Gräddfil

Erhöll ett vackert och välskrivet brandtal för den svenska lagsjälen med anledning av den lilla förenkling av lagspel som jag ventilerade ner häromdagen:-)

Tänkte bara förtydliga några saker som kan vara värt att trycka på;-) med utgångspunkt från Knogens rader...och mina förstås. Kommer rikta mig till honom här, så några "du" kommer det kanske att skrivas

Som jag tolkar det så är vi ganska så överens:-O Ber om ursäkt redan nu om ni kommer finna detta rörigt och helt utan svar;-)

Min andemening med mina rader var helt enkelt(och som jag uttrycker) Förbundskaptenen, coachen, laguttagaren BESTÄMMER VAD som är bästa laget! Det är något som vi kan ha åsikter om, ifrågasätta laguttagningar osv men i slutändan, i förändan eller när fan som helst så är det coachen som bestämmer!

Sen finns det som du nämner olika kvalite på coacher. Som vi inte kan göra något åt mer än ha önskningar om.

Det jag retade mig på var kommentarer likt den att Totti skulle skämmas för att han nu ställer sig tillgänglig för landslagsspel igen efter fyra års uppehåll, skämmas för att han då eventuellt skulle peta undan någon annan spelare som varit med under kvalmatcherna.
Sånt kan jag inte köpa, finns inget annat än BRA med att han ställer sig till förfogande och som han själv säger..."Om Lippi tar ut mig och känner att jag kan tillföra något så ställer jag upp" En inställning och form av uttryck som jag inte annat än kan högakta!

Det skulle ju vara tjänstefel av coachen om han sa nej tack enbart på premissen att "Nix, han kommer inte med pga att han inte spelat kvalmatcherna"
Precis som jag skriver "Förbundskaptenen bestämmer laget, tycker han att Totti tillför laget någon viktig beståndsdel så blir Totti uttagen "                  


Du skriver en frågeställning (angående vad som är bästa laget) " Är det per automatik synonymt med de bästa spelarna som finns att tillgå?"

Du är övertygad om att det inte är så enkelt alla gånger. Jag säger att JO, de bästa spelarna som coachen anser vara de bästa för laget på sina respektive platser.

Allt utgår från coachens tyckande, han tar ut laget.

Men stötestenen i min fundering är ju GRÄDDFILEN som jag tyckte att spelare som Totti, Zlatan och många fler ska kunna nyttja, om det nu finns en sådan. Gräddfilen kan ju verkligen fungera i många olika skepnader. Det jag tänkte på i de specifika fallen är ju då i Totti´s fall att han inte spelat landslagsfotboll i fyra år men nu ställer sig till förfogande, det ska han självfallet kunna göra utan att  några mindre fotbollsanalfabeter ska tala om för hela världen att han borde skämmas, eller hur? Coachen bestämmer ju i alla fall, tycker han att Totti är för gammal, för dålig eller för fet så då tar han ju inte ut honom. Gräddfilen kan då anses vara att han frånsagt sig landslagsspel sedan -06 och nu ändrar sig.

I Zlatan´s fall är det ju det här med träningsmatcherna. Anser själv att det är självklart att han gott kan få slippa dem för att sedan komma tillbaka när kvalmatcherna börjar, något som då kan benämnas gräddfil:-)
 
Att tro att Zlatan skulle komma lallande, sola eller dricka bärs på krogen (när de andra spelar träningsmatcher eller tränar)  osv är faktiskt en sådan utopi att den inte ens bör finnas på ett papper....eller föralldel en blogg;-)
Kanske detta är mer vanligt förekommande i minoritetssporten ishockey? Vad vet jag?;-)

Att jämföra Zlatan och Totti med Hossa låter sig kanske göras men i min snäva världsbild är det lite som att jämföra utsökt Vahlronachoklad med chokladfärgat möck...
Zlatan spelar i kanske världens just nu bästa klubblag i den största sporten. Han är rakt igenom professionell och hängiven sin sport.
Att han ska ställa upp och spela träningslandskamper för Sverige för att någon kan bli sur och det fördärvar lagmoralen är ett skämt.
Han hårdtränar i Barca, spelar matcher av stor vikt och på absoluta toppnivå. 
Han kommer tillbaka när kvalmatcherna börjar, det vet alla landslagsspelare och de är, föga förvånande också professionella.

Om nu coach Hamrén vill ta ut Zlatan och tycker sig själv kunna handskas med eventuella störningar med en sådan uttagning så blir det ju så.

Att det finns betraktare som inte inser att Sverige har en av världens absolut bästa idrottare alla kategorier tycker jag kan vara lite sorgligt. Att inte en sådan ska ha en "gräddfil" är genant och ett feltänk av hög grad.

