tänkt mig tre bollsporter

Fotboll, tennis och bordtennis

Alla med olika tävlingsdelmoment

Vi får se huruvida genomförandet blir av, hoppas på det:-)

***********

Vi inom klubben Fk Match ska också fila till en liten metefestival som ska hållas i Lillån till sommaren
Förhoppningsvis med intressant fiske dock begränsat med plats.

Något att se framemot för hugade metare, definitivt!





Kommentarer
Postat av: Broder Green d.ä

ska inte vi, blogga lite om vargjakten??

kolla bara på aftobladets bloggsida, den är hur

het som helst!! snart tror jag den tar eld!!+

tror själv att det finns mer varg än vad dom har

koll på.(dvs de som vet)

2010-01-02 @ 17:28:30
Postat av: Broder Green d.ä

varg debatt??

2010-01-02 @ 17:35:21
Postat av: Bullen

Varg.

2010-01-02 @ 18:57:30
Postat av: Bullen

Tänkte bara tipsa dig om ett inköp du borde göra nu när du ska börja pingponga: vanderbiltstabletennis_15608.asp" rel="nofollow">http://www.core77.com/blog/object_culture/ryanvanderbiltstabletennis_15608.asp

2010-01-02 @ 19:01:51
Postat av: Broder Green d.ä

känsligt???

2010-01-02 @ 20:00:25
Postat av: Mr Pink

Vargdebatter finns det tillräckligt av utan att det ska behöva bli någon här. De flesta vet min ståndpunkt i den frågan och att jag knappast ställer mig på varghatarnas sida i den debatten eftersom de flesta av deras argument är av sådan art att man verkligen funderar på om det överhuvudtaget finns någon gräns för hur inskränkta människor kan bli.....

2010-01-02 @ 23:42:21
Postat av: Lunsdragaren

Boka in mig och Mattias Larsson till festivalen i Lillån!

2010-01-03 @ 01:50:32
Postat av: Knogen

Pinkie>

"Bästa laget ska spela"



Jupp, det är väl ganska självklart, såvida man nu inte heter Tre kronor och åker på tramsiga B-turneringar runt om i Europa med det man kan få tag på förstås. Men hur kommer man fram till det bästa laget (med betoning på laget)? Är det per automatik synonymt med de bästa spelarna som finns att tillgå? Det hade ju varit en väldigt enkel väg att gå, men jag är ganska övertygad om att det inte är så enkelt alla gånger.



Det här är idrottsfilosofier som skiljer sig från tränare till tränare. I min bok är de största tränarna de som lyckas få en skock individer att dra åt samma håll, oavsett om de alla är stjärnor, bara en del är stjärnor eller om laget endast består av okända förmågor. Det är tränare som exakt vet vad som behövs på en viss plats i lagbygget och som följer sin ingivelse utan att ta hänsyn till om det står Ibrahimovic eller Bjällerstedt på ryggen. Att man ska ha en gjuten plats i ett lag enkomt för att man besitter stjärnstatus på det man håller på med tror jag inte ett ögonblick på. Man måste vara en bricka i laget också, både på och vid sidan av planen. Släng in fel gubbe i ett lag - om än lysande i sin sport - och du har sått ett ont frö i hela bygget. Sådant kan förstöra mycket under lång tid framöver. Visst kan det funka ändå. Speciellt om alla heter Ronaldinho, för då kan "laget" ändå snubbla sig vidare på rent individuell skicklighet utan att för den sakens skull funka särskilt bra som enhet. Men generellt, och speciellt för en liten nation som Sverige, krävs det nog ett lag utan glappande fogar för att lyckas.



Vi har genom åren sett många bra exempel på lag som fungerat just som lag, utan att för den sakens skull varit övergödslade med stjärnor. Mora IK när de gick upp till elitserien 2004, Sverige i fotbolls-VM 1994, USA:s hockeylag i Lake Placid 1980 för att nämna några (finns säkert ännu bättre exempel). Samtidigt finns det exempel på där lagen varit fullproppade med ultrasuperduperstjärnor, men inte alls lyckats. Ryssland har ju t.ex. fallit ganska tung i en del hockeyturneringar trots idel ädel adel, och listan på stora fotbollsnationer som kapsejsat i stora turneringar, trots namn som skulle få vilket annat lag som helst att kissa i byxan, kan ju göras tämligen jättelång.



På individnivå (eftersom du nu pratar Totti och Ibra) har vi ett jättebra närliggande exempel från elitserien 04/05. Mora IK begåvades med en av världens bästa hockeypelare Marian Hossa. Han var nog den grymmaste ishockeyspelaren jag sett live någonsin. Ändå var han inte bra för laget (vilket säkert många som bara har en enkelriktad syn på hockey inte skulle hålla med mig om). Han passade inte in. När han stod stilla och fiskade efter puck på mittlinjen kämpade fyra av hans lagkamrater frenetiskt i egen zon för att freda målet. För ett lag vars existens i elitserien hängde på hårt jobb funkade det inte att spela 4 mot 5 stora delar av matchen. Trots Marians enorma status som hockeyspelare kan jag räkna upp en hel drös spelare i Mora IK som betydde mer för laget än han gjorde den säsongen (däribland hans brorsa Marcel).



En coach med lite stake i ryter till åt en stjärna som inte gör det man kan förvänta sig av honom och som inte tar sitt ansvar. En coach med lite stake ger inga gräddfilar på basis av vilket namn som står på tröjan. En coach med lite stake kan sätta en stjärna på bänken till förmån för någon som gjort bättre från sig på träning och/eller match. Det är inte bara rättvist, det är en idrottsfilosofi jag tror stenhårt på. Du ska göra dig förtjänt av din plats, oavsett vad du heter.



