Någon måste axla ansvaret....

Kulturellt genomslag. Läsa. Alltid. Idag skyfflar och hämtar allför många sin världsbild från sociala medier. Ingen läser tidningar, ingen läser böcker, ingen bryr sig. Facebookuppdateringar och länkade ickenyheter stjäl hjärnan och utvecklingen dör. Mänskligheten ser sitt slut. Fortsatt ingen bryr sig. Alla tänker på sitt. Sitt eget. Bara jag. JAG. JAG.
 
Gud borde kliva ner med en rygghölstrad kaliber tolv, köra alla sina moves i ultrarapid och få till en upprensning a la Paul Kersky (Charles Bronson) i "Death Wish" (från -74 för helvete, uppdatera er!) . Världen skulle kunna dra nytta av det. Bli mer tolerant. Solidarisk. Om Gud just gjorde sitt jobb. Verkligen. Men vem fan är Gud att köra sitt race? Vem är Gud? Ja, vissa dagar....JAG (ser ni symbiosen?) . Vissa....andra....dagar...någon annan. Men jag passar otvivelaktigt bäst av alla i rygghölstrad kaliber tolv. Alla kategorier. Så beware. Slappna inte av. Skonsam är inte mitt mellannamn.
 
Läsa borde alla göra. Nyttja populärkultur. Så jävla viktigt. Allt. Böcker,musik, konst, film etc. 
 
Att läsa t ex denna kan ge en inblick hur vackert bokstäver kan vara....
 
 
....hur vackert ondska kan vara....eller hur det nu var? 
 
 
...för att inte säga hur vacker en enkel plan kan te sig......
 
 
 
Som om läsa skulle lösa alla problem. Nej, knappast. Men lite jävla bildning vore önskvärt mitt i allt navelludderi. När jag pratar med människor idag klarar de inte ens av att koppla ihop...........nåt. Ingenting. Vad är det då som gör mig till en mycket bättre människa? Det kan ju inte ni svara på. Bara jag. Enbart. Behåller det för mig själv och ser fortsatt ner på mänskligheten och den oerhörda fördumning som breder ut sig. Min hybris behöver inte ens accelera över normnivå för att jag ska tycka det JAG tycker. Att axla ansvaret som förebild, människa och gud är glasklart för mig. Som räddning. Som befrielse. Valet står fritt. 
 
 
Mer kultur...Nicke Lilltroll fast egentligen inte. Grymt bra.
 
 
 
...och här. Pop i sin bästa förpackning. Lisa Miskovsky och den uberbegåvade Dennis Lyxén.
 
 
 
...för att fortsätta min kulturella gärning. En låt som nästan ingen har koll på. Kanske av förklarliga skäl men i min bok en grym schlagerlåt. Sen kan man ju lägga märke till att det är Py Bäckman som varit med och skrivit låten. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0