DM Kättbosjön

Sent omsider en kort, jävla, resume kring vårt distriktsmästerskap där direktplatser till SM stod på spel. Hade varit i valet och kvalet om en förflyttning av min lekamen skulle ske till den mest avlägsna platsen, dvs 4,5 km bort och nedan sågen i Vimo. Men med den oerhörda kompetens min hjärna är i besittning av så avrådde jag mig själv från att påbörja den promenaden......som med största sannolikhet inneburit ambulanshelikopter eller möjligen knall och fall.
 
- 15, lätt vind och snöfall var idealiska förhållanden....eller sådär då.
Nåja, bestämde mig för att gå ner till den södra delen, nedanför Majtnäsudden. Jörgen och Oscar gick också dit. Även ett gäng äldre välmeriterade pimplare gick vägen neröver tillsammans med oss men de stannade lite tidigare mot väglandet. Ett bra val skulle det visa sig senare när det var dags för invägning.
 
Började strax nedanför udden och det small direkt i första hålet, en 2-hektos fick kvickt hitta sin plats i den då tomma skryllan. Den följdes i snabb takt av 3 abborrar till, men inte alls lika välvuxna som den första.
En bra start och min laddning blev inte mindre. Men hur och vad man än provade gick det inte att få igång något rejält fiske i något hål. Det var fisk i flertalet hål men de var bara fram och stötte. Tafs funkade om möjligt ännu sämre än trekrok, åtminstone för mig. Tror Jörgen upplevde samma sak.
 
Kämpade på inne i den långa viken större delen av tiden och ingen ljusning blev det. Sista halvtimmen drog jag till där gubbarna börjat och slog några hål innan för deras gammelhål. Fick ett gäng abborrar där inne på grunt. Pratade med Gullstrand som meddelade att fisket varit hyfsat där och då förstod man att man snedseglat ännu en gång.
 
Nu var fisket som det var och det visade sig att rätt många snedseglat idag.
Jag fick i alla fall ihop 65 fiskar och 2226 gram. Slutade på en 19:e plats och det är väl närmast att betrakta som en dubbel rotfyllning i njutningsgrad.
Det som var bättre var att vi lyckades vinna laget(om än på ett lite mindre lustigt sätt för Falubygden) och därmed får chansen att slåss om medaljerna på nästa års SM, där lagtävlingen går på Ösjön.
Jörgen har väl haft någon idé om att aldrig mer beträda Ösjöns is efter sin SM-vinst där i början på 90-talet så vi får väl se hur han ställer sig till att beträda isen ytterligare en gång. Själv kan jag ju tycka att ta ett SM-guld igen på samma sjö borde smälla högre, när väl det är bärgat så kan han ju stryka Ösjön helt ur kokboken.
 
I vårt lag fiskade Laxen riktigt bra och det var kul att han orkade vara med och det får väl anses vara dagens prestation, kan jag tycka. Han kvalade också in direkt till SM med sin fjärdeplats.
 
Nu har man troligen lika stor chans att gå till SM som en hamburgare har chans att överleva i Göte Sjölins nävar....Men tänkte ändå försöka vara med i Smedjebacken till helgen och försöka få tillbaks lite självförtroende.
Tyvärr är man på gång att bli sjuk så får hoppas det stannar nu eller går över till helgen.
 
Resultaten på DM finns på www.wepefiskar.blogg.se
 
 
 
 
Segrande herrlaget. Stefan, jag, Laxtaska och Jörgen
Tre medaljörerna i herrklassen, Lars Jansson, Björn Hols och Per Gref
Oscar Storm tog segern både individuellt och i lag
 
                                                        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0