Jag såg en dokumentär om jazzlegenden Art Blakey (en favorit) på TV för ett tag sedan. Art var en mästare på att fiska upp talanger som i hans band Art Blakeys Jazz Messengers utvecklades till stjärnor. En av de som spelat med The Jazz Messengers berättade att Art hade för vana att, där de spelade, alltid bjuda upp lokala förmågor på scen som fick jamma med dem. Det var inte bara för att hitta nya talanger, utan det var också en ständig påminnelse till bandmedlemmarna att alltid vara på allerten, annars fanns det garanterat någon hungrig rackare i kulisserna som mer än gärna kunde tänka sig att ta över stafettpinnen.



Det är en filosofi jag själv tror stenhårt på. Utan konkurrens stagnerar allt. Att som proppmätt superstjärna komma lallande när det passar, dricka bärs på krogen när de andra tränar arslet av sig eller bara göra lite halvtaskigt ifrån sig i största allmänhet, men ändå vara säker på sin plats gagnar varken superstjärnan själv, laget eller lagmoralen.



Att inte lägga en superstjärna i en hammock och vagga honom ömt kräver dock sin tränare. Han ska stå emot stjärnans egna krav, supportrars krav, massmedias tryck och framförallt följa sin egen utstakade väg. Antingen köper stjärnan konceptet och växer med det, eller så börjar han gnälla på bästa sandlådemanér och då är det ändå inget att hålla i handen när det blåser. Den coach som klarar det trycket har min fulla respekt, för en sådan coach fegar inte ur och dansar efter andras pipor. Därmed får han även spelarnas respekt, utan att det för den sakens skull behöver bli något destruktivt "management by fear".



Oj, jäklar så långt det här blev :-)



Hur som helst, det jag i korthet ville säga var alltså att jag - utan att göra anspråk på att min filosofi borde upphöjas till universell giltighet - inte riktigt delar din uppfattning om stjärnornas gräddfil :-) Vad gäller Ibra ser jag honom numera som självklar i blågult. Det är dock långt ifrån alltid jag tyckt det ;-)

2010-01-04 @ 21:06:52
Postat av: Mr Pink

Vafalls?! Delar du inte MIN uppfattning? Ditt IPnummer är härmed blockerat från MIN blogg!;-)



Väl skrivet och uttryckt:-) Förstår dig så väl även om den naivt svenska sidan lyser igenom;-)

Genmäle kommer när Mr Pink fått sova ut lite efter en lång dag i Norge:-)

2010-01-05 @ 00:01:57
Postat av: Knogen

Pinkie>

Nej, jag vill inte gärna hålla med om att jag är naiv. Jag har bara en helt annan filosofi, som går ut på att jag inte tror på gullandet med folk som har stjärnstatus. Jag tror inte lagandan blir särskilt bra om vissa spelare tillåts göra vad de vill, medan resten ska följa de regler som tränaren satt upp eller bete sig som allmänheten ska kunna förvänta sig av toppidrottsmän eller dito kvinnor. Jag tycker inte det är rättvist, och jag tycker det är ett fegt rövslickeri att tillåta det. En trasig laganda - som mycket väl kan bli följden när divor får härja runt hur de vill - kan möjligen funka bra i Italien där Tottisar växer på träd. I ett svenskt landslag tror jag dock inte på det. Inte ett dugg.



I så fall får jag väl kontra med att du är naiv som tror man kan lyckas bygga lag med endast stora namn ;-) Jag vill påstå att du i många fall då bara bygger en stjärnhög och inget lag. Det kan - som sagt - räcka långt ändå på individuell skicklighet, men vi har alldeles för många gånger sett att det kan bli platt fall också.



Nu är merparten av alla stjärnor av den typen som gärna underkastar sig det jobb som krävs. Annars hade de inte varit där de är. Många är dessutom ödmjuka och fattar att det inte är de som bestämmer, så det är väl oftast inget större problem. Men när det väl uppstår sådana situationer så får verkligen tränaren bekänna färg. Vi hade ett bra exempel i den fullkomligt lysande hockeyspelaren Calle Söderberg i Malmö nyss. Han berättade gladeligen för massmedia hur duktig han var och hur dåliga lagkompisarna var. Det slutade med att han - som Malmös bäste spelare - petades några matcher. Fullständigt lysande agerat!



Ha! Du hade inte bannat mitt IP :-D



Vad gäller vargdebatten förresten så vet du att jag håller med dig i vartenda litet ord du skriver härovan.

2010-01-05 @ 17:10:58
Postat av: Mr Pink

Men hallå! En ordhärva till INNAN jag hunnit svara på den förra:-) Puh!

2010-01-05 @ 19:13:53
Postat av: Mr Pink

Alltså, vår grundfilosofi tror jag är närbesläktade trots allt:-) Menar ju att de flesta stjärnor är sådana som vet vad det handlar om, dvs fullblodsproffs som underkastar sig hårt jobb och vad som krävs...I det nämnda fallet Söderberg så har jag för mig att hans uttalande inte alls var så "hårt" som massmedia försökte få det till...Han petades dock och visst, det var säkert bra för lagmoralen...Vet dock inte huruvida matcherna avgick med de nödvändiga poängen som laget behöver, förlorades matcherna var det inget klokt beslut att ställa över den bästa spelare(enligt dig, i mina ögon en förhållandevis medioker spelare)

Tycker tränare måste kunna FÖRKLARA alla sina beslut och att låta Söderberg spela skulle varit möjligt att förklara och samtidigt ändå låta Söderberg veta att det INTE var okey att uttala sig på det viset som nu skedde....Jaja, NU bannar jag ditt IP;-)

2010-01-05 @ 22:04:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0