Några rader om Sm i Norrköping

Snubblade ihop några rader kring Sm i Norrköping och ni som är intresserade av att läsa om en massa olika varumärken inom meteindustrin, vilka krokstorlekar som använts eller om fisken tog på drift eller när man höll emot kan sluta läsa här. Ni andra kan ju fortsätta.

 

Då var Sm-helgen i Norrköping över och en smakfull sammanfattning kan konstrueras. Vi i Fk Match sätter stor vikt vid att inta en flärdfull image där väldoft, snygga frillor och trendriktiga kläder liksom ligger i framkant. Måhända inte Jörgen, Peter och Roffe då men åtminstone jag. Så när vi äntrade arenan på lördagmorgon var det till en jublande skara av väntande fans som ville ha en skymt av våra fagra nunor där vi skred fram.  

Nåja, kanske inte helt enligt sanningen. Vi började i alla fall okey när utomhusjacuzzin på centrala Scandic intogs på ett ovanligt graciöst tillvägagångssätt under fredagskvällen. Med utsikt över D-sträckan inleddes taktiksnacket som kanske inte innehöll nämnvärt med taktik utan mer hur man tar äldre kroppar ur en jacuzzi på halt underlag utan att köra förödande Olga Korbut-volter på kakelplattorna.

 

Fredagskvällen avslutades i någorlunda tid och när jag strappat på mig snarkmasken såg jag en glimt av fruktan i herr Lindhs ögon, eller om det var åtrå, men det gick snart över när han förstod att han skulle få sova utan att behöva vakna i tron av att hamnat mitt på en motorväg.

Lördagmorgon och en tävlingsplats fylld med välkända gamla metaress. Där kunde man se en snutfager Mårten glida omkring, osedvanligt munter som om han visste vad som väntade. Tono stod mest still och log, antagligen beroende på att brillorna var mörkare än jävligt mörkt. Högst sannolikt hade han behövt två ledarhundar om han skulle rört på sig. Förstår inte hur han hittade till peggen.  Hossa, självsäker och hela tiden mumlandes ”Ge mig B15, ge mig B15 ” . Vet inte vad Hossa har för gud men inte samma som mig och den jäveln hörde i alla fall bön. B15 satt likt ett Tysonbett i ett öra i Hossas näve vid lottningen.

Roger på Metebutiken var på plats som vanligt

Jocke Palmér drar upplägget innan lottning

Den trevlige Gunter Furthmuller syntes också spankulera omkring. Han har det coolaste efternamnet att säga. Prova själva. Flera gånger på raden. Furthmuller! Fyyyyyyyrtmylllllllääär! Coolt.  

Mattias Larsson, den briljante metaren. Kanske inte den mest förberedde eller så är det en myt. Vem fan vet? Knyter tackel gör han i alla fall på plats.

Mattias ” jagtittarneribackenochsereftertänksamutsamtidigtsomkäftenfårglappa” Larsson kan kollra bort de flesta. Gäller bara att stänga av vingmuttrarna och låta stockholmskan självdö någonstans utöver vattnet.

Mattias med ett gäng bruningar som räckte till en femteplats på lördagen

 

När lottningen var över och min högerarm med ackuratess svingat fram siffran sex ringde jag genast och beställde tid för ett kirurgiskt ingrepp där lottarmen ska avlägsnas och bytas ut mot Borlänge-Berggrens A-klassade högerstång. Han metar inte så mycket nu och bör kunna avvara den delen, han kommer naturligtvis att bli lite snedtung när de satt dit min arm plus att den kanske kommer att släpa i backen men det får han ta, den gode, taxväxte, Berggren.   

Låga nummer var det sagt, leave them in the bag. Gick ju sådär.

Fina sträckor i Norrköping

Bara att bita i och försöka sänka utfästelser likt detta. Så med hyfsat mod innanför pannbenet tog vi oss an lördagens fiske.

