Strålande comeback

Säsongens första tävling för den ädle herr Lilja hände sig på Insjön härförleden. Känner mig lite som Zlatan när man kan skriva om sig själv så här i tredje person.
Troligen enbart för att det skulle kännas bättre om personen vore någon annan än mig själv. Så är det nu inte och det är bara att tugga i sig av apan som ligger i ananassåsen. Resultatet på Insjön var ingen omedelbar succé om man uttrycker sig diplomatiskt.
Började i starten och med efterhandsscenariot klart så var min taktik fullständigt utsökt så långt. Fiskade av både grynnan utanför och en lov in på grunt mot båthamnen. Ut igen och efter 30 minuter hade jag inte sett EN enda fisk komma upp någonstans. Trots att det var rätt många av deltagarna utanför starten.
Sedan såg jag en som fick fisk så jag spurtade dit(nåja) och minsann, första stöten och första fisken i samma veva. Skitkul. Tog en bra stund till innan jag fick ytterligare en till firre.
Det var helt enkelt jävligt dåligt och mitt tålamod försvann som vanligt och upp med skryllan på ryggen och iväg.
För att göra en tråkig historia kort så fick jag till slut upp 21 abborrar  som vägde 680 gram.

Naturligtvis hade de som lyckats bäst fiskat....ja var........jo, i STARTEN! De hade förflyttat sig en aning åt vänster sett från utgången, mot öppet vatten. Där var det ett gäng abborrar som uppenbarligen var villiga att hugga.

Min bilkompis Putte Ollars spatserade mot land när det gått 3.45. Då hade han inte haft så mycket som en snudd på grejorna. Slog ett hål utanför starten och dribblade upp nästan 2 kg. Det räckte till en hedersam tredjeplats :-)

Göte Sjölin klippte i med dagens högsta vikt. Bra jobbat, Göte! Han hade 3,4 kg.

Fortsatte tävlingssäsongen i lördags med tävling på Nässjön i Älvdalen. Senaste tävlingen jag gjorde där var någonstans i mitten av 80-talet. Hur fan gammal är jag? Hade ingen större koll på var jag skulle gå. Ringde räven Weine för att få tips och det visade sig att det antagligen var samma tävling som den jag gjorde som senaste som även var hans senaste.
Jaja, hörde nåt om nåt hopptorn och wobblade iväg upp i den änden. Körde Bomben från tian och isen visade sig vara bra.
Började till höger om hopptornet och den lilla ån som rinner ut där. Tog en stund, exakt 17 minuter, innan första fisken behagade nappa. Började med trekrok men de var bara fram och smekte grejorna så sadlade om till tafs och äntligen började jag få lite fisk. Det var dock trögt och med senaste tävlingen(inte bara den förresten) i minnet och det dåliga tålamod jag visade där bestämde jag mig för att vara kvar så länge jag fick nån fisk i hålen på det området till höger om hopptornet. Det var rätt många fiskare bortom det där tornet och jag hoppades att det var lika trögt för dem förstås.
Med facit i hand så vet jag att så inte var fallet. Laxen knäckte nacken på 7 kg abborre och tog hem segern. Större delen av de som tog pris var till vänster om hopptornet.
Själv fick jag ihop 103 fiskar till vikten av 3243 gram.

Bara att arkivera de här två Dm-tävlingarna och ladda för nr tre och det ordinarie Dm:et som ska gå med Grängesfirren som arrangör. Tror jag hört att det ska bli Björken men är inte alls säker. Säkert lär det väl inte heller vara med isen där även om Funestigspojken sa att det var 15 cm där. Vi får väl se lite vad vädergudarna tänker ta sig till framöver.

Strålande comeback var det möjligen såtillvida att smärtan i ryggen efter Nässjön(det var jäkligt blåsigt) var strålande. Men det skiter vi i nu och Björken ska få lämna ifrån sig några abborrar i alla fall :-)