Stolta tuppar

Snörvlar och frustar fortfarande omkring likt en nedisad Ford Transitbuss....Förkylningen vill ännu inte riktigt släppa greppet om kulorna...Men jag gnäller inte , står upp som en man och tar den här svårartade förkylningen;-)

Var till Norway igår och reggade mig som permitterad, passade på att spela en bowlingmatch också. Gick sådär, landade på 533 poäng över tre serier, en avslutande 215 poängare hjälpte upp mig över skamgränsen 500:-)

Har ju mina tvivel över jägarkåren då den enligt mig innehåller alldeles för mycket jupingar som blandar in sprit och dålig vapenkoll i det de själva kallar jakt.

Igår cementerades mina åsikter i frågan.

Nämner inga namn eller dylikt här men hursomhelst så var det en snubbe som var mäkta glad och deklarerade förnöjt att han skjutit en varg häromdagen. Stolt som en tupp.

SEDAN talar han om vilket svårt skjutavstånd han haft......400 METER!!! De hade mätt upp det med avståndsmätare

Jag höll fan på att ramla av stolen.....Ser man överhuvudtaget en varg på det här avståndet?! Då kommer nästa "dråpslag"....jaktvapnet 8x57 med rödpunktsikte! På 400 jävla meter! Inte ens en kikare alltså
Att jag talade om för honom att om jag vore i hans kläder så skulle jag hålla käften om skjutavståndet och sedan frågade jag honom om hur i hela helvete att kunde få för sig att avlossa ett skott på det avståndet? Och om han höll vapnet i 45 graders vinkel uppåt för att få fram kulan till offret överhuvudtaget?
Nä, han hade inte skjutit om inte jaktledaren skrikit i radion att skjut för tusan som svar på hans egen fråga/fundering kring skjutavståndet.....
Okey, frågan var självklar....Hade han hoppat ut från ett fönster från femte våningen om någon sagt till honom också? Nej, var svaret.

Hade jag varit jaktledare och någon skjuter mot ett ej påskjutet vilt på det avståndet så hade min röst blivit högljudd och den s k jägaren hade förpassats från passet till en mycket säkrare plats för ALLA inblandade, dvs bilen...och det UTAN vapen!

Hur fan kan man ge order om att skjuta på 400 meter? Hur fan kan man undvika att ha så pass mycket stake att man själv avgör vad som är skjutbart avstånd? Hur i hela friden tänker man?

Ytterligare bekräftande på mina "fördomar" är också den procentuellt höga skadeskjutningen som blev under jakten.
En stor del jägare har under alla år konsekvent undvikit all form av skytteträning, tyvärr. Det är en sorglig inställning:-(
Visst att vargen är ett svårt mål då den enligt jägarkåren kastar i skottögonblicket men desto större anledning att då träna upp skyttet.

400 meter är hursomhelst ett avstånd som är för långt, det tror jag nog de flesta håller med mig om......Ni som inte gör det får bjuda med mig på lite skytteträning så får jag bli överbevisad om hur lätt det är att hitta på mål på det avståndet.......med 8x57.....utan kikare......;-)

Kommentarer
Postat av: Ståbis

Nu har han lurat dig 8/57 400meter nej det finns inte.

2010-01-05 @ 20:38:06
Postat av: Mr Pink

Nä tyvärr, det är det som är det sorgliga....8x57, rödpunktssikte och uppmätt 400 meter....Lobba in en sån du P-Å:-)

2010-01-05 @ 21:08:09
Postat av: Bullen

Som "stadsjägare". Ja jag alla jävlar har faktiskt jaktlicens och vapen, har fått lära oss att alla stolliga jägare norröver vättern skuter på allt över 300 meter och borde inte få ha jaklicens.

2010-01-06 @ 01:51:10
Postat av: Ståbis

Det är inge fel att skjuta på 300meter om du har grejer för det har själv legat och skjutit med ett PSG 90 på mellen 300-500meter och du får skotten inom en femkrona på 300meter,kanon vid rävjakt,men skulle vi kolla ballestiken på 8/57an så går det inge bra.

2010-01-06 @ 11:08:33
Postat av: Mr Pink

Nä, har man ett vapen utvecklat för prickskytte så är det kanske inga problem, nu är det ju kanske inte det vanligaste jaktvapnet:-)

I min värld finns inte att avlossa skott på vilt på det avståndet

Att han på något underligt vis hittade på tillskriver jag mer tur än något som helst annat

2010-01-06 @ 11:44:51
Postat av: Ståbis

Ja killen vet nog inte bättre,hoppas han ljög om skottet,för man kan trots allt bli åtalad för ett sådant skott riktat mot varg.

2010-01-06 @ 16:31:31
Postat av: Broder Green d.ä

kanske vi ska börja gräva fångstgropar igen!!

2010-01-08 @ 16:40:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0