Ska inte orda för mycket om det utan konstaterar att vara åskådare till dagens högsta vikt på A-sektionen kändes som att få hammarslag på nötpåsen. Bra fiskat av Rojne som feedrade bort hela sektionen.  Mina misstag har jag inte lyckats analysera, högst troligt gick det fel redan på frukosten då leverpastejen aldrig ställdes fram,  kaffet var för hett och Peters sörpelljud lyckades få mig ofokuserad hela dagen. Någonting ditåt.

Roine Oredsson, Glimma, kollar när en lätt sektionsseger bärgas

 

Plumpen i laget var utsedd och eloge till mina lagkompisar som lyckades hålla en anständig nivå på sitt fiske. 

Efter lördagens fiske så hittade man Fk Balans i poleposition, helt enligt mina tidigare tips på Metetorget.

Lördagkväll släppte vi lite på lyximagen och hyvlade i oss ett burgarmål på Max som vanliga människor.  Stänkte sen i oss en rom och cola i hotellbaren för att, likt de åldringar vi är, dra oss tillbaka redan vid niotiden.

Pigga och ystra på söndagmorgon och revanschen lyste i våra ögon. Lottningen idag igen med samma usla lottarm. Dra för allt i världen inte ett lågt nummer igen löd ordern. Nr 4 lyste som en varböld i näven på mig.

Bara att sträcka på sig likt en väloljad elastic och ta sig an dagens utmaning. Klippte mask så rollen som Jigsaw i Saw 12 torde vara som klippt och skuren för mig. Casters vräktes i mäsket. Ett gäng jävligt ofrysta jokers fann sin plats även de,  innan bollkramningen startade. 

Mäskade upp två platser på takeapart och en ute på feeder. Började med bonnsjuan och sedan daskade det firrar mellan tuttarna mest hela dagen. Tyvärr inga riktigt stora men hyfsat drag och försökte skippa håven så ofta jag kunde. Gillar inte att fiska med nät.

Snyggt magfodral efter söndagens fiske

Ger mig själv VG för söndagens insats  och ändade på en femteplats med mina 17,7 kg. Mattias Larsson dominerade hem sektionen med fyra hekto före Söderlunsen.  27 kg var segervikten.

Ytterligare en plump tornade upp sig för vårt lag då Roffe kämpade storstilat men fick vika in mustaschen till en 22:a plats.

Fk Balans gjorde ännu en stark insats och SM-guldet förtjänade de utan prut. Stort grattis till skåningarna med Mårten i spetsen. Visst har de brister med språket och känslan för det trendriktiga men fiska kan de verkligen.  Böjer min rygg och bugar (men inte så mycket då magen tar i) för svenska mästarna.

Den cyklande coachen Mats Simonsson hjälpte sitt Balans till guldet

Guldmedaljörerna

Vår insats räckte till en åttondeplats och bättre än så mäktade vi inte med. Känner jag oss rätt så vill vi ha revansch nästa år. Träning är inplanerad och nästa år när Borlänge-Berggren plöjer potatisfåror med högernäven så plockar jag kantplatser som kantareller ur vilken peglottspåse som helst och då blir det åka av.

Så det så.

Gyllbrandt hade fattat läget och körde med en s k "faktum-t-shirt"

Juniorlagen som bägge gjorde en habil insats. Grattis till medaljerna

Constellation knep silvret. Tom, Svedlund, Söderluns och Freddan

Bronset till Splash. Anssi, Andreas, Tono och Henrik

Constellation lag två plockar pris för femteplatsen(tack, Little Jimmy ;-))

 


Kommentarer
Postat av: Storm

Snyggt :-)))

2013-08-28 @ 20:45:09
Postat av: Nille

Alltid roligt att läsa dina otroliga och välformulerade inlägg!

2013-08-28 @ 22:38:13
Postat av: Little Jimmy

Du är kung Lilja!
En rättelse dock! Swea kom fyra
Mvh lättviktaren från Småland

2013-08-29 @ 08:56:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0