Det "svenska" är ju som alltid att hylla kollektivet, ingen ska/får sticka ut, man ska passa in på och vid sidan av planen osv osv.......På högsta elitnivå tror jag inte lika fullt och fast som dig, käre Knog:-) på denna i mina ögon naiva "insikt".
Tror inte fullt ut på gemytet och att alla ska trivas med varandra på och utanför planen. Jag tror på att individuella egon skapar DYNAMIK som resulterar i framgång. Vi pratar om högpresterande fullblodsproffs.
Roy Keane som exempel, klev inte av varje träning och var kompis med alla....ofta lämnade han kadaver kvar av medspelare;-)
Gruffet mellan Mellberg och Ljungberg under VM 2002 som landslagsledningen ihärdigt kverulerade fram som att "det hände inget" ser jag som något positivt, alltså själva gruffet...inte den oerhört räddhågsna mörkningen av händelsen. Det gick ju även skapligt för Sverige med gruppvinsten i Dödens grupp.
Det är ju även allmänt känt att under VM -94 förelåg ganska så stora tvister i det "harmoniska" svenska laget...Tror stenhårt på egon och dynamik som framgångsrecept MEN för att ingen ska missförstå mig(vilket antagligen är jävligt lätt hänt med det här svamlet) En bra coach med stake KRÄVS(precis som Knogen skriver) !

Ser att du tar fram några lag som just LAG och menar att deras framgångsrecept byggde på lag med kanske inte så hög stjärnstatus...Just Sverige i Vm-94 har vi olika uppfattning om då jag menar att det dels var dynamiken(alltså den inte helt vänskapliga stämningen mellan spelarna) och en stjärnspelare i Brolin som också blev uttagen i världsslaget (tillsammans med Roberto Baggio bland annat, ville bara få det sagt;-)) Naturligtvis ett imponerande lagbygge men inte med den nödvändiga harmonin som du tycks mena måste vara ett innehåll i ett fungerande lag.

Att du plockar med ryska superduperstjärnlag i hockey i din beskrivning av misslyckade lagbyggen kan jag ju hålla med om att det stämmer men det blir fortfarande att blanda exklusiva produkter med produkter i förruttnelseprocess(hockey)Nyrika dollarmiljonärer i en sport som lyckats med konststycket att urholka värdet av sin egen idrott med VM varje år och MÄNGDER med meningslösa turneringar så är det knappast överraskande med misslyckande modell major.....Tror inte listan på stjärnlag i fotboll som misslyckats blir lika JÄTTELÅNG(som du beskriver den)

Det här med gräddfil återigen. Det är ju en tolkningsfråga vad man lägger för innebörd i det ordet men som jag skrivit härovan så var det just i fallen Zlatan och Totti som mina funderingar låg kring. Ska(som du skriver) inte finnas några gräddfiler där man kan lata sig, supa sig till or whatever till en plats i lagbygget....Det säger sig själv.
Och den coach som gör en sådan uttagning blir sällan långlivad på sin plats.

För att upprepa mig ännu en gång. Det är ingen demokrati I laguttagningar! Coachen bestämmer! Där måste vi väl vara överens om jag nu inte missuppfattat mig själv och Knogjävulen;-) som fått mig att skriva detta lååånga inlägg:-)

Du pratar om coacher med stake och några av mina absoluta favoriter är.....

Fabio Capello - som antagligen kommer gå emot ett massivt motstånd av slaktarjournalister och ta ut David Beckham till VM. Den gode Fabio vet att han får en lojal lagspelare som inte surar på bänken och OM han låter Beckham spela så vet han att han har en spelare som ger allt. Beckham, en spelare med stjärnstatus och gräddfil om uttrycket nu tillåts.

Lippi - som står emot ett massivt upprop för att förmå honom att ta ut den gudagåvade Cassano till VM. Lippi vet något som vi andra bara kan ana och det högaktar jag honom för även om just Cassano hade varit en av de första jag själv tagit ut till ett VM-lag.

