Pimpelkrok

Kommer snart på Weines blogg. Men lägger ut krokbilderna även här plus lite text(som hänvisar till vad som finns på Weines blogg)

Moen
Egen
Lax
Egen

Här några av de krokar som hamnar i plurret när jag försöker få någon abborre att bita, hoppas bilderna duger. Börjar nog bli dags för en fotokurs tror jag. Kanske herr Jansson har någon? (kanonbilder på krokarna)

En är den gamla Moenkroken, en klassiker som fungerar bra för mig.

Laxkroken kan man inte vara utan, den funkar nästintill överallt. Se på farbror Weines krokask bara!

De andra två är mina egna som jag oftast kör med. Inga märkvärdigheter där även om den med några blålila pärlor är lite omständlig att tillverka för en med två vänsterhänder. 

Har ögnat igenom det som skrivits tidigare här på bloggen i samband med krokpresentationerna.

Ser att det finns många olika teorier kring krok, länk, linor och annat. Det är självfallet bra med kunskap och idéer så var och en kan prova själv vad som passar.
Det som dock är viktigast när det gäller att få abborre, åtminstone med mina dassblå ögon sett, är att jobba HÅRT!
Det är något som jag vill trycka på om det nu är några nybörjare där ute som eventuellt vill börja pimpelfiska.
Med en basutrustning klarar man sig bra och jobbar man hårt ute på isen med att borra och leta fisk kommer framgångarna till slut.

Har ännu inte sett speciellt många pimpelfiskare som verkligen sliter ut sig i arbetet att leta fisk. Visst, många spänstfenomen som lägger iväg en massa kilometer på utgångstid men väl på plats är det många som är alldeles för slöa.
I vår egen klubb finns det åtminstone två goda exempel på hårt arbetande fiskare som skaffar sig resultat i mångt och mycket med hårt arbete, Jörgen och Stefan.

De ligger högt på min rankinglista över Sveriges pimpelfiskare, strax efter mig för att vara exakt;-)

Nåja, att grotta ner sig i detaljer för mycket inom fisket kan få förödande konsekvenser.

Om nu någon tycker att det är mycket att fila på inom pimpelfisket så kan jag säga att det internationella metet är inte bara en aning, utan extremt mycket, mer avancerat. Om man vill. 

Finns några riktigt duktiga metarexempel som började grotta ner sig i detaljer och helt enkelt tappade bort sig i allt material, gick vilse och försvann i skogsbrynet. De blev helt enkelt mediokra fiskare.

Därför är min övertygelse att hålla det så enkelt som möjligt. 

Den enkelheten är också något som vi måste föra fram och marknadsföra om tävlingsfisket ska rekrytera några nya fiskare framöver. 

DET måste alla vara intresserade av. Nyrekrytering. 

Förresten sa jag det? Att jag alltid agnar krokarna med lite späck urskuret från gäddhänget;-)

Tjipp/Lilja

 

 


Kommentarer
Postat av: Hajtanden

Skönt att du är hemma så att bloggen uppdateras lite oftare !

Livet blir så tråkigt annars,

eftersom det är en fest och vi blev inte bjudna.

2011-01-10 @ 23:39:35
Postat av: lars w

väl skrivet håller med.ps till o med jag lyckas ibland med min urusla kondis.med vilja kommer man långt ibland... mvh lars w

2011-01-15 @ 20:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0