Örebrometet

 30-årsjubileum i Svartån i år och i reptilhjärnan hade man ju tänkt slå till ett sådant jubileumsår, men nu har jag skjutit upp segerbanketten. Tills nästa 30 år och då blir det alltså vid 60-årsjubileumet. Då hoppas jag att Fk Mittmetarna ordnat med funktionärer som hjälper till med upptackling och framförallt hjälper mig ner med grejorna och sätter mig på boxen.
 
Well, jag och den långe herr Lindh slängde oss ner till Svartån på fredageftermiddag redan. Mäskblandningen gick snabbt och året till ära drog vi till med ett nytt mäsk. Med salt i. Om det sedan var förklaringen att brax lyste med sin frånvaro tror jag inte helt på. Själv har jag ju knappt fått en brax i hela mitt liv så att skylla på lite saltmäsk känns ju jävligt onödigt.
Nåja, vi kollade av strömmen och det verkade inte vara så illa som befarat utan mer normalt.
 
Scandic i centrum fick nöjet att härbärgera våra kroppar och efter en sedvanlig middag på Coco Thai och några öl så blev det tvhockey på hotellrummet.
 
Lördagmorgon och redan där utnämner jag Hotel Scandic i Örebro centrum till det hotell som gör det bästa baconet! Perfekt knaperstekt och det tillhör inte vanligheterna vill jag påstå.
 
Årets första lottning utföll till belåtenhet då jag drog nästkant med peg 45. Den kan man inte klaga på. Fick Jesper Mudman Dyberg på kanten, han som i år tog klivet in i Elitklassen och som det senare visade sig klarade det galant.
Till vänster satt herr Tono och ytterligare till vänster hamnade Peter.
La ut 10 bappelsiner på 12,5 meter, 5 likadana på korta platsen 7 meter. Lagom med döda maggott tillsammans med klippt mask i mäskbollarna. Körde med Gros Gardon, Riviere och Super Black Riviere salted och ett par kg leem.
I löjmäsket som vanligt mest kokosmjöl. Till det majsmjöl och vanligt ströbröd och rött surface leem.
Började med t-p och korta platsen. Peter och Micke körde löja direkt. Körde några drifter men när Peter och Micke började dra löja nästan direkt så klev jag in på det också.
Nappade skapligt i ett gäng minuter, kommer inte ihåg exakt men plötsligt vred någon på strömbrytaren och löjan var borta för oss alla tre. Micke gick ut och testade och fick fisk ganska omgående. Andra fisken var en riktigt brytare, ca 1,5-2 kg brax.
Sedan började han kötta. Jag var ut några gånger och provade men det gav inget så bestämde mig ganska tidigt att vara vaksam på löjan och prova med täta intervaller. Bara att glömma Micke och se om en andraplats var inom räckhåll. Såg Peter och han var den enda som jag såg fick lite fisk. I övrigt såg det dött ut, bortsett från Micke förstås.
Peter låg sisådär 40-50 fiskar före mig när han gick ut och bumpade en brax. Det betydde att han hängde kvar med t-p. Strax därpå bumpade han en till. Under tiden hade löjorna kommit tillbaka och jag kunde gå ikapp och förbi.
 
Var själv ut och provade flera gånger men bara i korta intervaller när löjorna hade sina återkommande perioder då de var helt borta.
Åt Micke Tono var inget att göra och en säker förstaplats för honom. 14820 gram blev segerresultatet. Själv lyckades jag med min föresats och knep andraplatsen med 4190 gram och 330 fiskar. Peter blev sexa på 3270 gram. Trean på sektionen blev Jimmy Johansson med 3660 gram.
 
Var ganska nöjd med min andraplats och det kändes bra inför dag två, att man åtminstone var med. Det som däremot inte kändes bra var ryggjäveln och något plågsamt att tänka på dag två var det.
 
Tillbaks till  hotellet och koll av V75 i lopparkivet, flög på målfoto i första avdelningen så bara att knyckla lappen.
 
Blev middag på hotellet och sedan var det tänkt med lite poolning och några öl. Men poolen var upptagen så Peter fick köra lite bastu medans jag gick ner på rummet och intog vilsamt läge för ryggen. Kollade sen med halva ögon på vm-hockeyn.
 
Söndag och lottarmen kändes spänd som sjutton. Skulle man ta samma peggar som de senaste åren? Nu gick det bra och min peg blev på samma sektion som på lördagen fast i andra änden, D36. Peter hamnade på samma sektion igen och tog min plats från igår.
Körde ungefär samma som på lördagen. Blåsten hade också tilltagit vilket gjorde betespresentationen något svårbemästrad på t-p.
Började även denna dag på korta platsen men det hände ingenting där. Fick sedan lite löja men fick inget som helst drag under dagen mer än under några väldigt korta stunder. Hade Niklas Strengelsrud till vänster om mig som fiskade riktigt bra på t-p varvat med lite löjfiske. De till vänster om honom hade också mer lite mer löja att fiska på än vad jag hade. Tydligen fanns det något skit i vattnet som fastnat i kanten som gjorde att det blev lite bakvatten där som löjorna gillade att stå i. Hos mig gillade de i alla fall inte att vara. De till höger om mig som jag såg, Augustsson, Roger Järling och Hossaholsten, tyckte jag inte fick något så trögade på efter löjan och hoppades på att de ytterligare nedströms fick uruselt också. Något som stärktes när Peter kom traskande och klagade på att det inte nappade något. Han hade ett par skimmers och en abborre.
Tyvärr var det nu inte så när invägningen kom och jag fick se mig stort slagen. Fick ihop 94 firrar till vikten 1100 gram och på det blev jag åtta. Slog mycket riktigt de tre som jag såg till höger om mig men sedan var det som sagt kört.
Bo Enström dominerade med långspö från kanten och vann överlägset med 11380 gram
På andraplats kom en comebackande Jon Anders Valle med 5780 gram. Peter blev återigen sexa, 3270 gram.
Niklas till vänster om mig drog ihop 4670 gram för en tredjeplats.
 
Sammanlagt visade det sig att Mikael Tono förvaltade sin etta från lördagen mycket väl och tog ytterligare en sektionsseger på söndagen. Det betydde att han återigen segrade i Örebro Öppna med platssiffra 2.
 
1: Mikael Tono 2 poäng
2: Runar Sperstad, Norge 3 poäng
3: Jon Anders Valle, Norge 3 poäng
 
Själv snubblade jag in på plats nr 17 med platssiffra 10. Bara att ta nya tag till nästa år.
 
Löjkungen från Norge, Runar Sperstad, flippade löja så det stod härliga till på lördagen och vann sin sektion med dagens näst högsta vikt, 12040 gram. Antalet var 1087 löjor. Bra jobbat.
 
Peter har öppnat filial där man kan köpa peglotter redan dagarna innan.
Arrangörerna gör återigen ett gott jobb
Mikael "Corleone" Tono
Tono häller upp lördagens tunga nät
Samma nät
Peter ser lite deppig ut Resultat dag 1
Lite kuriosa Dag 2 och redo
Niklas poserar med fångsten
Erik Bjurström plockar hem en massa priser i begränsade och juniorklassen
Erik igen The Winner Mikael Tono
Sperstad spänner löjmusklerna Jon Anders tar bronspengen
 
Bilderna är av dålig kvalitet då jag glömt att ställa om kameran:-P Hoppas det syns nåt i alla fall
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0