Trappatoni - undrar om inte den här mannen är hårdast och mest rättvis? Jag vet inte, men han gör det han tror på och, fel eller inte, han ska ha full respekt för det. Sök Trappatoni på YouTube och se hans imponerande(nåja) uppvisning i tyska glosor under en presskonferens:-)

Jo, när du ändå för in resonemanget på minoritetssporter likt hockey och sånt;-) så en liten anekdot från en sport lika liten som den....Bowlingen:-)

Hade en speciell diskussion under ett medlemsmöte med Siljan Bk angående laguttagningar och matchgenomförande. Matcherna spelas som åttamannalag och fyra serier per spelare, dvs fyra omgångar.
Styrelsen ville införa att om någon spelare spelade under 150 poäng i omgång ett så skulle vederbörande byta och låta reserven träda in........Nu är det så att vi i klubben hade en kille som jag här väljer att kalla (på Siljan Bk:s nivå) för bowlingens Zlatan:-) (blir det bra,Göran?)  som oftast efter fyra spelade serier hade det bästa sammanlagda resultatet.
Min uppfattning i frågan var att vem som ska byta efter omgång ett ska bestämmas av coachen eller någon ansvarig(oavsett vad man kallar denne), hellre än av en fastsatt poängsumma.
Mitt exempel var att om nämnde Zlatan spelade under 150 i första serien, var det då styrelsens och delar av medlemsskarans uppfattning att Zlatan skulle bytas ut?

Svaret var ett koncist JA! Hade man bestämt så skulle det gälla alla.

I det ögonblicket förstod jag att Siljan Bk ALDRIG skulle komma eller kommer att kliva nåt högre upp i seriesystemen. För hur jag än stred och förklarade så.....NEJ, han skulle byta FAST man visste att man plockade bort den bäste spelaren som i nio fall av tio ändå, trots en dålig första serie, skulle spela ihop tillräckligt med poäng för att vara bästa spelare i slutsummeringen! Därmed också kanske tappa viktiga poäng och tillintegöra chansen att vinna matchen.

Det är i mina ögon en extrem naiv och lite svensk inställning där demokrati och någon sorts rättvisepatos tillåts härska och är i många fall förödande för resultatet. Trams helt enkelt!

Nä, Knogen...nu skiter jag i det här:-) Dags för en Valpolicella, Classico Superiore -07:-)

Om du ändå är i debattagen så släng dig in på mitt jägar/varginlägg;-) Eller vid närmare eftertanke.....kanske du ska låta bli:-) Har ju begränsat med utrymme på bloggen;-)





Kommentarer
Postat av: Knogen

Pinkie>

Herregud så mycket du skriver! ;-)



Nu blir det här nog väldigt ostrukturerat och hoppigt, men så får det bli:



Ser att du anammat vår vän Bruttes terminologi och kallar ishockey för minoritetssport ;-) Well, nu handlar inte det här enkomt om sporter som - för att nu ta till ett till Brutteuttryck - är cirkumpolära, utan det hade lika gärna kunnat handla om landhockey, cricket, vattenpolo, spökboll eller vilken jäkla lagsport som helst. Att några av exemplen jag tar upp handlar om hockey eller hockeyspelare får du ha överseende med ;-)



Jag märker att vi inte är ljusår från varandra trots allt och att vi nog missuppfattat varandra en del. Jag håller med dig i mycket. Det jag reagerade på var att spelare med stjärnstatus ska ha en gratisbiljett till laget - som jag tolkade saken oavsett omständigheterna. Där kommer jag aldrig att vika mig i min syn. Jag kräks när jag ser coacher krypa och slicka stjärnrumpa.



Sedan vill jag bestrida att vi på något sätt skulle vara överens om att det är coachen som tar ut laget. Det ansvaret bör kollektivt ligga på förbundsmedlemmarna. Sedan tycker jag faktiskt man måste lyssna på journalister, supportrar och sponsorer också...



JAG SKÄMTAR!! ;-)



"Jag säger att JO, de bästa spelarna som coachen anser vara de bästa för laget på sina respektive platser."



Amen! Precis det jag också vill säga. Det säger inte emot min frågeställning om bästa laget är synonymt med de "bästa" spelarna. Det behöver det fortfarande INTE vara. Här är det nog snarare begreppsförvirring än att vi tycker olika. Det som är bäst i coachens ögon kanske inte alltid är bäst för gemene man (eller faktiskt ens i coachens ögon). Om Tre kronor har en osnickrad kedja kvar att fylla, och är i behov av en tuff defensiv forward, så kanske Sune Stålnäve är bäst i bygget. Detta trots att den gränslöst talangfulle hockeyvirtuosen Knutte Superskrinnare inte tagits ut än, trots att varenda normalintresserad hockeysupporter skulle ranka Knutte högre än Sune.



Du plockar upp exemplet med Rysslands landslag från mitt inlägg och viftar bort det med att det handlar om nyrika dollarmiljonärer och att sporten urholkat sitt eget värde. Japp, visst är det så, men de ryska landslag jag pratar om spelade ändå i turneringar där för en gångs skull de bästa var med, och de turneringarna kan man inte bara vifta bort. Tycker de landslagen istället var klockrena exempel på där man samlat på sig en massa aktade namn, men inte fick ihop ett lag. Kanske just för att de blivit diviga dollarmiljonärer och inte underkastat sig det jobb som krävs för att knyppla ihop ett lag i en turnering? Min poäng i ett nötskal.



Jag är inte så naiv att jag tror att alla i ett lag trivs ihop. Det är inte dithän jag strävar i mitt resonemang. Men alla ska kunna fungera i ett lag. Att det finns en och annan inre motsättning i laget gör kanske inte heller så mycket, även om jag inte alltid tror den dynamik du pratar om är av godo (det beror nog på personerna det handlar om). Det jag pratar om är när en spelare drar åt ett helt annat håll än de övriga och skapar sprickor i hela fundamentet.



VM-laget -94 kanske inte var jättesams, men de drog åtminstone åt samma håll. De hade samma mål och de var väldigt sammansvetsade på planen.



"Att tro att Zlatan skulle komma lallande, sola eller dricka bärs på krogen (när de andra spelar träningsmatcher eller tränar) osv är faktiskt en sådan utopi att den inte ens bör finnas på ett papper....eller föralldel en blogg;-)"



Hm, när skrev jag att det du refererar till ovan handlade om Zlatan? Det var några exempel på när jag inte tycker en spelare ska ha gräddfil till ett lag. Möjligen något överdrivna exempel för det händer nog inte så ofta, men du hajar min poäng.



De coacher du tar upp vet jag inte så mycket om i ärlighetens namn (är ju mer inne på minoritetssporter, trots att jag älskar fotboll ;-), men de verkar vara precis av det virke jag tycker coacher ska vara. Beckham är dessutom en superstjärna (om än dalande) som bäst exemplifierar en superstjärna som gör det som man kan kräva, och som säkerligen strävar efter att bidra till att göra laget till just ett lag.



Exemplet med Siljans BK håller jag med dig om. Det verkar helt absurt. Där ska man ha en coach som bestämmer, och en coach som ser potentialen i denne bowling-Zlatan plockar inte bort honom. Aber, ponera att denne bowlingens Zlatan nu var en barnrumpa som sprang runt och kritiserade såväl lagledning som medspelare och gjorde sig ovän med allt och alla. Som lök på laxen går han emot coachens spelidé som går ut på att bowla med vänster hand varannan serie för att få motståndarna ur... öhm...balans...ähm... DET GÅR INTE ATT JÄMFÖRA BOWLING MED FOTBOLL JU!!! :-) Skit samma! Låt oss ponera att det går att komma med sådana spelidéer i bowling och klot-Zlatan motsatte sig coachens idéer. Då hade jag gärna sett en coach som plockade bort honom bums.



Äh! Summa sumarum: Vi tycker uppenbarligen inte helt olika, men vi är kanske inte 100% överens. Men med den dynamik som finns oss emellan hade vi ju blivit en sjuhelvetes till tränarduo ;-D

2010-01-05 @ 23:39:24
Postat av: Mr Pink

Konstaterar din summa sumarum(även om jag skulle undvikit särskrivningen;-))och ser sammanfattningen som klockren:-)

2010-01-06 @ 00:21:32
Postat av: Knogen

Såvida det inte är ditt nypåfunna ord "jägar" vet jag inte vad det är för särskrivning du jäg...ähm.. jagar efter ;-)

2010-01-06 @ 00:35:16
Postat av: Mr Pink

Gå och lägg dig nu:-) Var fan har jag särskrivit det nu då? Skrev ju jägarkåren osv.....:-o Tror du har datorskärmen på fel upplösning och den därför avstavar och förändrar allt som ska synas korrekt...;-)

2010-01-06 @ 00:44:11
Postat av: Knogen

:-D



Ålrajt, här kommer det:



"Om du ändå är i debattagen så släng dig in på mitt jägar/varginlägg"



;-)

2010-01-06 @ 00:57:39
Postat av: Bullen

Ni har fel. Och är korkade. Så var det sagt!

2010-01-06 @ 01:53:46
Postat av: Knogen

Bullen>

Har du plöjt genom all smörja vi skrivit, och inte har något mer matnyttigt att komma med? Vi har ju redan konstaterat att jag är ett vandrande generalfel och Pinkie är hopplöst efter. Vad hade du förväntat dig? ;-)

2010-01-06 @ 16:46:17
Postat av: Bullen

Jag ber allra ödmjukast om ursäkt knogen, du har ju helt rätt. Du är ju ett vandrande generalfel och Pinkie är hopplöst efter...;)

2010-01-07 @ 18:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0